ایامگاه آبان
- یک آبان، بزرگداشت ابوالفضل بیهقی؛
- دوم آبان، ولادت امام حسن عسگری (ع)؛
- چهارم آبان، وفات حضرت معصومه (س)؛
- هشتم آبان، روز نوجوان و بسیج دانشآموزی؛
- سیزدهم آبان، روز دانشآموز و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا؛
- چهاردهم آبان، روز فرهنگ عمومی؛
- نوزدهم آبان، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه؛
- بیست و چهارم آبان، روز کتاب و کتابخوانی؛
- بیست و هشتم آبان، ولادت حضرت زینب و روز پرستار؛
- سی آبان، روز حکمت و فلسفه، بزرگداشت ابونصر فارابی؛
یکم آبان، بزرگداشت ابوالفضل بیهقی
ابوالفضل بیهقی از شناختهشدهترین و تأثیرگذارترین تاریخنگاران ایرانی است. او که از دیوانسالاران عصر غزنوی بود، با ثبت وقایع دوران سلطنت غزنویان، سهم بزرگی در نگارش تاریخ ایران دارد. کتاب «تاریخ بیهقی»، تنها اثر ابوالفضل بیهقی، او را به یکی از ماندگارترین شخصیتهای اهل قلم در تاریخ ادبیات ایران تبدیل کرده است. استاد ابوالفضل بیهقی از سال 412 تا 470 هجری قمری در دربار غزنویان خدمت کرد. تاریخ بیهقی آینهی تمامقد دوران سلطنت غزنویان و شرایط حاکم بر بخشهای شرقی ایران در آن دوره است. ابوالفضل بیهقی در این کتاب، به تقلید از سایر تاریخنگاران مسلمان، اثرش را با مطالبی دربارهی آفرینش آدم و تاریخ ایران و اعراب شروع کرده است. او تا آخرین روزهای زندگیاش مشغول نوشتن بود تا اینکه در سال 470 هجری قمری (برابر با 1077 میلادی)، جهان و متعلقاتش را برای همیشه ترک کرد. آرامگاه ابوالفضل بیهقی در شهر غزنیِ افغانستان است.
دوم آبان، ولادت امام حسن عسگری (ع)
امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین پیشوای شیعیان، در هشتم ربیع الثانی سال 232 قمری در مدینه متولد شدند و 28 سال زندگی کردند و آن حضرت در هشتم ربیع الاول سال 260 هجری توسط سمی که از طرف معتمد خلیفه عباسی به زور به ایشان خورانده شد به شهادت رسیدند.
چهارم آبان، وفات حضرت معصومه (س)
چهارم آبان سالروز درگذشت حضرت معصومه (س) است. ایشان فرزند امام موسی الکاظم (ع) هستند. به این ترتیب خواهر حضرت رضا (ع) نیز میباشند. حضرت معصومه (س) بیست و پنج سال پس از تولد حضرت رضا (ع) در شهر مدینه چشم به جهان گشود. حضرت هیچگاه ازدواج ننمود. ایشان یک سال پس از هجرت امام رضا (ع) به خراسان با درخواست امام به آنجا سفر نمودند. زمانی که کاروان ایشان به ساوه رسید حضرت بیمار شدند و در شهر قم از دنیا رفتند. در زمان وفات بیست و هشت سال عمر داشتند.
هشتم آبان، روز نوجوان و بسیج دانشآموزی و شهادت حسین فهمیده
محمدحسین فهمیده متولد 16 اردیبهشت 1346 در شهر قم است. وی در خانوادهای مذهبی به همراه برادرش داوود که او هم در دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسید، زندگی میکرد. در حدود 10 سالگی به کرج مهاجرت کردند و تحصیلات راهنمایی را در آنجا ادامه داد. شهید فهمیده در جریان درگیریهای کردستان در اوایل سال 1358، به آنجا رفت تا با دشمنان بجنگد ولی نیروهای کمیته او را بازگرداندند. در نهایت او با توجه به فرمان امام تصمیم گرفت که به جبهههای جنگ تحمیلی برود علت نامگذاری این روز شهادت محمدحسین فهمیده، نوجوان 13 ساله بسیجی، در 8 آبان سال 1359 است.
سیزدهم آبان، روز دانشآموز و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا
روز سیزدهم آبان، روز دانشآموز و روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 1358 که با نام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نیز نامگذاری شده است را به کلیه همکاران، اساتید و دانشجویان تبریک عرض نموده و از ایشان دعوت میشود تا با حضور پرشور خود در مقابل لانه جاسوسی بار دیگر تعهد و پایبندی خود را به مبانی انقلاب اسلامی اثبات نمایند.
چهاردهم آبان، روز فرهنگ عمومی
فرهنگ عمومی، مجموعه منسجم و نظام یافته ای از اهداف، ارزش ها، عقاید، باورها، رسوم و هنجارهای مردم متعلق به یک جامعه بزرگ، قوم یا ملت است. بنابراین فرهنگ عمومی، شامل تمامی فعالیتهای مبتنی بر اندیشه و عادت است که در جهت برآوردن نیازهای بشری بسته به انواع جوامع از نظر تاریخی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، رفتارهای عمومی مردم را شکل میدهد شورای فرهنگ عمومی 14 آبان ماه را به نام روز فرهنگ عمومی نامگذاری کرد.
