ضرورت آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان

رده: مقاله
زمان:

در این روزها، هر صبح با خبر جدیدی از اوضاع اقتصادی از خواب بیدار می‌شویم. اخباری که ما را مجبور می‌کند دقت بیشتری روی مسائل مالی و درآمدهای خود داشته باشیم. برای زندگی در دنیای جدید باید سواد مالی داشته باشیم تا بتوانیم با تغییرات پیش رو هماهنگ شویم و بتوانیم از پس دخل و خرج زندگی برآییم. امروزه سواد مالی و مدیریت اقتصادی درآمد، اهمیت بسیاری پیدا کرده و لازم است راهکارهایی برای آموزش سواد مالی برای دانش‌آموزان درنظر گرفته شود. شرایط اقتصادی در کشور فراز و فرودهای بسیاری دارد که اگر نسل آینده هوشیارتر باشند و اطلاعات کافی در زمینه سواد مالی داشته باشند می‌توانند از پس مشکلات پیش رو برآیند و آینده مالی درخشانی برای خود رقم بزنند. ما در مجموعه مدارس علوی بر این باوریم که آشنایی با سواد مالی برای دانش آموزان باید در اولویت آموزش‌ها باشد و فرزندان ما باید از سنین کم با مسائل مالی و اقتصادی آشنا شوند. آنها باید بدانند پول چیست و چطور باید آن را سرمایه‌گذاری کنند و بیشترین بهره را از دارایی خود ببرند. به همین دلیل تصمیم داریم که به صورت مختصر درباره ضرورت آموزش سواد مالی برای دانش آموزان با شما صحبت کنیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید با ما همراه شوید.

سواد مالی چیست؟

سواد مالی چیست؟

قبل از هر چیز به سراغ تعریف سواد مالی می‌رویم. همان‌طور که از اسم آن مشخص است سواد مالی دانشی در مورد کسب درآمد، سرمایه‌گذاری و مهارت‌های لازم برای اعمال تصمیمات مالی درست است. در حال حاضر یونسکو سواد را به 12 نوع تقسیم کرده‌است. مانند:

  • سواد رایانه: توانایی استفاده از رایانه و ...
  • سواد مالی: دانش مدیریت اقتصادی درآمد و دارایی.
  • سواد عاطفی: سواد برقراری رابطه درست عاطفی با خانواده، دوستان و ...
  • سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط و تعامل با اعضای جامعه، آداب معاشرت و داشتن رابطه اجتماعی صحیح با سایرین.
.

ضرورت آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان

همان‌طور که می‌بینید سواد مالی از انواع سواد است و باید به آن توجه ویژه کرد. ما برای آنکه بتوانیم فرزندانی توانمند در قرن بیست و یکم داشته باشته باشیم باید آموزش سواد مالی برای دانش آموزان را در اولویت قرار دهیم. اما چگونه می‌توانیم کسب سواد مالی برای کودکان و نوجوانان را میسر کنیم؟ آموزش سواد مالی به کودکان را می‌توان با چند مرحله قدم به قدم به کودکان آموخت. شما می‌توانید از طریق درس‌های ساده و در عین حال کاربردی در خانه، سواد مالی را به فرزندتان آموزش دهید

آموزش مهارت سواد مالی به کودکان و نوجوانان

مرحله اول؛ کسب درآمد

مرحله اول؛ کسب درآمد

شما برای آموزش سواد مالی برای دانش آموزان در اولین قدم باید درباره پول و شیوه‌ی کسب درآمد با فرزندتان صحبت کنید. می‌توانید به او بیاموزید که برای کسب درآمد باید کاری انجام داد و به این ترتیب با تعیین وظایف و کارهای ساده برای فرزندتان در برابر انجام آن به او پول دهید تا به این شیوه با مفهوم کسب درآمد آشنا شود.

