9 راه‌کار برای شاگرد اول شدن

رده: مقاله
زمان:

شاگرد اول شدن یکی از رایج‌ترین دغدغه‌های دانش آموزان در مدارس است که برای رسیدن به آن بسیار تلاش می‌کنند. متأسفانه بعضی از دانش آموزان به دلیل نداشتن برنامه تحصیلی صحیح، علی‌رغم تلاششان برای شاگرد اول شدن به موفقیت نمی‌رسند. برای داشتن یک برنامه‌ی صحیح و قابل اجرا ابتدا باید برنامه‌ی روزانه‌ی خود را مرور کنید و مشخص کنید که چه زمانی را در مدرسه، سر کار، کنار دوستان و خانواده هستید و سپس برای زمان‌هایی که برنامه‌ی خاصی برای آن‌ها ندارید برنامه‌ریزی و به مطالعه‌ی اختصاص دهید. برای شاگرد اول شدن لازم نیست که از سرگرمی‌ها و تفریح‌های خود بگذرید، بلکه تنها کافی است یک برنامه‌ریزی صحیح و کامل داشته باشید.

راه‌کارهایی برای برنامه‌ریزی صحیح تحصیلی و شاگرد اول شدن

برای داشتن یک برنامه تحصیلی صحیح و 100% قابل اجرا چند گام مهم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در صورتی‌که این چند گام را به خوبی انجام دهید می‌توانید در امتحانات مدرسه به موفقیت دلخواهتان برسید و شاگرد اول شوید.

9 راه‌کار برای شاگرد اول شدن

جدول درسی تهیه کنید

اولین قدم برای برنامه‌ریزی صحیح و شاگرد اول شدن، تهیه جدول درسی است. به این صورت که درس‌های خود را اولویت‌بندی کنید و آن‌هایی که مهم‌تر هستند را در ابتدای لیست قرار دهید. سعی کنید در روزهای تعطیل زمان بیشتری را برای مطالعه بگذارید و درس‌هایی را که در طول هفته خوانده‌اید را مرور کنید. معمولأ هر فرد آگاهی بیشتری نسبت به توانایی‌های خود دارد در نتیجه بهتر است به جای این که برنامه‌ریزی درسی را به یک مشاور واگذار کنید خودتان آن را با توجه به توانایی‌هایتان انجام دهید.

برای انجام تمرینات یک زمان مشخص تعیین کنید

دومین گام برای شاگرد اول شدن، انجام تمارین و تکالیف مدرسه در یک زمان مشخص است. هرگز انجام تکالیف را به لحظه‌ی آخر موکول نکنید و حتمأ زمانی را برای انجام آن‌ها تعیین کنید. یکی از لازمه‌های شاگرد اول شدن، حل تمارین به صورت مستقل و به تنهایی است، سعی کنید تمارین مدرسه را خودتان به تنهایی حل کنید. یکی دیگر از کارهای مهمی که در زمان درس خواندن باید به آن دقت کنید، محل و یا مکان درس خواندن است که باید از محل خواب جدا باشد. سعی کنید در خانه یک مکان را به درس خواندن اختصاص دهید. این کار برای شاگرد اول شدن بسیار مهم است زیرا تمرکز شما حین درس خواندن افزایش می‌یابد و بهتر مفاهیم را یاد می‌گیرید.

کیف مدرسه را همیشه در کنار میز کار بگذارید

قرار دادن کیف مدرسه در کنار میز تحریر به شما کمک می‌کند تا همیشه بدانید که کاری برای انجام دادن دارید و زمان خود را برای کارهای بیهوده تلف نکنید. یکی دیگر از شروط شاگرد اول شدن داشتن نظم هنگام انجام تکالیف است. اگر می‌خواهید در مدرسه شاگرد اول باشید همیشه منظم باشید و بعد از انجام تکالیف وسایلتان را مرتب در کیفتان بگذارید. منظم بودن باعث ایجاد حس مثبت در شما می‌شود و هم‌چنین به شما کمک می‌کند که هیچ وقت وسیله‌ای را فراموش نکنید و کارهایتان را به موقع انجام دهید.

در کلاس به موقع حاضر شوید

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم برای شاگرد اول شدن باید در زندگی نظم داشته باشید، منظم بودن علاوه بر خانه شامل مدرسه هم می‌شود بنابراین اگر هدف شما شاگرد اول شدن است پس همیشه به موقع در کلاس حاضر شوید. دیر آمدن و حتی غیبت کردن نشانه‌ی بی‌نظمی و تنبلی شما در کلاس است. به موقع حاضر نشدن در کلاس باعث به هم خوردن رشته‌ی کلام و تمرکز معلم و حتی دانش آموزان دیگر می‌شود. از طرفی اگر بیش از حد غیبت داشته باشید نکات مهم دروس را که در کلاس مطرح می‌شوند را از دست داده و زمان امتحان با مشکل مواجه می‌شوید. در نتیجه برای شاگرد اول شدن حتمأ باید به موقع در کلاس حاضر شوید و کمتر غیبت کنید.