نوزدهم آبان، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه
دهم نوامبر مصادف با 19 آبان هرسال، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری شده است. روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، به دلیل اهمیت نقش علم در جامعه و نیاز به بحث علم و اجتماعیسازی آن بهخصوص در مورد مباحث علمی نوظهور به وجود آمده است. با پیوند میان علم با جامعه، تلاش میشود تا شهروندان از پیشرفتهای علمی باخبر شوند. روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، به اهمیت و ارتباط علم در زندگی روزمره ما تأکید دارد. بههمین دلیل بر نقش دانشمندان در گسترش درک ما از مواردی مانند سیاره زمین و پایدار کردن جامعهمان کمک میکند.
بیست و چهارم آبان، روز کتاب و کتابخوانی
کتاب در زندگی نقش فوقالعادهای میتواند داشته باشد. از سال 1372، 24 آبان به عنوان روز کتاب و کتابخوانی تعیین شد. این روز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست در این هفته در مدارس، مساجد، دانشگاهها، و استانهای کشور نمایشگاهها و جشنهای کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار میشود. علت نام گذاری این روز در تقویم به خاطر ارزش والای کتابخوانی و رشد فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.
بیست و هشتم آبان، ولادت حضرت زینب و روز پرستار
پنجم جمادیالاول برابر با ولادت حضرت زینب (س) را روز پرستار مینامند، زیرا حضرت زینب (س) در طول عمر خود پرستار پدر، برادران و برخی برادرزادگان بزرگوارشان بودند و در ایام بیماری از آنان مراقبت کردند.
سیام آبان، روز حکمت و فلسفه ، بزرگداشت ابونصر فارابی
ابونصر محمد بن محمد بن طرخان بن اوزلوغ فارابی (259-339 قمری)، از بزرگترین فلاسفه و دانشمندان ایرانی عصر طلایی اسلام است که در علم، فلسفه، منطق، جامعهشناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشت. فارابی به مکتب نو افلاطونی تعلق داشت که سعی داشتند تفکرات افلاطون و ارسطو را با الهیات توحیدی هماهنگ کنند. فارابی شرحهای ارزشمندی بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین او را معلم ثانی خواندهاند. برگرداندن آثاری از او به زبان لاتین به شهرت وی در مغرب زمین انجامید.
هفتهشمار مدارس
هفته دوم آبان: برگزاری جشن روز دانشآموز
هفته چهارم آبان: روز پرستار
نمایی از فعالیتهای پیش دبستان
- شنبه سیزدهم آبان روز جهانی ساندویچ، این برنامه به صورت اختیاری در هر مدرسه اجرا خواهد شد.
- یکشنبه پانزدهم آبان روز جهانی میانه پاییز میباشد و جشن میانه پاییز با محوریت شناخت کامل فصل پاییز در مدرسه انجام میشود.
- شنبه بیست آبان مصادف با 10 نوامبر، روز جهانی اوریگامی نام دارد. اوریگامی یک کاردستی ژاپنی میباشد که در چند دهی اخیر محبوبیت فراوانی کسب کرده استو اوریگامی هنر کاغذ و تا نام دارد. هر شعبه بنا به صلاح دید مدیر برای روز اوریگامی جشنی برگزار میکند. دانشآموزان در روز جشن اوریگامی با تکههای کاغذ اشکال مختلفی میسازند.
- یکشنبه بیست و دوم آبان روز جهانی مهربانی است. مربیان محترم با آموزش اصول اصلی مهربانی چالش جذابی برای دانشآموزان در نظر خواهد گرفت.
مقاله
آشنایی با حرکات کلیشهای در کودکان
شمار زیادی از کودکان در دورهای از مراحل رشد خود حرکات تکراری از خود بروز میدهند که از آنها به عنوان حرکات کلیشهای یا عادتی یاد میشود. خوشبختانه بسیاری از این حرکات عادتی، عادات خوش خیمی هستند که به عنوان جزء طبیعی از مراحل تکامل کودک در نظر گرفته میشوند و زمانی جنبه اختلال پیدا میکنند که باعث ایجاد مشکلاتی در حرکات فیزیکی و رفتار اجتماعی کودک شوند. در تشخیص افتراقی این اختلال تعدادی از بیماریهای روانی که این حرکات جزو علایم اصلی آنها میباشند مطرح میگردند نظیر: اختلال وسواسی اجباری، تریکوتایلو مانیا، تیکهای کلامی حرکتی، اختلال حرکتی و اختلال تورت. طبق معیارهای DSM_V در صورتی که برای بیمار تشخیصهای فوق مطرح شوند تشخیص اختلال حرکتی عادتی مطرح نمیگردد، چنین حرکات عادتی ممکن است باعث تعاملات اجتماعی منفی در کودک شده و منجر به اجتناب و دوری او از همسن و سالانش گردد. از طرف دیگر بعضی از این رفتارها میتوانند باعث صدمات در کودک شده و بر وضعیت سلامتی او تأثیر بگذارند. لذا شناسایی و درمان بهموقع و حذف عوامل مؤثر در ایجاد آن خواهد توانست از بعضی از مشکلات جسمانی و روانی در آینده پیشگیری کند. تا کنون مطالعات معدودی جهت بررسی شیوع حرکات عادتی، کلیشههای کودکان نظیر انگشت مکیدن، ناخن جویدن،کشیدن موی سر، سر کوبیدن و دندان قروچه انجام شده است.
بیان مساله
ویرایش سوم DSM تعاریف گستردهای برای حرکات عادتی را در برگرفته بود، لیکن حرکاتی را توصیف میکرد که اختیاری و بدون اسپاسم بودند. هر چند حرکات عادتی انواع متعددی دارند، لیکن شایعترین آنها عبارتند از: ناخن جویدن، دندان قروچه، کشیدن موی سر. این حرکات تکراری و ارادی بوده و در کودکان کوچکتر ممکن است در معاینه واضحتر باشند، زیرا آنها کمتر تمایل به سرکوب این حرکات دارند و در کودکان بزرگتر به احتمال بیشتری توسط والدین گزارش میشوند. هیچگونه شاخص فیزیولوژیک یا بیولوژیک تشخیصی برای این اختلالات شناخته نشده است و هیچ تست آزمایشگاهی تشخیصی نیز وجود ندارد. علتهای بروز حرکات کلیشهای در کودکان: بر اساس پژوهشها، این حرکات ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد:
این علتها همگی در پیدایی حرکات کلیشهای در کودکان و نوجوانان نقش دارد ولی علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. به نظر میرسد که عامل ژنتیک و وراثت در ایجاد این اختلال نقش مهمی داشته باشد؛ بنابراین اگر عضوی از خانواده، سابقهی ابتلا به اختلال حرکات کلیشهای داشته باشد، احتمال ابتلا به این اختلال در فرزندان این خانواده نیز وجود دارد. تأثیر محیط زندگی کودک بر ایجاد یا تشدید حرکات کلیشهای، امروزه بسیار بحث برانگیز شده است. براساس تازهترین پژوهشها، کودکانی که مادر ندارند یا به دلیل جدایی پدر و مادر از یکدیگر، ساعتهای کمتری را با مادر خود میگذرانند، بیشتر دچار این حرکات میشوند و شدت حرکتها آنها نیز نسبت به کودکانی که با پدر و مادر خود زندگی میکنند بیشتر است. کودکانی هم که کمتر در جمعهای خانوادگی و اجتماعی حضور دارند، بیشتر دچار این حرکات میشوند. بررسیها نشان داده کودکانی که به مدت زیادی در مراکز کودکان بیسرپرست یا بخشهای بیماریهای خاص بیمارستانها زندگی کردهاند، حرکات کلیشهای بیشتر و شدیدتری دارند.
بنابراین محرکهای طبیعی حسی مانند حرف زدن با دیگران، شنیدن صدای افراد دیگر، شاد شدن یا ناراحت شدن طبیعی در جمع خانواده و همسالان، میتواند از شدت این اختلال بکاهد. از سوی دیگر، محرکهای شدید حسی مانند اضطراب و ترس میتواند این حرکات را شدیدتر کند؛ زیرا به تازگی دریافتهاند این نوع حرکات ممکن است واکنشهای دفاعی در برابر اضطراب باشد. کودک با این حرکات تکراری، تلاش میکند ذهن خود را از موضوع اضطرابآور دور کند. براساس تازهترین پژوهشها، در بیشتر کودکانی که دچار اختلال حرکات کلیشهایاند، آستانهی ترشح هورمونهای ویژهی ستیز و گریز (مثل کورتیزول) پایین است؛ یعنی بدن این افراد در برابر تنشهایی این هورمونها را ترشح میکند که ممکن است همین تنشها در افراد عادی سبب ترشح هورمونهای ستیز و گریز نشوند و این افراد زودتر و بیشتر از دیگران دچار ترس و تشویش ناشی از اضطراب میشوند؛ در نتیجه برای رهایی از این اضطراب و فشار، ناخودآگاه حرکات کلیشهای میکنند. پس این کودکان را باید از محیط اضطرابآور دور کرد.
تشخیص اختلال حرکات کلیشهای
اختلال حرکات کلیشهای را با آشکار شدن حرکاتی که گفتیم تشخیص میدهند. کودکان، کمتر میتوانند این حرکات را پنهان کنند و تشخیص این اختلال در آنها سادهتر است؛ اما نوجوانان تلاش میکنند این حرکات را پنهان کنند یا دستکم پیش چشم دیگران این کارها را نکنند بنابراین پدر و مادر فقط بعد از آشکارشدن آسیب (مثل خونریزی از ناخنها) متوجه میشوند فرزندشان دچار این اختلال است. اغلب، والدین در نخستین مصاحبه و گفتوگو با پزشک، از وجود این حرکات تکراری صحبت میکنند. مشکل اصلی در تشخیص اختلال حرکات کلیشهای، دشواری تمایز آن از سایر اختلالاتی است که حرکات ریتمیک و تکراری در آنها رخ میدهد. روانپزشک یا مشاور، زمانی اختلال حرکات کلیشهای را در فرزندتان تشخیص میدهد که رفتارهای زیر در فرزندتان باشد و این احتمالها بررسی شده باشد:
- حرکات بیمار باید بیهدف و تکراری باشند.
- این حرکات باید دستکم چهار هفته ادامه داشته باشند.
- این حرکات باید سبب آسیب جسمی به فرد یا ایجاد اختلال در زندگی روزمرهی او شود.
- باید احتمال ابتلا به سایر اختلالات روانی و عصبی در فرد، با آزمونهای ویژهی آن اختلالات، رد شود.
- پزشک کودکان باید احتمال مسمومیت با مواد مخدر را بررسی کند. در صورت اثبات این مسمومیت، با درمان دارویی، اثر مواد مخدر از بین میرود و این حرکات نیز از بین خواهند رفت و نیازی به درمانهای ویژهی اختلال حرکات کلیشهای نیست.
- پزشک کودکان باید احتمال ابتلا به بیماریهای جسمی مانند اختلالات تیروئید، احتمال کمبود هورمونهای غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز و کمبود موادی مثل کلسیم و منیزیم را بررسی کند و احتمال ابتلا به این بیماریها را رد کند. پزشک با در نظر گرفتن این معیارها، احتمال ابتلا به اختلالاتی مانند اوتیسم یا وسواس را کنار میگذارد.
درمان
برترین درمان این اختلال، رفتاردرمانی است. پژوهشها نشان داده است که با انجام درست و کامل رفتاردرمانی، ممکن است نشانههای این بیماری تا 90 درصد کاهش یابد و در 40 درصد کودکان این نشانهها به طور کامل از بین برود. البته رفتاردرمانی، به همکاری کامل کودک با مشاور نیاز دارد. ضرورت این پیشنیاز، سبب میشود که برای برخی از کودکان این نوع درمان انجام نشود؛ مانند کودکان کمتوان ذهنی که به خوبی نمیتوانند با مشاور ارتباط برقرار کنند و برنامهریزی کنند. همچنین کودکانی که سن بسیار کمی دارند (مثلاً 4 ساله هستند) توانایی همکاری مناسب و پیوسته با مشاور را ندارند. در کودکانی که میتوانند با مشاور همکاری کنند، باید با بهکارگیری روشهایی نظیر«پاداش و مجازات»، به مرور این حرکات را در کودک کم کرد؛ برای مثال والدین وقتی میبینند فرزندشان در وضعیت بروز این حرکات قرار گرفته است و هرچند به دشواری، خود را کنترل میکند، به او پاداش گفتاری (مثل تحسین) و غیرگفتاری (نظیر هدیه یا خوراکی) بدهند. مثلاً برخی از این کودکان عادت دارند هنگام نوشتن، گاهی مکث کنند و انگشتان خود را به شدت تکان دهند. پدر و مادر وقتی میبینند کودک میتواند بدون انجام دادن این کار و برای مثال به مدت 10 دقیقه، به نوشتن ادامه دهد، به او پاداش دهند و او را تشویق کنند تا این خودکنترلی و مهارگری را تکرار کند.
شیوهی دیگری از رفتاردرمانی که در این اختلال کاربرد دارد، اصطلاحاً «آموزش جایگزینهای ارتباطی» است. در این روش به کودک آموزش میدهند به جای رفتارهای ناخواستهی خود، کنشهای گفتاری مناسب را جایگزین کند؛ برای مثال به کودکانی که دستهایشان را مدام و طولانی مدت تکان میدهند آموزش میدهند، وقتی در جمع احساس کردند ممکن است این حالت در آنها ایجاد شود، رو به جمع واژهای بگویند مانند «ببخشید». با گفتن این واژه، وقتی نزدیک است فرد رفتاری نامناسب را در جمع انجام دهد، تمرکزش از یک کنش حرکتی ناپسند به یک کنشِ گفتاری پسندیده از دید جمع، معطوف میشود. با تکرار این کار، میزان حرکات کلیشهای در کودک رفتهرفته کمتر میشود. به دلیل این که حرکات کلیشهای در هنگام اضطراب، بیشتر رخ میدهند، بهتر است علاوه بر روشهای بالا، به کودک شیوههای آرامسازی را (مانند تمرینهای تنفسی و یا مراقبه) آموزش دهیم. در کنار رفتار درمانی بنا به تشخیص متخصص، استفاده از دارو به روند درمان کمک خواهد کرد. دکتر عارفه جوانبخت، دکترای روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناس دبستان مرکز دختران
داستانک
روزی روزگاری شیرجوان و بزرگی زیر یک درخت بلند خوابیده بود. ناگهان موشی از راه رسید و شروع به سرو صدا کرد و روی یالهای شیر، بالا و پایین میپرید. شیر جوان به شدت عصبانی شد و با یک حرکت موش را گرفت و میان پنجه هایش اسیر کرد و خواست موش را ببلعد. موش کوچک با گریه گفت: منو ببخش سلطان جنگل، خواهش میکنم، بار آخرم است ، دیگه قول میدهم تکرارش نکنم. شیر خشمگین وقتی دید موش به شدت پشیمان است و گریه میکند دلش به رحم آمد و موش را آزاد کرد. چند وقت گذشت تا اینکه شیر به دست شکارچی، اسیر شد و شکارچی با طناب او را به درخت بست. شکارچی و دوستانش رفتند تا قفسی پیدا کنند که شیر رو به باغ وحش ببرند. همون موقع اتفاقی موش از آن جا رد میشد و ناگهان دید که ای وای شیر اسیر شده... فوراً به سمت او دوید و بدون معطلی طنابها رو با دندانهاش جوید و شیر را آزاد کرد. سلطان جنگل از او بسیار تشکر کرد. موش به شیر گفت: حالا منو واقعا بخشیدی؟ شیر از کمک موش خیلی خوشحال شد و با خودش فکر کرد که چه زود مزد مهربانیش را گرفته است. پس از این داستان درس گرفتیم که کوچکترین محبت به دیگران پاداش خیلی خیلی بزرگتری خواهد داشت. پس همیشه سعی کنیم با دیگران مهربان باشیم.
National Book Day
Students Day!
5 November 2020 will mark the first-ever celebration of the new International Day against Violence and Bullying at School including Cyberbullying, under the theme "Together against Bullying in school". The decision to mark this new International Day every year on the first Thursday of November was made by UNESCO Member States in 2019, recognizing that bullying in schools and cyberbullying is a threat to children and adolescents rights to education and to their health and well-being
قلک کوچولو
این داستان : قلک کوچولو سرما میخورد؛
با رسیدن ماه آبان هوا کم کم سردتر شد. به همین خاطر قلک کوچولو که بالای کتابخانه کنار پنجره قرار داشت، سرما خورد. دریک بیخبر از این موضوع مشغول حساب و کتاب پول تو جیبیهایش بود و میخواست لوازم تحریر جدید بخرد. یک پاکن و یک خطکش. اما پولش کم بود و نمیدانست چکار کند. همینطور که داشت فکر و خیال میکرد، یکدفعه قلک کوچولو عطسه کرد و چند تا سکه را به بیرون پرت کرد. با صدای جرینگجرینگ نگاه دریک چرخید سمت سکهها و پیش خودش گفت: چطوره از پس اندازم استفاده کنم؟ همان لحظه قلک کوچولو دوباره عطسه کرد و چند تا اسکناس روی فرش پرتاب شدند. دریک پولها را از روی زمین جمع کرد. آنها ناراحت شده بودند: چرا قلک کوچولو ما رو به بیرون پرت کرد؟ یعنی دیگه ما رو دوست نداره؟ دریک خندید. معلومه که دوستتون داره. اما هیچ پولی برای همیشه تو پس انداز نمیمونه. وقت خرج کردنتون رسیده و قلک کوچولو هم میخواد بهم کمک کنه که از طریق شما وسایلی روکه لازم دارم بخرم. باید ارزش واقعیتون رو نشون بدید دیگه... اسکناسها و سکهها قانع شدند و با خوشحالی توی کیف پول دریک جا خوش کردند. باید خیلی هیجانانگیز باشه؛ خرج چیزی بشیم که دریک نیاز داره. پولک که صدای عطسههای قلک کوچولو را شنیده بود، مثل فرشته نجات سررسید. چرا سرما خوردی عزیزم؟ جاتو عوض میکنم. قلک کوچولو فین فین کرد و گفت: وقتی بارم سنگین باشه مریض میشم ولی حالا که عطسه کردم، سبکتر شدم. پولک او را کنار شوفاژ گذاشت. یک دستمال هم دورش پیچید. مواظب خورد و خوراکش بود و زیاد بهش پول نمیداد. قلک کوچولو بهتر شد و دیگر عطسه نکرد. دریک هم یاد گرفت وقتی قلک پر می شود باید آن را خالی کرد و در بانک گذاشت و یا برای آنچه پیش بینی کرده خرج کرد. نویسنده: حانیه جانباز
تو مسئول گلدانت هستی!
بنفشه آفریقایی که به عروس آپارتمان نیز شهرت دارد، از گیاهان بومی کشور تانزانیا و قسمت گرمسیری شرق آفریقا و همچنین اطراف جنوب شرقی کنیا است. بنفشه آفریقایی امروزه به یکی از محبوبترین گلهای خانگی در جهان تبدیل شده است. از دلایل این محبوبیت جهانی میتوان به گلهای رنگین، برگهای سبز مخملی و دشوار نبودن شرایط نگهداری از آن اشاره کرد.
نگهداری از گل بنفشه آفریقایی
دمای مورد نیاز
این گیاهان بهترین رشد را در دمای 18 تا 24 درجه سانتیگراد خواهند داشت. بنفشه آفریقایی میتواند در محیطی با دمای حدود 32 درجه سانتیگراد زنده بماند؛ اما اگر در معرض دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد قرار بگیرد از بین خواهد رفت. همچنین اختلاف دمای شب و روز برای این گیاه نباید بیشتر از 10 درجه باشد تا گیاه بتواند گلدهی خوبی داشته باشد. علاوه بر سرما، گرمای زیاد نیز به گل بنفشه آفریقایی آسیب میرساند؛ بهطوری که قد گیاه بیشازحد بلند شده، برگها خشک شده و گلها میریزند.
رطوبت مورد نیاز
گل بنفشه آفریقایی که یکی از زیباترین گلهای آپارتمانی است، از گیاهان رطوبت دوست است. در زیستگاه بومی آنها، در کوههای اوسامبارا در آفریقای شرقی، رطوبت نسبی حدود 70 تا 80 درصد است؛ در حالی که ایجاد این سطح از رطوبت در اکثر خانهها دشوار است. درنتیجه برای پرورش این گیاهان باید سعی کنید رطوبت حداقل 50 تا 60 درصد فراهم کنید. با توجه به این شرایط رطوبت داخلی اکثر خانهها برای پرورش بنفشه آفریقایی مناسب است، اما اگر هوای محل زندگیتان خشک است راههای مختلفی برای افزایش آن وجود دارد.
خاک و گلدان مورد نیاز
مناسبترین خاک برای پرورش بنفشه آفریقایی خاکبرگ آماده و مناسبترین گلدان برای آن گلدان پلاستیکی است. بسیاری به اشتباه این گیاهان را در گلدانهای سفالی نگهداری میکنند؛ اما در حقیقت این گلدانها دشمن گل بنفشه آفریقایی هستند. بنفشههای آفریقایی نسبت به سرما بسیار حساس بوده و از بین میروند. از طرفی گلدانهای سفالی در فصول سرد سال سرما را جذب میکنند. گلدانهای پلاستیکی برخلاف بقیه نهتنها سرما را جذب نمیکنند بلکه فضای ریشهها را مرطوب و متعادل نگه میدارد. اگر نیاز به تعویض گلدان بود، بهترین فصل بهار است.
آبیاری مناسب
مانند بسیاری دیگر از گیاهان آپارتمانی برای آبیاری بنفشه آفریقایی نیز باید صبر کرد تا سطح خاک خشک شود. زیادهروی در آبیاری ریشههای گیاه را در معرض پوسیدگی و فاسد شدن قرار میدهد. خشک بودن خاک به همراه نرم و شل شدن برگها نیز میتواند نشانهی فرا رسیدن زمان آبیاری مجدد باشد. از طرفی نرم و شل بودن برگها به همراه خاک مرطوب نشانهی زیادهروی در آبیاری و یا استفاده از مخلوط خاک نامناسب است. هنگام آبیاری از پاشیدن آب بر روی برگها خودداری کنید، زیرا این باعث تغییر رنگ گیاه میشود. یک راه برای جلوگیری از این مشکل، آبیاری از زیر گیاه است؛ اما این کار به مرور موجب جمع شدن نمکهای مضر در خاک میشود؛ بنابراین باید گاهی اوقات خاک را از بالا آب دهید تا آب اضافه خاک را شسته و از ته گلدان خارج شود و گاهی نیز از پایین آبیاری کنید تا به برگها آسیب وارد نشود.
نور مورد نیاز
میزان نوری که یک بنفشه آفریقایی دریافت میکند در سلامتی و عملکرد آن نقش حیاتی دارد. این گیاهان به نور متوسط تا روشن اما غیرمستقیم مانند پنجرههای جنوبی یا شرقی احتیاج دارند. نور مستقیم خورشید میتواند برگها را بسوزاند. بنفشههای آفریقایی، مانند سایر گیاهان، برای فتوسنتز به نور خورشید نیاز دارند. در اثر کمبود نور ابتدا گلدهی گیاه متوقف شده و سپس برگهای آن زرد میشوند؛ از طرفی نور زیاد و مستقیم خورشید باعث ایجاد لکههای قهوهای روی برگها و گلها میشود. به خاطر داشته باشید که مدت و شدت نور خورشید در فصول مختلف متفاوت خواهد بود. در زمستان شاید لازم باشد که به گل بنفشه آفریقایی خود اجازه دهید تا بیشتر از همیشه نور خورشید را دریافت کند. فراموش نکنید که یکبار در هفته یا پس از هر بار آبیاری گلدان بنفشههای آفریقایی خود را بچرخانید تا از همه طرف به مقدار مساوی نور خورشید را دریافت کند. در غیر این صورت گیاه شروع به خم شدن به سمت نور میکند.
بیماریهای گل بنفشه آفریقایی
در صورت مشاهده این تغییرات در گل بنفشه آفریقایی چه باید کرد: ریز و پراکنده شدن گلهای بنفشه آفریقایی: گلها و برگهای پژمرده را حذف کرده و گیاه را کود دهی کنید. زرد شدن ناگهانی گیاه: هوای اطراف گیاه آلوده است. باید گیاه را قسمتی از خانه خود انتقال دهید که هوای مملو از اکسیژن باشد. به وجود آمدن لکههای قهوهای روی برگها: غبار پاشی در مقابل آفتاب و آبیاری زیاد هر دو میتوانند باعث بروز این مشکل شوند. برای جلوگیری و یا درمان این لکهها غبار پاشی را متوقف کنید. آبیاری منظم بهتنهایی برای گل بنفشه آفریقایی کافی است. پیچ خوردن و خشک شدن برگهای گیاه: آب و هوای گرم و خشک باعث این موضوع میشود. گیاه را آبیاری کنید اما هرگز آن را غبار پاشی نکنید. کمرنگ شدن گلهای این گیاه: غبار پاشی باعث شفاف و کمرنگ شدن گلهای این گیاه میشود. پوسیدگی و از بین رفتن گیاه: آبیاری بیشازحد و زهکشی نامناسب باعث پوسیدن برگ و گلها میشود. هفتهای دو بار آبیاری هم در زمستان و هم در تابستان کافی است. سیاه شدن برگهای گیاه: عامل آن استفاده از براقکنندههای شیمیایی است. برای تمییز نمودن برگها از مواد شیمیایی و حتی غبار پاشی استفاده نکنید. کافی است از برس های نرم مخصوص این گیاهان استفاده نمایید. برگهای زیاد ولی کوچک: عامل آن استفاده از گلدان کوچک است و لازم است گلدان را با گلدانی بزرگتر تعویض نمایید تا فضای رشد برای گل بنفشه آفریقایی فراهم گردد.
آفات و کنهها
علاوه بر شرایط محیطی گاهی آفات و حشرهها نیز میتوانند سلامت گیاه را تهدید کنند. در ادامه به برسی رایجترین آفات بنفشه آفریقایی و نحوه رهایی از آنها میپردازیم. درمجموع گل بنفشه آفریقایی امروزه در بسیاری از کشورها به خاطر زیبایی و شرایط راحت نگهداری به یکی از گیاهان ثابت در خانهها تبدیل شده است. حتی اگر مبتدی هستید با رعایت نکات ذکرشده در این مقاله میتوانید بهترین شرایط رشد را برای این گل فراهم کرده و با شکوفایی آن به خانه خود نشاط ببخشید.
هنر و خلاقیت
وسایل مورد نیاز ساخت دانهخوری پرنده با کارتن شیر یا آبمیوه
1 - ابتدا پاکت آب میوه را رنگآمیزی میکنیم. 2 - بعد از خشک شدن رنگ، با استفاده از چاقو یا تیغ (بهتره که این کار رو به بزرگترها بسپارین چون کار کردن با تیغ یا چاقو خطرناکه و امکان داره به دستاتون آسیب برسه) مطابق شکل بال و شکم رو درست میکنیم. 3 - دو چشم عروسکی را مطابق با شکل، بر روی دو درب بطری پلاستیکی چسبانده و به صورت جغد میچسبانیم. 4 - بر روی کاغذ شکل مثلث کشیده و برش می زنیم و زیر چشمها میچسبانیم. 5- در پایین حفرهی شکم یک چوب رد میکنیم تا پرنده ها بتوانند برای خوردن دانه روی چوب بشینند. 6 - یک گیره به بالای ظرف دانهخوری وصل کرده تا بتوان آن را آویزان کرد.