مرحله دوم؛ بودجه‌بندی و مدیریت مالی

مرحله دوم؛ بودجه‌بندی و مدیریت مالی

مطلب دوم که باید به فرزند خود بیاموزید این است که پول و درآمد خود را مدیریت کند. او باید بداند که تمام پولی را که به دست آورده نباید در یک مرتبه خرج کند بلکه باید بداند که خرج کردن پول هم قواعدی دارد و باید درآمد خود را مدیریت کند. بودجه‌بندی مهم‌ترین درسی است که فرزند شما باید در این مرحله بیاموزد. برای آموزش این مطلب می‌توانید از تکنیک سه شیشه یا سه قلک استفاده کنید. برای این کار سه شیشه دردار در نظر بگیرید. یک شیشه را به خرج دومی را به ذخیره و سومی را به بخشش اختصاص دهید. برای فرزندتان توضیح دهید که می‌تواند درآمد خود را در این سه شیشه قرار دهد. او می‌تواند مقداری از پولش را در ظرف خرج کردن بگذارد و با آن نیازهایش را رفع کند. قسمتی از پول را در شیشه ذخیره کردن پس انداز کند و مبلغی را هم در شیشه سوم برای بخشش و کمک به دیگران قرار دهد.

مرحله سوم؛ تخصیص پول

مرحله سوم؛ تخصیص پول

این مرحله که به نوعی درون مرحله دوم است یاد دادن تخصیص پول در شیشه‌هاست. ما وقتی شیشه‌هایی را برای سه امر خرج کردن ذخیره کردن و بخشش مشخص کردیم حالا باید به فرزندمان بیاموزیم که چطور پولش را به هر شیشه اختصاص دهد. به طور مثال چقدر از پولش را در شیشه خرج کردن بریزد و چقدر را ذخیره کند. آموزش این مطلب به کودک به رویکرد خانواده به این مسئله برمی‌گردد. مثلاً خانواده‌ای که اهل ذخیره کردن است در هنگام آموزش بیشتر بر ذخیره کردن تاکید می‌کند و یا برعکس. ما باید سعی کنیم در هنگام آموزش عاقلانه‌ترین روش برای مدیریت پول را به فرزندمان بیاموزیم تا از ابتدا با صحیح ترین روش آشنا شود.

ضرورت آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان

ممکن است شما به عنوان والدین اطلاعات درستی در زمینه مدیریت اقتصادی و سواد مالی نداشته باشید و نتوانید این مسئله را به درستی به فرزندتان یاد دهید. ما پیشنهاد خوبی برای شما داریم که می‌تواند این مشکل را حل کند. ما در مجموعه مدارس علوی اقدام به انتشار کتبی کرده‌ایم که به فرزندان این مرزو بوم مطالبی را یاد دهد که بتواند نیازهای آنان را در دنیای مدرن قرن بیست و یک برآورده کند و آنها را به انسان‌های موفقی تبدیل کند. یکی از این مجموعه کتب فراآموزشی، مجموعه کتاب‌های سواد مالی و هوش تجاری است که برای ارتقای مهارت‌های اقتصادی دانش‌آموزان پایه چهارم تا نهم (در دو سطح مقدماتی و پیشرفته) تهیه شده‌است. این کتاب‌ها در چند جلد به شکلی ساده و روان به آموزش هوش مالی به دانش‌آموزان می‌پردازد و آنان را با مفاهیم پس انداز، ایجاد توازن بین دخل و خرج و... آشنا می‌کند.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به صورت مختصر به معرفی سواد مالی و اهمیت داشتن سواد مالی برای دانش‌آموزان با شما صحبت کنیم. ما باید بپذیریم که دنیا در حال تغییر است و ما نیز ناگزیریم برای زیستن در این دنیا با آن هماهنگ شویم و نیازهای جدیدمان را با راه‌کارهای جدید رفع کنیم. یکی از نیازهای ما در این روزگار، داشتن سواد مالی و مدیریت درآمدهاست. سازمان یونسکو در دهه‌ی دوم قرن بیست و یکم، یکی از انواع سواد را سواد مالی می‌داند؛ پس ما نیز باید برای آموزش سواد مالی برای دانش آموزان خود برنامه‌ای داشته باشیم و این مفهوم را به فرزندان‌مان بیاموزیم تا بتوانند زندگی خوبی در دنیای مدرن داشته باشند. همان‌طور که گفته شد ما در مجموعه مدارس علوی کتبی به این منظور آماده کرده‌ایم که می تواند به طور کامل و روان مدیریت سرمایه و مهارت‌های سواد مالی برای دانش‌آموزان را به آنان تعلیم دهد و آنها را از سنین کم با مفاهیم اقتصادی آشنا کند تا در آینده شیوه‌های کسب درآمد، چگونگی سرمایه‌گذاری و فنون خلق ثروت را بدانند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: