به گزارش پانا، حجتالاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: فرآیند چاپ کتابهای درسی برای سال تحصیلی 1404-1405 از شهریور سال گذشته آغاز شده است. او با اشاره به روند توزیع کتابها گفت: ارسال کتابهای درسی از مناطق آموزش و پرورش به مدارس طبق برنامه زمانبندی مشخصی صورت میگیرد و اگر این روند زودتر از موعد انجام شود، ممکن است مدارس را در مدیریت سال تحصیلی دچار مشکل کند. لطیفی همچنین تاکید کرد که توزیع کتابها تنها پس از تکمیل ثبتنام دانشآموزان ممکن است. به گفته وی، صدور مجوز توزیع زمانی انجام میشود که آمار ثبتنامها به سطح اطمینان بخشی برسد. او در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس تجربههای پیشین، باید تا زمان نهایی شدن ثبت سفارشها در مدارس صبر کرد تا از بروز مشکلاتی مانند کمبود کتاب یا نیاز به ارسال دوباره آنها جلوگیری شود.
ثبت نام بیش از 80 درصد دانشآموزان میانپایه در مدارس متوسطه
سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا اعلام کرد که برای پروژه مهر سال جاری، پنج سیاست کلیدی ابلاغ شده است. این سیاستها شامل توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش، ایمنی و سلامت، مشارکت اجتماعیمحور و تقویت پژوهشسراهای دانشآموزی هستند. او در ادامه با اشاره به وضعیت ثبتنام در میانپایههای دوره متوسطه گفت: در چهار پایه میانی (هفتم به هشتم، هشتم به نهم، دهم به یازدهم، و یازدهم به دوازدهم) بیش از 80 درصد ثبتنامها انجام شده و تنها 20 درصد باقیمانده به دلیل جابهجاییهای معمول دانشآموزان است. درخصوص پایههای ورودی، آذرکیش اعلام کرد که ثبتنام در پایه هفتم حدود 80 درصد پیش رفته و در پایه دهم نیز حدود 45 درصد ثبتنام قطعی انجام شده است. البته پیشثبتنامها در این پایه بسیار بیشتر بوده و ثبت نهایی آنها در سامانه در حال تکمیل است.
کسب مدال نقره تیمی و رتبه چهارم لیگ خلاقیت
در مسابقات جهانی رباتیک با حضور نمایندگانی از 42 کشور، دانشآموزان ایرانی موفق شدند دستاوردهای قابل توجهی کسب کنند. در بخش تیمی این رقابتها، تیم 25 نفره ایران که النا کبریایی، دانشآموز دبستان شیخ مفید از منطقه 14 تهران، نیز یکی از اعضای آن بود، با طراحی خلاقانه در لیگ «پروتوتایپینگ چلنج» موفق به کسب مدال نقره و رتبه دوم جهانی شد. همچنین تیم سهنفرهای که النا در آن حضور داشت، در لیگ خلاقیت رتبه چهارم جهان را کسب کرد. این تیم، با وجود از دست دادن یکی از اعضای خود در جریان جنگ 12 روزه با رژیم صهیونیستی، نمادی از همبستگی، ابتکار و ایستادگی دانشآموزان ایرانی بود. آموزش و پرورش منطقه 14 تهران با ابراز افتخار از این موفقیت، اعلام کرد که به حمایت از استعدادهای جوان ادامه خواهد داد.
رسالت اصلی ما فراهم کردن فضایی شایسته برای دانشآموزان است
با حضور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و خانواده خیر نیکاندیش خوشقدم، آیین کلنگزنی مدرسه شهید خداقلی برگزار شد. مجید پارسا، مدیرکل آموزش و پرورش تهران، با قدردانی از خیرین مدرسهساز گفت: مشارکت مردم و خیرین در حل مشکلات آموزش و پرورش بسیار ارزشمند است و نمیتوان تنها با بیان مشکلات، راهحل ایجاد کرد. او از فرسودگی برخی مدارس تهران با قدمتی بالای 80 سال و تراکم بالای دانشآموزان در کلاسها خبر داد و خواستار توجه جدی به زیرساختهای آموزشی شد. پارسا تأکید کرد که با مشارکت مردمی، میتوان گامهای بزرگی در مسیر بهبود فضای آموزشی برداشت و ساخت مدرسه شهید خداقلی نمونهای از این همکاری مؤثر است. وی افزود: «رسالت آموزش و پرورش ایجاد فضایی شایسته برای دانشآموزان است تا هیچکس بهدلیل فقر یا کمبود امکانات از تحصیل باز نماند.»