همسفر من باش!
آبشار و روستای برگ جهان
آبشار برگ جهان که در روستای بسیار دیدنی و دنج برگ جهان واقع شده است، یکی از دیدنیهای بخش لواسانات شهرستان شمیرانات، در شمال غربی لواسان بزرگ و در شمال شرق تهران میباشد. رودخانهای که در روستا وجود دارد از ارتفاعات روستا سرچشمه میگیرد و پس از اینکه به رودخانه رودبار پیوست به سد لتیان منتهی میگردد. از بین جاذبههای گردشگری این روستا میتوان به آرامگاه امامزاده اسماعیل، بقایای قلعه دختر یا قلعه بند، غاری معروف بنام زندان خانه لار، صخره بزرگ رسوبی بنام تنگل خانه و... اشاره کرد. برگ جهان از جمله روستاهای قدیمی منطقه لواسانات است. سفالهای به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی نشانگر قدمت تاریخی این روستا میباشد. طی چند دهه اخیر بناهای قدیمی این روستا تخریب و به جای آنها ساختمانهای جدیدی احداث شده و بافت قدیمی روستا دگرگون شده است. مصالح خانههای قدیمی عمدتا شامل سنگ، خشت، گل و چوب میباشد. دیوار خانههای قدیمی ضخیم و سقف آنها با تیرهای چوبی سرشاخههای درختان و اندود کاهگل پوشیده شده است.
مشاغل عمده مردم این روستا زراعت، باغداری و دامداری است و برخی نیز به فعالیتهای خدماتی میپردازند. گندم، جو و بنشن عمدهترین محصولات زراعی و گردو، سیب، زردآلو، گیلاس، آلبالو و هلو از محصولات باغی و سردرختیهای این روستا میباشد. فرآوردههای لبنی نظیر شیر، ماست، کره و تولید عسل نیز در این روستا رواج دارد. روستای برگ جهان در یک محدوده کوهستانی واقع شده و بافت مسکونی متمرکزی دارد. آبشار برگ جهان در شمال شرقی روستا یکی از جاذبههای گردشگری برگ جهان میباشد. این آبشار در مسیر صعود به قلههای سرسیاه غار قرار گرفته و همچنین مقصد طبیعت گردانی است که به قصد پیاده روی و کوه پیمایی به این روستا سفر میکنند. ارتفاع آبشار برگ جهان از سطح دریا حدود 2200 متر است و برای رسیدن به آن به یک تا یک و نیم ساعت پیادهروی در مسیری نیاز دارید که ابتدا از میان کوچه باغها و سپس از پای کوه عبور میکند.
خوشمزه جان
دمنوش کدو حلوایی برای پاییز
کدو تنبل یک کدوی زمستانی است که تصور میشود منشاء آن در آمریکای شمالی است. وزن یک کدو تنبل به طور کلی حدود 4 تا 8 کیلوگرم است در حالی که بزرگترین گونه کدو تنبل میتواند تا 34 کیلوگرم وزن داشته باشد. کدو تنبل وقتی پخته میشود ، طعم ملایم و شیرینی دارد. کدو تنبل بیشتر برای تهیه سوپ و شیرینی استفاده میشود. شیرینی کدو تنبل بخش سنتی مهم غذای شکرگزاری در ایالات متحده است. کدوی خام بسیار مغذی است و اغلب آب آن گرفته میشود. این نوشیدنی فواید مختلفی برای سلامتی دارد. کدو علاوه بر غذا برای اهداف تفریحی نیز استفاده میشود.
کدو حلوایی، یکی از گیاهانی است که طبع گرمی داشته و برای فصل پاییز که ممکن است هوای سرد باعث ایجاد انواع بیماری بشود مفید است. شاید خیلی از کدو حلوایی به شکل مستقیم استفاده نشود. اما در انواع غذا یا دسر و یا نوشیدنی و کیک میتوان از کدو حلوایی استفاده کرد. نوشیدنی یا دمنوشی که از این گیاه به دست میآید نیز علاوه بر اینکه میتواند مقاومت بدن در برابر بیماری را افزایش دهد، به عنوان یک میان وعده سالم در وعدههای غذایی شما میتواند قرار بگیرد. برای تهیه کردن دمنوش کدو حلوایی، باید یک تکه از کدو را له کرده و آن را برای مدت زمان 10 الی 15 دقیقه درون آب جوش قرار دهید و سپس آن را از صافی رد کنید و میل کنید. این دمنوش را میتوانید با زنجبیل، دارچین و میخک نیز طعمدار کنید و در فصل پاییز از این دمنوش بهرهمند شوید.
بازی بازی، نبازی!
در بازی سرگرمکنندهی پرش با گونی کودکان میپرند تا به خط پایان برسند. آنها هر دو پایشان را در یک گونی میگذارند و آن را تا کمر، بالا میکشند و میپرند. شکل سادهی این بازی، به کودکان امکان میدهد در هر محیط بازی که قرار دارند، فعالیت داشته باشند و از بازیگوشی لذت ببرند! هرچه تعداد شرکتکنندگان در این مسابقه بیشتر باشد، بازی جالبتر میشود. در این بازیِ سرگرمکننده، بازیکنان درحالیکه پایشان در گونی جای گرفته است به طرف خط پایان میپرند. پرش با گونی، یک بازی گروهی عالی است که میشود بهعنوان یک برنامهی شاد و سرگرمکننده برای جشن تولد کودکان در فضای آزاد نیز در نظر گرفت.
