سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: پیرو انتشار دفترچه راهنمای ثبتنام و انتخاب رشته برای پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) سراسری مهرماه 1404 در تاریخ 1404/06/09 و همچنین انتشار اصلاحیههای نوبت اول و دوم در تاریخ 1404/06/16، به اطلاع متقاضیان میرساند: به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر برای داوطلبانی که تاکنون موفق به ثبتنام نشدهاند، مهلت ثبتنام تا روز دوشنبه 1404/06/24 تمدید شده است. از متقاضیان درخواست میشود در بازه زمانی تعیینشده، پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و اطلاعیههای مرتبط، با آمادهسازی مدارک و اطلاعات مورد نیاز، به درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش مراجعه کرده و فرآیند ثبتنام خود را تکمیل نمایند. همچنین آن دسته از داوطلبانی که پیش از این در این مرحله ثبتنام کردهاند، در صورت تمایل میتوانند تا تاریخ یادشده نسبت به ویرایش اطلاعات ثبتنامی خود اقدام کنند.
نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی با حضور رئیسجمهور
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در آیین خشتگذاری طرح مدرسه اولیا در دبستان دکتر حافظی تهران، با اشاره به کمک 20 همتی خیرین در سال گذشته و پیشبینی رکورد 25 همت در امسال، گفت: 7700 فضای آموزشی در حال ساخت است که 2400 مورد از آنها امسال بهرهبرداری میشود. همچنین، آیین خشتگذاری بهصورت نمادین در سطح کشور برگزار شد. وی با تأکید بر نقش مؤثر اولیا در ارتقاء نظام تعلیم و تربیت، خواستار مشارکت بیشتر خانوادهها در حوزههای تربیتی شد و افزود: ارتقاء استانداردهای مدارس بدون همراهی همهجانبه مردم، بهویژه اولیا، ممکن نیست. وزیر آموزش و پرورش درباره آمادگی برای آغاز سال تحصیلی نیز گفت: استانها کاملاً آمادهاند و سال تحصیلی با آرامش آغاز میشود. توزیع کتابهای درسی، ثبتنامها و بهسازی مدارس تحت کنترل است و کمبود معلم نیز با کمک معلمان و پیشکسوتان مدیریت خواهد شد. کاظمی اعلام کرد زنگ آغاز سال تحصیلی در ساعت 8 صبح روز سهشنبه، اول مهر با حضور رئیسجمهور و وزرا نواخته میشود. همچنین ثبتنام دانشآموزان اتباع طبق ضوابط تعیینشده در حال انجام است و برای دانشآموزان تجدیدی نیز تدابیر لازم اتخاذ شده است.
کاهش نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی، با تشریح برنامههای اجراشده از سال 1401 تا 1403، گفت این اقدامات در سه محور اصلی شامل ارتقای کیفیت آموزش، توسعه عدالت آموزشی و گسترش فرصتهای یادگیری انجام شدهاند. در بخش کیفیت، با اجرای طرحهایی مانند «مدرسه الگوی تراز تحول» و «توانا»، بیش از 250 هزار معلم و 70 هزار مدیر آموزش دیدند و جشنواره روشهای نوین تدریس با مشارکت گسترده معلمان برگزار شد. همچنین شبکههای یادگیری معلمان در فضای مجازی راهاندازی شد و عملکرد مناطق بهصورت کارنامه استانی منتشر شد. در زمینه عدالت آموزشی، نرخ تکرار پایه کاهش یافت، هنرستانهای عشایری افزایش یافتند و 30 هزار کودک بازمانده به مدرسه بازگشتند. «طرح حامی» نیز با برگزاری کلاسها و کارگاههای جبرانی، موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان شد. در نهایت، برنامههایی مانند جابربنحیان، داستاننویسی و آموزش مهارتهای فناورانه برای توسعه یادگیری متنوع اجرا شد.
بیش از 804 مدرسه در تهران نیازمند تخریب و بازسازی
مجید پارسا، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: یکی از مهمترین مشکلات مناطق میانی شهر تهران مانند مناطق 10، 15 و 17، کمبود زمین برای ساخت مدرسه است. به گفته وی، با وجود حضور خیرین و همراهی سازمان نوسازی، نبود زمین مناسب مانع کاهش تراکم دانشآموزی در این مناطق شده است. پارسا افزود: یکی دیگر از مسائل مهم، تراکم بالای دانشآموزان در کلاسهاست؛ بهطوریکه در بیش از هزار کلاس درس، تعداد دانشآموزان بالای 35 نفر است. بر اساس دستور وزیر آموزش و پرورش و در راستای سیاست توسعه عدالت آموزشی، تلاش میشود تراکم به زیر 35 نفر کاهش یابد تا کیفیت آموزش ارتقا یابد. وی همچنین به وضعیت فرسودگی مدارس پایتخت اشاره کرد و گفت: بیش از 800 مدرسه در تهران نیازمند تخریب و بازسازی هستند. به دلیل قدمت بالای مدارس، بهویژه در تهران به عنوان پایتخت، بازسازی این فضاها باید در اولویت قرار گیرد، چراکه نوسازی مدارس نیز به کاهش تراکم کلاسها کمک خواهد کرد.
32 «مدرسه اولیا» در کشور ایجاد میشود
عاطفه مدبرنژاد، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش، در آیین خشتگذاری طرح «مدرسه اولیا» که با حضور وزیر آموزش و پرورش در دبستان دکتر حافظی تهران برگزار شد، با اشاره به سیاست دولت چهاردهم گفت: یکی از محورهای اصلی دولت، محرومیتزدایی در فضاها و امکانات آموزشی است و «طرح مدرسه اولیا» از طرحهای ماندگار در این راستا خواهد بود. وی افزود: این طرح در مجلس شورای اسلامی مورد تأیید قرار گرفته و در فاز نخست، ساخت 32 مدرسه در 31 استان کشور با مشارکت انجمنهای اولیا و مربیان مدارس، اجرایی میشود.