خبرگزاری مهر گزارش داد که مهلت ثبتنام در سومین دوره «جایزه معلم» تا 10 آذر 1404 تمدید شد. این اقدام با هدف فراهم کردن فرصت مشارکت بیشتر و پس از تکمیل مراحل اداری ارسال بخشنامه آموزش و پرورش برای اطلاعرسانی درباره جایزه و ابلاغ آن به مدارس انجام گرفته است. «جایزه معلم» با هدف تجلیل و ارتقای شأن اجتماعی معلمان، به یک یا چند معلم بهصورت مشترک اهدا میشود. معلمان و مربیانی که حداقل پنج سال سابقه فعالیت دارند و برنامه دارند که حداقل سه سال آینده نیز به فعالیت آموزشی و تربیتی خود ادامه دهند. داوطلبان باید در زمینه آموزش و تربیت مستقیم افراد 18 ساله و کمتر در مدارس، مساجد، آموزشگاهها، باشگاهها، مؤسسات خیریه یا سایر محیطهای آموزشی فعالیت داشته باشند.
همکاری منسجم مدیران، کلید برگزاری منظم امتحانات نوبت اول
خبرگزاری پانا گزارش داد: رئوف علائی در جلسه هماهنگی مدیران مدارس متوسطه دوم منطقه 16، با حضور مدیران و معاونان آموزشی و پرورشی، بر اهمیت هماهنگی منسجم و تبعیت از دستورالعملها تأکید کرد. وی اظهار داشت که همکاری دقیق میان مدیران و معاونان آموزشی و پرورشی، کیفیت آموزش و پرورش و برگزاری منظم امتحانات نوبت اول را تضمین میکند و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری مینماید. علائی همچنین بر تبادل تجربیات میان مدارس و تعامل نزدیک مدیران با معاونان تأکید کرد و گفت این اقدامات باعث اجرای سریعتر و مؤثرتر تصمیمات میشود. در ادامه جلسه، مدیران حاضر دیدگاهها و پیشنهادات خود را درباره بهبود روند امتحانات، هماهنگی دروس و استفاده بهینه از منابع ارائه کردند که به مصوبات کاربردی و قابل اجرا منجر شد.
مخالفت مقامات آموزشی استان تهران با تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا
کمالالدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران، اعلام کرد که در پی وضعیت اضطراری آلودگی هوا، مجموعه اقدامات از شنبه یکم تا چهارشنبه پنجم آذرماه اجرایی میشود. بر اساس این تصمیمات، فعالیتهای ورزشی مدارس در فضای باز متوقف شده و کارمندان دارای بیماریهای زمینهای، بانوان باردار و والدین کودکان خردسال میتوانند با ارائه مستندات دورکاری کنند. همچنین، شهرداری تهران از صدور مجوزهای روزانه طرح ترافیک منع شده و فعالیت تولیدی معادن شن و ماسه و کارخانههای سیمان تهران و شمال متوقف خواهد شد. طرح زوج و فرد از درب منازل نیز اجرا میشود و پلیس راهور از تردد وسایل نقلیه آلاینده جلوگیری خواهد کرد. میرجعفریان تأکید کرد که مدارس و دانشگاهها تعطیل نشدهاند، اما مهدکودکها و پیشدبستانیها به جز فیروزکوه تعطیل هستند. استفاده از ماسکهای مورد تأیید وزارت بهداشت برای گروههای حساس ضروری است و پایگاههای سیار فوریتهای پزشکی در مناطق پرتردد مستقر میشوند. نظارت بر واحدهای آلاینده و سوخت نیروگاهها تشدید و تخلفات به دادستانی گزارش خواهد شد و دستگاههای اجرایی موظفند پس از پایان شرایط اضطرار، گزارش اقدامات خود را ارائه دهند.
تشریح برنامههای وزارتخانه برای سال تحصیلی 1405 توسط وزیر آموزش و پرورش
خبرگزاری پانا گزارش داد: وزیر آموزش و پرورش با هدف بهینهسازی مدیریت، افزایش بهرهوری و سرمایهگذاری بر توانمندیهای انسانی و علمی، برنامههای متعددی را در دستور کار قرار داده است. در جلسه شورای معاونان، وزیر بر چابکسازی سازمان، کاهش تشریفات سفرها، همایشها و جشنوارهها تأکید کرد تا منابع مالی و انرژی انسانی بر مأموریت اصلی یعنی ارتقای کیفیت آموزش دانشآموزان متمرکز شود. همچنین بازنگری شاخصها، تقویت سامانه شفافیت و یکپارچهسازی جشنوارهها و دبیرخانههای استانی، موجب مدیریت هماهنگ و دادهمحور در سطح ملی و استانی خواهد شد. علیرضا کاظمی منابع انسانی را «موتور محرک نظام تعلیم و تربیت» معرفی کرد و بر برنامهریزی برای سال تحصیلی 1405، پایش چالشها، اولویتبندی فعالیتها و مدیریت مبتنی بر شاخصها تأکید نمود. وزارتخانه همچنین با حمایت از استعدادهای علمی و فناوری و توجه به نیازهای ویژه دانشآموزان، از جمله اهدای دستگاه برجستهنگار هوشمند به یک دانشآموز روشندل، تلاش دارد عدالت آموزشی و فرصتهای برابر را فراهم کند. این اقدامات حاکی از یک رویکرد متوازن و هدفمند برای ارتقای کیفیت آموزش، افزایش بهرهوری و تقویت انگیزه و امید در جامعه دانشآموزی و فرهنگیان است.
بهرهگیری از «بازیمحوری» و «ادبیات کودک» در بسته نوگاشت فارسی پایه اول ابتدایی
خبرگزاری پانا گزارش داد که ملاحت نجفی در برنامه «مثبت آموزش» درباره بازنگری در برنامه درسی فارسی گفت: این برنامه بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین، سند ملی و شایستگیهای پایه تدوین شده و اهداف، مفاهیم و مهارتهای مورد انتظار دانشآموزان در هر پایه بهطور دقیق طراحی شده است. وی با اشاره به تغییر کتابهای فارسی اول ابتدایی توضیح داد که نیازهای جدید جامعه، تقویت مهارتهای زبانی و حرکت از «کتابمحوری» به «برنامهمحوری» دلیل اصلی بازنگری است. بسته نوگاشت فارسی شامل کتابهای «فارسی میخوانم» و «فارسی مینویسم»، کتاب راهنمای معلم، کارتهای آموزشی، رسانههای غیرمکتوب و راهنمای والدین است تا مشارکت خانوادهها نیز در آموزش افزایش یابد. نجفی از نوآوریهایی چون آموزش از طریق بازی، توجه ویژه به ادبیات کودک، پرورش مهارتهای فرازبانی و شناسایی اختلالات زبانی یاد کرد و تأکید کرد که این بسته سبب افزایش انگیزه، دقت و درگیری فعال دانشآموزان در یادگیری میشود.