شرایط بازی
تعداد بازیکن: دست کم دو نفر سن: 7سال به بالا لوازم مورد احتیاج: یک عدد گونی یا کیسهی پارچهای محل بازی: فضای آزاد مدت زمان بازی: 10دقیقه
فواید بازی
بازی پرش با گونی در سطح حرفهای
این بازی در سطح حرفهای بهصورت انفرادی است و بسیاری از بازیکنانی که آن را در سطح حرفه ای دنبال می کنند، مربی خصوصی دارند. به همان اندازه که رسیدن به مقام حرفهای افتخار است، آرزوی هر بازیکنی رسیدن به دربی این بازی است. دربی این بازی متشکل از افراد نخبه و متخصص ورزشی است. بازیکنان از سنین بسیار پایین آموزش میبینند و زندگی خود را وقف این ورزش میکنند. هر سال دربی در مناطق مختلف و با تشخیص هیأت دربی برگزار میشود، و معمولاً محل برگزاری این مسابقه، زمین گسترده و همواری دارد.
کتابخونهی خودتو داشتهباش!
نام اثر: با یک فکر تازه چهکار میتوانم بکنم؟
نویسنده: کوبی یامادا مترجم: احمد تصویری ناشر: مهرسا گروه سنی: 9 تا 12 سال معرفی کتاب در کتاب «با یک فکر تازه چه کار می توانم بکنم؟» میخوانیم هر فکر تازه چه سرنوشتی دارد. اتفاقات بزرگ، جسورانه، هوشمندانه و احمقانه، داستانها و کتابها، آثار هنری، اختراعات، اکتشافات، محصولات تجاری، روشهای درمانی جدید و هر چه اطرافمان میبینیم، روزی فقط یک فکر بودهاند. فکر تازهی تو به چه چیزی تبدیل خواهد شد؟ همه چیز به خودت بستگی دارد. این داستان یک فکر بکر است و کودکی که کمک میکند این فکر در دنیا عملی شود. هرچقدر اعتمادبهنفس کودک بیشتر میشود، فکرش هم بیشتر جان میگیرد تا بالاخره یک روز، اتفاقی هیجانانگیز رخ میدهد. این داستان برای همه است. هرکس روزی در زندگیاش فکری داشته که بیش از حد بلندپروازانه، نشدنی یا دشوار بوده است. داستانی است که از تو دعوت میکند تا از فکرهایت استقبال کنی، بهشان فرصت رشد کردن بدهی و بعد به نتیجه رسیدن تلاشهایت را به تماشا بنشینی؛ پروبال دادن به هر ایده، تازه اول ماجراست.
نام اثر: کتاب احساسات
نویسنده: امندا مکاردی مترجم: پروین جلوه نژاد ناشر: انتشارات زعفران گروه سنی: 7 تا 9 سال معرفی کتاب در کتاب احساسات ما با سم و کیت و احساسات آنها آشنا میشویم. خوشحالی، حسودی، ترس، غصه و شرمندگی همه از احساسات مختلف ما هستند که ممکن است در شرایط مختلف به ما دست بدهد. مثلاً وقتی کیت بداخلاق است، نمیتواند تشکر کند یا معذرت بخواهد یا زمانی که کیت بهدنیا آمده بود، سم احساس میکرد دلشوره گرفته است. حتی زمانی که مامان باهاش بازی میکرد یا وقتی که ماشین آتشنشانی قرمز رنگاش را هدیه گرفته بود، بازهم از دلشورهاش کم نشد. اما بابا به سم قول داد اگر کمی فرصت بدهد، اوضاع بهتر خواهد شد و خوشبختانه حرف بابا درست بود.
مسابقات درون مدرسهای
مسابقات هنری
مسابقات فرهنگی
برگزاری مسابقات Spelling Bee درون مدرسه ای- مرحله اول
برگزاری مسابقات کتابخوانی درون مدرسهای
مسابقات بینالمللی
دومین مرحله مسابقه کاریبو
زمان: چهارشنبه 24 و پنجشنبه 25 آبان 1402 هدف: یک مسابقه آنلاین جهانی است که با هدف بالا بردن انگیزه دانشآموزان به یادگیری ریاضیات براساس شیوههای نوین آموزشی توسط اساتید برجسته دانشکده ریاضیات در کانادا طراحی شده است. در این مسابقه با فعالیتهای سرگرم کننده و سوالات جذاب، مهارت حل مسئله را در دانشآموزان تقویت نموده و آنان را با کاربرد ریاضیات در زندگی روزمره آشنا خواهد کرد. دانشآموزان برای شرکت در این مسابقه نیاز به آموزش ویژهای نداشته و سوالات بر پایه خلاقیت و مهارت تفکر، متناسب با سن دانشآموزان میباشد. سوالات به صورت هفت گزینهای و در سه سطح 3، 4 و 5 امتیازی مطرح شده تا دانشآموزان با هر سطحی بتوانند با توجه به پایه تحصیلی خود در آن شرکت کنند. این مسابقه در 7 گروه سنی زیر با توجه به پایه های تحصیلی دانشآموزان به زبان انگلیسی، فرانسه و فارسی برگزار میگردد.