9 راه‌کار برای شاگرد اول شدن

در ردیف‌های اول کلاس بنشینید

کسانی که می‌خواهند شاگرد اول باشند باید در ردیف‌های اول کلاس بنشینند. نشستن در ردیف‌های اول کلاس به دانش آموزان کمک می‌کند تا تسلط بیشتری بر تخته‌ی کلاس و معلم داشته باشند. معلم‌ها معمولأ بر ردیف‌های آخر کلاس تسلط کمتری دارند به همین دلیل معمولأ افراد شیطان دوست دارند در ردیف‌های آخر بنشینند تا از دید معلم پنهان بمانند. بنابراین کسانی که قصد شاگرد اول شدن دارند هرگز نباید در ردیف‌های آخر بنشینند و اصولأ نشستن در ردیف‌های اول کلاس نشانه‌ی دانش آموزان درس‌خوان و شاگرد اول است.

همیشه یک قدم از معلمتان جلوتر باشید

همیشه قبل از حضور در کلاس سعی کنید مطالبی را که معلمتان می‌خواهد درس بدهد به صورت روزنامه‌وار بخوانید تا بتوانید در کلاس با او همکاری کنید، به سؤالات پاسخ دهید و بهتر مفاهیم را یاد بگیرید. این کار در شاگرد اول شدن به شما بسیار کمک می‌کند و هم‌چنین باعث می‌شود که معلمتان شما را بیشتر دوست داشته باشد؛ از طرف دیگر با این کار زمان کمتری از معلم گرفته می‌شود و دیگر لازم نیست زمان زیادی را صرف آموزش یک مطلب کم اهمیت کند.

در کلاس با تمرکز کامل به درس گوش دهید و نکته‌برداری کنید

هنگامی که معلم شروع به تدریس می‌کند تمام تمرکز خود را روی درس بگذارید تا مطالب را در کلاس یاد بگیرید. یادگیری مطالب در کلاس یکی از تکنیک‌های شاگرد اول شدن است. پس هرگز یادگیری درس را به خانه یا روزهای بعد موکول نکنید و در همان لحظه در کلاس یاد بگیرید. همه‌ی نکاتی را که معلم در کلاس می‌گوید را در یک دفتر یادداشت کنید و هیچ کدام را از قلم نیندازید. یادگیری مطالب در کلاس درس و نکته‌برداری به شما در شاگرد اول شدن بسیار کمک می‌کند.

مشکلات و ضعف‌های درسی را جدی بگیرید

در صورتی‌که در درسی ضعیف هستید به موقع برای رفع آن اقدام کنید و هرگز آن را به زمانی دیگر واگذار نکنید. تمرینات خود را بعد از رسیدن به خانه انجام دهید تا اگر در بخشی از درس مشکل دارید بتوانید به موقع آن را رفع کنید و در زمان امتحان به مشکل نخورید. شاگرد اول‌ها هرگز رفع مشکلات درسی را به زمان امتحان موکول نمی‌کنند، بنابراین برای شاگرد اول شدن به موقع اقدام کنید. هم‌چنین برای تسلط بیشتر بر مطالب درسی تمرین‌های زیادی را در خانه حل کنید. برای این کار می‌توانید از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنید. برای شاگرد اول شدن مطالعه و تمرین زیاد شرط لازم است.

9 راه‌کار برای شاگرد اول شدن

در فعالیت‌های کلاسی به صورت گروهی شرکت کنید

یکی از کارهای دیگری که باید برای شاگرد اول شدن انجام دهید، شرکت کردن در فعالیت‌های گروهی کلاس است. یکی از فواید کارهای گروهی این است که هر کدام از اعضای گروه سعی می‌کنند که خود را بهتر از سایرین نشان دهند و این حس رقابت باعث تلاش بیشتر و در نتیجه رسیدن به موفقیت می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید جز شاگرد اول‌ها باشید با دانش آموزان زرنگ کلاس هم‌گروه شوید.

سخن آخر

برای شاگرد اول شدن فقط درس خواندن مهم نیست بلکه اخلاق و رفتار شما نیز اهمیت دارد، پس همیشه مراقب رفتارهای خود با معلم و هم‌کلاسی‌هایتان باشید. یکی دیگر از نکات مهمی که برای شاگرد اول شدن باید به آن بسیار توجه کنید این است که باید مشکلات خانه و مدرسه را از هم جدا کنید و مشکلات خانه را به مدرسه و همین‌طور مشکلاتی که در مدرسه داشتید را به خانه نبرید. در صورتی‌که نتوانید این دو را از هم تفکیک کنید باعث برهم خوردن تعادل شما حین یادگیری درس در مدرسه و انجام تمارین در خانه می‌شود. برای شاگرد اول شدن به کسب نمره‌ی عالی فکر نکنید بلکه همیشه به این فکر کنید که چه کاری باید انجام دهید تا بتوانید در درس‌هایتان موفق‌تر شوید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: