قاصدک اردیبهشت 1402

ایام‌گاه اردیبهشت

قاصدک اردیبهشت 1402

  • یکم اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی؛
  • دوم اردیبهشت، جشن گیاه آوری، روز زمین پاک؛
  • سوم اردیبهشت، عید فطر؛
  • هفتم اردیبهشت، روز ایمنی حمل و نقل؛
  • نهم اردیبهشت، روز جهانی روانشناس و مشاور؛
  • دهم اردیبهشت، جشن چهلم نوروز، روز ملی خلیج فارس؛
  • یازدهم اردیبهشت، روز جهانی کارگر؛
  • دوازدهم اردیبهشت، شهادت استاد مرتضی مطهری، روز معلم؛
  • پانزدهم اردیبهشت، جشن میانه بهار، روز شیراز؛
  • هجدهم اردیبهشت، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر؛
  • بیست و نجم اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی؛
  • بیست و هفتم اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی؛
  • بیست و هشتم اردیبهشت، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای؛
  • سی‌ام اردیبهشت، روز ملی جمعیت؛
  • سی و یکم اردیبهشت، ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر؛

یکم اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی

یکم اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی

مرکز سعدی شناسی، از سال 1381 روز اول اردیبهشت را به این شاعر بزرگ و محبوب کشورمان اختصاص داد و آن را روز سعدی اعلام کرد. سعدی شاعر قرن هفتم هجری است. نام کوچک سعدی مصلح بوده که از نام پدربزرگش گرفته شده است. سعدی در سن 12 سالگی پدر خود را از دست داد و در برخی آثار خود از پدرش به نیکی یاد کرده است. جالب است بدانید که سعدی خواهرزاده قطب‌الدین شیرازی است. سعدی شیرازی برای اتمام تحصیلات به بغداد رفت. این سفر مقدمه‌ی سفرهای طولانی دیگر سعدی بود، زیرا او اشاره‌ای دارد به زمان خروج خود از فارس در هنگامی که جهان چون موی زنگی در هم آشفته بود. از آثار سعدی بوستان و گلستان است. کتاب‌های این شاعر بزرگ به زبان‌های اروپایی هم ترجمه شده است؛ تا جایی که برخی معتقدند اروپا ادبیات فارسی را با اشعار سعدی شناختند. همه آثار سعدی که شامل شعر و نثر می‌شود، در کتابی به نام کلیات سعدی جمع‌آوری شده است. سعدی بین سال‌های 690 تا 694 هجری قمری در شیراز درگذشت و آرامگاه او هم‌اکنون در شهر شیراز به سعدیه معروف است.

دوم اردیبهشت جشن گیاه‌آوری، روز زمین پاک

دوم اردیبهشت جشن گیاه‌آوری، روز زمین پاک

روز جهانی زمین پاک هر ساله 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره‌ی خود «زمین» را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند. قرن‌ها پیش ایرانیان باستان به معنی واقعی پاسداری از زمین را تجربه می‌کردند. مطابق سالنمای ایران باستان، سومین روز اردیبهشت از سالنمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از تاریخ هجری خورشیدی مطابق با جشن اردیبهشتگان یا گلستان جشن می‌باشد. آلوده نکردن چهار گوهر «آب، باد، خاک و آتش» یعنی آلوده نکردن محیط زیست و پاک نگه‌داشتن آن و همچنین پاک نگه داشتن تن و جامه و پاکی روان از ویژگی‌های این جشن می‌باشد.

سوم اردیبهشت، عید فطر

سوم اردیبهشت، عید فطر

عید فطر یا عید روزه‌گشا یک جشن مذهبی است که توسط مسلمانان در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و نشان دهنده پایان ماه رمضان و شروع ماه شوال از طلوع تا غروب خورشید است. در این عید مذهبی مسلمانان مجاز به روزه گرفتن نیستند. تاریخ شروع هر ماه هجری قمری بر اساس زمان مشاهده ماه جدید توسط مقامات مذهبی محلی متفاوت است، بنابراین روز جشن بر اساس کشور و منطقه و نوع مذهب متفاوت است. در کشورهای اسلامی، معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. در ایران از سال 1390 با تصویب مجلس شورای اسلامی عید فطر دو روز یعنی روز عید و روز بعد آن، تعطیل است. نماز عید فطر شامل دو رکعت و پنج تکبیر است.

نهم اردیبهشت، روز جهانی روانشناس و مشاور

نهم اردیبهشت، روز جهانی روانشناس و مشاور

نهم اردیبهشت روز روان‌شناس است. علت انتخاب این تاریخ به عنوان روز روان‌شناس و مشاوره، تصویب قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در روز 9 اردیبهشت است. روان‌شناسی دانش مطالعه‌ی رفتار و ذهن انسان است. روان‌شناس با تکیه بر دانش و تجربه‌ی خود می‌تواند با افراد مختلف وارد ارتباط شده و تا حد مورد نیاز آن‌ها را بشناسد و راهکار مناسبی را برای مشاوره، روانکاوی و بهبود وضعیت مراجعه کننده ارائه دهد. در این روز برای معرفی هرچه بهتر این شاخه از علم در سرتاسر جهان، مراسم‌هایی برگزار می‌شود. روز روانشناس و مشاور باعث شد تا به اهمیت و نقش موثر روانشناسی در زندگی افراد بیش از پیش تاکید شود.

دهم اردیبهشت، جشن چهلم نوروز، روزملی خلیج فارس

دهم اردیبهشت، جشن چهلم نوروز، روزملی خلیج فارس

فرهنگ شادزیستی که در ایرانیان وجود داشته یکی از دلایل علاقه زیاد آن‌ها به نوروز و آئین‌های نوروزی بوده است. اشتیاق ایرانیان نسبت به نوروز و نو شدن طبیعت تا حدی بوده است که حتی در روز دهم اردیبهشت که آبان روز از اردیبهشت خوانده می‌شد جشن دیگری برپا می‌داشتند به نام «جشن چهلم نوروز» یا چلمو که با فاصله‌ی چهل روز از نوروز برگزار می‌شود . این جشن امروزه نیز در مناطق مرکزی ایران کم و بیش انجام می‌شود. در ایران روز 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است. خلیج فارس نام آبراهی پراهمیت درآسیای غربی و منطقه خاورمیانه است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه‌جزیره عربستان قرار دارد. مساحت خلیج‌فارس 237,473 کیلومتر مربع است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به‌شمار می‌آید.

دوازدهم اردیبهشت، شهادت استاد مرتضی مطهری، روز معلم

دوازدهم اردیبهشت، شهادت استاد مرتضی مطهری، روز معلم

معلمان در هر سرزمینی نقش اساسی در تربیت نسل آینده را بر عهده دارند. معمولاً دانش‌آموزانی که از سن کمتری بهره می‌برند، معلمانشان را الگوی خود قرار می‌دهند و می‌کوشند تا مثل آن‌ها زندگی کنند. سابقه نام‌گذاری روز معلم در 12 اردیبهشت به قبل از انقلاب 57 برمی‌گردد و مناسبت آن، کشته شدن یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی در روز 12 اردیبهشت سال 1340 در تجمع اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان بود. پس از این واقعه حکومت وقت برای دلجویی از معلمین روز 12 اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد. پس از انقلاب سال 1357 خبر شهادت مرتضی مطهری در 12 اردیبهشت منتشر شد و به همین مناسبت نیز همین روز دوباره به نام روز معلم نام‌گذاری گردید. معلم‌ها کسانی هستند که آینده ملت در دستان آن‌هاست؛ روز معلم فرصتی برای تشکر از زحمات این قشر می‌باشد.

هجدهم اردیبهشت، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

هجدهم اردیبهشت، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

هشتم ماه مه میلادی مصادف با 18 اردیبهشت ماه، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است. این روز، سالگرد تولد ژان هانری دونان، پدر انسان‌دوستی مدرن است. او تاجر و فعال اجتماعی سوئیسی بود. وی خاطرات و ایده‌های خویش را در کتاب خاطره‌ای ثبت کرده است. روز جهانی صلیب سرخ برای احترام به بنیانگذار صلیب سرخ و اولین گیرنده جایزه‌ی صلح نوبل است. این تاریخ، روزی برای به رسمیت شناختن کارکنان و داوطلبان مشغول در این حوزه است که با از خودگذشتگی در تلاش برای کاهش درد و رنج انسان‌ها هستند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز به عنوان بخشی از نهضت صلیب سرخ و هلال احمر، سازمانی مستقل و بی‌طرف است که حمایت بشردوستانه و کمک‌رسانی به قربانیان و دیگر شرایط خشونت‌آمیز را تضمین می‌کند. این سازمان در واکنش به شرایط اضطراری عمل می‌کند.

بیست و پنجم اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی

بیست و پنجم اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی

ابوالقاسم فردوسی متولد 319 خورشیدی در خراسان، شاعر بود و در دوران سلطنت سامانیان متولد شده است شاهنامه مهم‌ترین اثر فردوسی و یکی از بزرگ‌ترین آثار ادبیات کهن فارسی می‌باشد. سرودن شاهنامه سی و پنج سال طول کشید. شاهنامه، اثری حماسی و منظوم مشتمل بر 60000 بیت است که داستان‌هایی را از آغاز تاریخ ایران در بردارد و آن را در زمان چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان به تصویر می‌کشد. در ایران روز 25 اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نام‌گذاری شده است. هر سال در این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌گردد.

بیست و هشت اردیبهشت، روز بزرگداشت حکیم عمر خیام

بیست و هشت اردیبهشت، روز بزرگداشت حکیم عمر خیام

عُمَر خَیام نیشابوری 28 اردیبهشت 427 خورشیدی در نیشابور متولد شد. حکیم عمر خیام فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای ایرانی در دوره سلجوقی است. گرچه جایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و لقبش «حجهالحق» بوده‌است؛ ولی شهرت او بیشتر به واسطه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. علاوه بر آن‌که رباعیات خیام را به اغلب زبان‌های گوناگون ترجمه نموده‌اند. از آثار معروف فارسی منسوب به عمر خیام، رساله نوروزنامه است که با نثری ساده و شیوا، پیدایی نوروز و آداب برگزاری آن را در دربار ساسانیان بازگو نموده است. خیام در سال 517 هجری قمری درگذشت. آرامگاه وی در شهر نیشابور قرار دارد.

سی و یکم اردیبهشت، ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختران

سی و یکم اردیبهشت، ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختران

اولین روز از ماه ذی القعده، در تقویم به عنوان سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و گرامی داشت مقام دختران، ثبت شده است. این تاریخ برای اولین بار در کتاب «نورالآفاق» نوشته شیخ جواد شاه عبدالعظیمی به عنوان روز ولادت آن حضرت ذکر شد. حضرت معصومه دختر امام کاظم و خواهر امام رضا (ع) است. حضرت معصومه در قم در خانه شخصی به نام موسی بن اشعری ساکن شد و پس از 17 روز درگذشت. جنازه او را در قبرستانی به نام بابِلان حرم کنونی دفن کردند.

هفته‌شمار مدارس

هفته اول اردیبهشت؛ بزرگداشت سعدی، بزرگداشت شیخ بهایی

هفته اول اردیبهشت؛ برگزاری مراسم روز کارآفرینی

هفته دوم اردیبهشت؛ برگزاری مراسم بزرگداشت هفته معلم

نمایی از فعالیت‌های پیش دبستان

دپارتمان پیش‌دبستان مدارس هماهنگ علوی در اردیبهشت ماه با برنامه‌های زیر در خدمت دانش‌آموزان عزیز خواهد بود.
  • یکشنبه سوم اردیبهشت ماه روز جهانی کتاب است. برای رواج دادن فرهنگ کتاب‌خوانی و ارزش کتاب بین دانش‌آموزان در هر مدرسه برنامه جذابی طراحی شده است.
  • شنبه نهم اردیبهشت روز جهانی آرزو کردن است. با برنامه‌ای جذاب دانش‌آموزان به صورت غیر مستقیم یاد خواهند گرفت که با داشتن آرزوی خوب برای خود و دیگران و آرامش و آینده بهتر را رقم بزنند.
  • دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت روز جهانی خانواده است. دانش‌آموزان با جایگاه ویژه خانواده آشنا شده و به شیوه‌های مختلف ارزش‌گذاری خود را برای جایگاه خانواده به نمایش خواهند گذاشت.
  • رنگ فصل بهار با شکفتن گل‌ها و شکوفه دادن درختان به رنگ سبز است.
  • شاعر فصل بهار سعدی شیرازی است دانش‌آموزان به کمک مربیان یکی از شعر‌های معروف این شاعر گرانقدر را حفظ می‌کنند.
  • چالش ماه اردیبهشت آرزو کردن می‌باشد که برنامه‌های خاصی توسط مدارس برای دانش‌آموزان اجرا خواهد شد.
  • ارزش اخلاقی اردیبهشت ماه همکاری است و دانش‌آموزان با این ویژگی انسانی و اخلاقی به صورت عملی آشنا می‌شوند.
  • مسابقه اردیبهشت ماه « همکاری من و دوستم» است که با هدف افزایش روحیه تیمی و همکاری طراحی شده است.
  • مقاله

    مسئولیت‌پذیری و روش‌های اصلاحی آموزشی

    مسئولیت‌پذیری و روش‌های اصلاحی آموزشی

    همه ما می‌دانیم که ویژگی‌های شخصیتی و تفاوت‌های فردی، از ما شخصی منحصر به فرد و متمایز از دیگران می‌سازد که باعث ارتباط‌های مختلف با افراد و اجتماع می‌گردد. برخی از این ویژگی‌ها ذاتی و با سابقه خانوادگی وجود داشته و برخی اکتسابی بوده و محیطی است که با آموزش در زمان مناسب به صورت یک ویژگی تثبیت شده، بروز داده می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع، گاهی والدین در روش‌های تربیتی دچار چالش شده و با مشاهده علائم و نشانه‌هایی از رفتارهای نامطلوب، نگرانی‌ها و سوالات متعددی را در اتاق مشاوره ابراز می‌دارند. یکی از موضوعات رایج در میان مسائل مطرح شده از طرف والدین، «عدم مسئولیت‌پذیری در کودکان» در مقابل حتی فعالیت‌های شخصی آنان است که گاهی با رفتارهای سهل گیرانه یا برخی اوقات سخت‌گیرانه، چالش‌هایی را در روابط خانوادگی والدین و فرزند، ایجاد می‌کند.

    قبل از ارائه هر راهکاری، باید این موضوع را در نظر بگیریم که اگر توجه و دقت کافی در گروه سنی مناسب صورت پذیرد، امکان تغییر و اصلاح وجود دارد؛ اما اگر در موقعیت و زمان مطلوب، روش‌های تربیتی صحیح، نادیده گرفته شده یا بالعکس روش سخت‌گیرانه اعمال شود، نباید این انتظار را داشت که آنچه را که تمایل داریم اتفاق بیفتد، یا تغییری ایجاد شود و حتی ممکن است برعکس آنچه مطلوب نظر است، پیش بیاید. پس اولیای گرامی این جمله را همیشه برای خود تکرار کنیم که: هر کاری در زمان مخصوص به خودش تاثیرگذار است. در ادامه با ارائه برخی راهکارهای ساده اما کاربردی در تقویت مسئولیت‌پذیری کودکان و روش‌های اصلاحی مربوط به آن همراه می‌شویم:

    قاصدک اردیبهشت 1402

    اولین قدم برای اجرایی کردن روش‌های صحیح تربیتی کودکان، صبور بودن، پشتکار داشتن و انجام مستمر هر فرایند آموزشی برای رسیدن به هدف اصلی و نتیجه مطلوب است. اطمینان داشته باشیم این مثلث جادویی ما را به سمت موفقیت و رضایت خاطر پیش خواهد برد. در قدم بعدی با توجه به گروه سنی و توان جسمی فرزندمان، می‌توانیم مسئولیت‌های مختلف را در نظر گرفته و به صورت یک لیست در برگه یا تخته وایت بُرد، در معرض دید خانواده قرار دهیم. والدین گرامی دقت داشته باشیم، اگر قرار باشد مسئولیت‌های محوله، فقط برای فرزندمان لیست شود، امکان از بین رفتن انگیزه، سرباز زدن از انجام مسئولیت‌ها و عدم تداوم کار، پیش خواهد آمد. پس بهتر است لیست مسئولیت‌ها، برای همه اعضای خانواده در نظر گرفته شود. ما می‌توانیم موضوع این فرایند را در یک دورهمی خانوادگی و بعد از اوقاتی سرشار از هیجان مثبت، این گونه مطرح کنیم که ما هر کدام در خانه مسئولیت‌هایی داریم و اگر هرکس، وظیفه مخصوص به خود را انجام دهد، اوقات بیشتری را می‌توانیم صرف دور هم بودن و لذت بردن از لحظات داشته باشیم.

    قاصدک اردیبهشت 1402

    سپس نظر افراد خانواده را پرسیده تا این موضوع به عنوان یک قرارداد در بین اعضای خانواده تصویب شود. یادمان باشد که در کنار این قرارداد، متذکر شویم که مسئولیت‌ها در کنار خود، قوانین و پیامدهایی دارد. مثلاً: اگر قرار باشد فرزندمان، مسئول جمع کردن اسباب بازی‌هایش باشد و از انجام آن سر باز زند، برای بار اول به او یادآوری می‌کنیم که این کار وظیفه اوست و حتی می‌توانیم جهت ترغیب و تشویق او، این فعالیت را به صورت مسابقه یا همراهی دوستانه انجام دهیم. به عنوان مثال می‌توانیم به او بگوییم: "خوب گوش کن، اسباب بازی‌ها دارند صدایت می‌کنند و از این که سر جای خودشون نیستند، ناراحتند پس بدو برویم کمکشان کنیم تا در جای خودشان قرار بگیرند".

    قاصدک اردیبهشت 1402

    اما اگر، عدم مسئولیت باز هم تکرار شد، می‌توانیم به مدت 1 الی 2 روز، اسباب بازی‌ها را از دسترس فرزندمان دور کنیم. حتی اگر بعد از این کار، اقدام به سر و صدا، پرخاش یا شلوغ کاری کرد، آرام اما محکم و مقتدر به او می‌گوییم که این رفتار برای یک بار قابل تحمل است و اگر ادامه پیدا کند یا تکرار شود، امکان تنبیه وجود دارد. فرزند ما باید بداند در قبال وظایف محول شده، مسئول است و باید قوانین مربوط به آن را رعایت کند. آنچه که باید در این روش‌های تربیتی مدنظر قرار بگیرد، نوع پاداش دهی بعد از انجام مسئولیت‌های تعیین شده است. پاداش در ازای کاری که به عنوان وظیفه به کودکمان واگذار شده، معنی ندارد؛ زیرا ممکن است به مرور زمان از او فردی متوقع یا باج گیر بسازد. تشویق‌های کلامی، استفاده از کلمات انگیزشی و یا در نظر گرفتن ساعاتی خوش برای دورهمی‌ها یا بازی‌های خانوادگی می‌تواند به عنوان پاداش‌های غیرکالایی، در نظر گرفته شود تا هیجانات مثبت جاری در روابط خانوادگی، باعث انگیزه بیشتر در کودکمان گردد.

    قاصدک اردیبهشت 1402

    نکته مهم در کنار این فرایندها این است که خودمان الگوی مناسبی برای اجرا کردن قوانین و مسئولیت‌ها باشیم. نظم و ترتیب، احترام به قوانین و پیامدها و همچنین پر رنگ کردن مسئولیت‌های انجام شده توسط هرکس در خانواده، که می‌تواند به صورت یک لیست از مسئولیت‌ها با نام اعضای خانواده در نظر گرفته شده و در صورت انجام هر مسئولیت با تیک سبز و عدم انجام کار با ضربدر قرمز مشخص شود، تا فرزندمان عدالت در کنار همکاری را نیز آموزش ببیند. از موارد دیگری که باید در آموزش مسئولیت پذیری لحاظ شود: میزان توانمندی، قادر نبودن، راحت نبودن و مدیریت زمان است. این‌که فرزند ما بر اساس گروه سنی قبل از دبستان، دبستان و بزرگ‌تر، قادر به انجام چه کارها و چه میزان مسئولیت است، باید مدنظر قرار بگیرد. کودک نمی‌تواند تشخیص دهد که چه کاری را قادر نیست و چه کاری راحت نیست؛ به همین دلیل ممکن است بخواهد از انجام کار طفره برود. ما می‌توانیم با توضیح و همراهی کردن کودک، به او آموزش دهیم که برخی کارها ممکن است راحت نباشد، اما غیرممکن نیست و می‌توان با صبوری و تحمل سختی آن را انجام داد. البته توجه داشته باشیم، برخی مسئولیت‌ها از دایره توانمندی جسمی و ذهنی فرزندمان خارج است و با تشخیص صحیح و عدم ارائه آن، موجبات استرس یا درماندگی را از وجود کودک حذف یا به حداقل می‌رسانیم. همچنین مدیریت زمان، اجازه و فرصت برای انجام مسئولیت، بار اضطراب را در کودک کاهش داده و شوق و انگیزه او را دچار چالش نخواهد کرد. مثلاً اگر برنامه‌ای برای بیرون رفتن در نظر داریم و کودک در اتاق خود مشغول بازی با اسباب بازی‌هایش باشد، حتما یک یا نیم ساعت قبل از بیرون رفتن، به فرزندمان اعلام می‌کنیم که تا چه مدت فرصت بازی، جمع کردن وسایل و آماده شدن برای بیرون رفتن را دارد. بدین صورت چند آموزش همزمان برای کودک رخ خواهد داد: مدیریت زمان، مدیریت استرس و مسئولیت پذیری در قبال وظایف محوله. اولیای گرامی: این نکته را فراموش نکنیم، اگر بخواهیم فرزندمان در آینده و بزرگسالی، از سلامت روان، اعتماد به نفس کافی و مسئولیت‌پذیری مطلوب بهره‌مند شود، باید از کودکی بذر آموزش صحیح را در وجود او کاشته و پرورش دهیم. به امید موفقیت و بهروزی، محبوبه رنج بردار، مشاور روان شناس دبستان شرق پسران 1

    مثلک

    مثلک

    پول دود کباب، صدای سکه است. فقیری از کنار دکان کباب‌فروشی می‌گذشت. مرد کباب فروش گوشت‌ها را در سیخ‌ها کرده و به روی آتش نهاده باد میزند و بوی خوش گوشت سرخ شده در فضا پراکنده شده بود. بیچاره مرد فقیر چون گرسنه بود و پولی هم نداشت تا از کباب بخورد تکه نان خشکی را که در توبره داشت خارج کرده و بر روی دود کباب گرفته به دهان گذاشت. او به همین ترتیب چند تکه نان خشک خورد و سپس براه افتاد تا از آن‌جا برود ولی مرد کباب فروش به سرعت از دکان خارج شده دست او را گرفت و گفت: کجا می‌روی پول دود کباب را که خورده‌ای بده. از قضا ملا نصرالدین از آنجا می‌گذشت جریان را دید و متوجه شد که مرد فقیر التماس و زاری می‌کند و تقاضا می‌نماید او را رها کنند. ولی مرد کباب فروش می‌خواست پول دودی را که او خورده است بگیرد. ملا دلش برای مرد فقیر سوخت و جلو رفته به کباب فروش گفت: این مرد را آزاد کن تا برود من پول دود کبابی را که او خورده است می‌دهم. کباب فروش قبول کرد و مرد فقیر را رها کرد. ملا پس از رفتن فقیر چند سکه از جیبش خارج کرده و در حالی که آن‌ها را یکی پس از دیگری به روی زمین میانداخت به مرد کباب فروش گفت: بیا این هم صدای پول دودی که آن مرد خورد، بشمار و تحویل بگیر. مرد کباب فروش با حیرت به ملا نگریست و گفت: این چه طرز پول دادن است مرد خدا؟ ملا همان طور که پول‌ها را بر زمین میانداخت تا صدایی از آن‌ها بلند شود گفت: خوب کسی که دود کباب و بوی آن‌را بفروشد و بخواهد برای آن پول بگیرد باید به جای پول صدای آن‌را تحویل بگیرد. از آن پس اگر کسی بخواهد برای کاری که نکرده و چیزی که نفروخته است، پولی بگیرد، این ضرب المثل حکایت حال اوست و به او می‌گویند: «پول دود کباب، صدای سکه است.»

    قلک کوچولو

    قلک کوچولو

    صبور بودن مهم‌ترین ویژگی فرد موفق است؛ شما نباید تا وقتی مجبور نشده‌اید، از هدفتان منصرف شوید. " ایلان ماسک " سلام، قلک کوچولو از راه دور سلام می‌کند. غنچه‌های من حالتون خوبه‌؟ چه خبرا؟ " من امروز یک خبر داغ دارم " ایلان ماسک توئیتر را 44 میلیارد دلار خرید. " باورتون می‌شود " چه خبر شگفت انگیزی! با دیدن این خبر، برق از سرم پرید. 44میلیارد دلار ؟؟؟ ایلان ماسک ؟؟؟ توئیتر؟؟؟ بچه‌ها شما می‌دانید که این آقا کی هستن؟ این همه پول رو چطور بدست آورده است؟ من که خیلی کنجکاو شدم " شما چطور " تصمیم گرفتم کلی تحقیق کنم تا ببینم چه اطلاعاتی می‌توانم بدست بیاورم. منتظر باشید الان برمی‌گردم ... ایلان ماسک؛ کارآفرین و مخترع آمریکایی است او متولد آفریقای جنوبی می‌باشد و مدیر عامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس، کارخانه سازنده خودروهای الکترونیکی و شرکت موشک سازی و ارائه دهنده‌ی اینترنت ماهواره‌ای، می‌باشد. " چه آدم مهمی هست." " حالا فهمیدم این همه پول را از کجا آورده؛ این آقای با هوش؛ کارآفرین است. " بچه‌ها شما می‌دانستید که، کارآفرین؛ ایجاد کننده‌ی یک چیز ارزشمند از هیچ است. " حتماً می‌گویید: مگر می‌شود " بله که می‌شود " کارآفرین کسی است که دارای قدرت درک بالا است و توانایی پیدا کردن فرصت‌ها را دارد و می‌تواند از طریق پرورش ایده‌ها و تبدیل فکر خود به یک محصول جدید، ارزش آفرینی از هیچ کند. " خب خب با این چیزهایی که فهمیدیم حالا دیگر مطمئن هستم شما هم مثل من می‌خواهید که کارآفرین باشید. " درست حدس زدم؟؟؟ " ولی چه طوری می‌توان کارآفرین بود؟؟؟ " کارآفرینان موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟؟؟ در تحقیقات کاملی که بر روی زندگی نامه‌ی برخی از کارآفرینان بزرگ دنیا انجام دادم متوجه شدم یک کارآفرین موفق، بایستی قدرت‌های زیادی داشته باشد. " البته که منظورم زور بازو نیست " خلاقیت، پذیرفتن ریسک و توان تحمل شکست، قدرت پیش‌بینی آینده ، هدایت و رهبری ، قدرت پیشرو بودن از ویژگی‌های اولیه‌ی کارآفرین بودن است. " شما کدام یک از این قدرت‌ها را در خود حس کرده‌اید؟؟؟" دوستان خوبم به شما هم توصیه می‌کنم که درباره‌ی زندگی نامه‌ی جالب و تاثیرگذار کارآفرینان تحقیق کنید. کارآفرینان بزرگی چون: ایلان ماسک، جف بزوس، مارک زاکربرگ، استیو جابز، حسام آرمندهی، شهرام شاهکار، تبسم لطیفی و ... نام کدام یک از کارآفرینان برای شما آشنا بود ؟ شما هم نام چند کارآفرین دیگر را به لیست من اضافه کنید. با آرزوی جیب پر از پول برای شما قلک کوچولو نویسنده: زهرا ناطق

    چی بخوریم؟

    توپک هویج

    با توجه به نزدیک شدن امتحانات باید به فکر تغذیه مناسب و مقوی باشید و از خوردن تنقلات مضر پرهیز کنید. می‌توانید این خوراکی دلچسب و که دارای مقدار زیادی ویتامین A هست به کمک بزرگتر‌ها درست کنید و از آن لذت ببرید.

    مواد لازم برای تهیه توپک هویج

    • هویج 250 گرم یا سه عدد؛
    • شکر نصف پیمانه؛
    • کره 50 گرم؛
    • بیسکویت پتی‌بور 100 گرم؛
    • گردوی خرد شده نصف پیمانه؛
    • دارچین 1 قاشق مرباخوری؛
    • نارگیل پودر شده نصف پیمانه؛

    طرز تهیه توپک هویج

    طرز تهیه توپک هویج

    ابتدا هویج‌ها را خوب بشورید و پوست آن را بگیرید. بعد هویج را رنده کنید و کمی فشار دهید تا اگر آب دارد از آن خارج شود. گردو را داخل آسیاب ریخته و آن‌ها را پودر کنید. بیسکویت پتی‌بور را با غذاساز پودر کنید و یا می‌توانید داخل نایلون ریخته و بکوبید تا له شود. در ادامه هویج رنده شده را به همراه کره داخل تابه ریخته و کمی تفت دهید. سپس به آن شکر و دارچین اضافه کنید و روی حرارت ملایم مداوم تفت دهید تا شکر ذوب و کمی کاراملی شود و هویج‌ها با حرارت کم نرم شوند و آب هویج کشیده شود. وقتی به مرحله رسید تابه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا سرد شود.

    قاصدک اردیبهشت 1402

    حالا پودر نارگیل را داخل یک کاسه بریزید و توپک‌ها را داخل پودر نارگیل بغطانید و داخل سینی سرو قرار دهید و برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

    داستانی از شاهنامه

    خوان چهارم از هفت‌خوان رستم: زن جادوگر

    خوان چهارم از هفت‌خوان رستم: زن جادوگر

    رستم راه طولانی را طی کرد تا آن‌که به چشمه ساری رسید پر از گل و گیاه. سفره‌ای آراسته در کنار چشمه بود و بره‌ای بریان با دیگر خوردنی‌ها در آن وجود داشت. رستم شاد شد و بی‌خبر از آن‌که سفره دیوان است از رخش پیاده شد و بر سر سفره نشست. سازی در آن‌جا بود. آن را برداشت آوازی در وصف زندگی خودش خواند: که آوازه بد نشان رستم است که از روز شادیش بهره کم است همه جای جنگ است میدان اوی بیابان و کوه است بستان اوی آواز رستم و صدای ساز به گوش پیرزن جادوگر رسید. جادوگر بدون معطلی خود را به صورت زن جوان زیبایی درآورد و پیش رستم رفت. رستم از دیدن او شاد شد و بر او آفرین خواند و خدارا را به سپاس این دیدار نیایش کرد. وقتی نام خدا بر زبان رستم آمد، ناگهان چهره‌ی زن جادوگر دگرگون شد و صورت سیاه اهریمنی‌اش پدیدار شد. رستم وقتی به آن نگاه کرد فهمید که زنی جادوگر است زن جادوگر خواست که فرار کند اما رستم طنابش را انداخت و او را به بند خود درآورد. دید پیرزنی پر از حیله و دروغ است. خنجرش را از کمرش باز کرد و او را از میانه به دو نیم کرد. بینداخت چون باد، خَم کمند سر جادو آورد ناگه به بند میانش به خنجر به دو نیم کرد دل جادوان زو پر از بیم کرد

    خوان پنجم از هفت‌خوان رستم: جنگ با اولاد مرزبان

    خوان پنجم از هفت‌خوان رستم: جنگ با اولاد مرزبان

    در این خوان رستم در مسیر راه خود، در کنار رودی به خواب رفت و رخش در چمن‌زاری به چرا مشغول شد, دشت‌بان آن ناحیه که از چرای رخش خشمگین شده بود به رستم حمله کرد و در خواب ضربه‌ای به او وارد کرد. رستم از خواب بیدار شد و گوش‌های دشت‌بان را کند و کف دست او گذاشت. دشت‌بان به پهلوان آن نواحی که «اولاد» نام داشت و سپاهیانش، شکایت برد. اولاد و سپاهیانش به جنگ رستم رفتند. رستم به سپاه حمله کرد و پس از شکست دادن آن‌ها اولاد را اسیر کرد و به او گفت که اگر محل دیو سپید را به او نشان دهد او را شاه مازندران خواهد کرد و در غیر این صورت او را خواهد کشت. اولاد نیز در کنار رستم و رخش به راه افتاد تا محل دیو سپید را به آنان نشان دهد.

    خوان ششم از هفت‌خوان رستم: جنگ با ارژنگ دیو

    خوان ششم از هفت‌خوان رستم: جنگ با ارژنگ دیو

    رستم و اولاد به کوه اسپروز (به مازندرانی یعنی نوک سفید) یعنی محلی که در آن دیو سپید، کاووس را در بند کرده بود، رسیدند؛ چون نیمه‌ای از شب گذشت از طرف مازندران صدای بلندی آمد و در هر گوشه آتشی روشن شد. رستم از اولاد پرسید: آنجا که از چپ و راست آتش روشن شد کجاست؟ اولاد گفت: آنجا آغاز مازندران است و دیوان نگهبان در آن‌جا هستند و آن‌جا که درختی سر به آسمان کشیده (بلند) محل استراحت ارژنگ دیو است. رستم شب را خوابید و صبح روز بعد اولاد را با طناب به درختی بست و به جنگ ارژنگ دیو رفت. او با حمله‌ای سریع سر ارژنگ دیو را از تن جدا ساخت و در نتیجه سپاهیان ارژنگ دیو نیز از ترس پراکنده شدند. سپس رُستم و اولاد به سمت شهری که محل نگهداری کاووس و سپاهیانش بود به راه افتادند وآنان را از بند رها ساختند, کاووس رُستم را در مورد محل دیو سپید راهنمایی کرد رُستم و اولاد به سمت غار محل زندگی دیو سپید به راه افتادند.

    خوان هفتم از هفت‌خوان رستم : جنگ با دیو سفید

    خوان هفتم از هفت‌خوان رستم : جنگ با دیو سفید

    در خوان آخر، رستم و اولاد به هفت کوه که غار محل زندگی دیو سفید در آن قرار داشت رسیدند. شب را در آن‌جا سپری کردند. صبح روز بعد رستم پس از بستن دست و پای اولاد، به دیوان نگهبان غار حمله کرد و آنان را از بین برد و بعد وارد غار تاریک شد. در غار با دیو سپید مواجه شد که همانند کوهی به خواب رفته بود. دیو سفید با سنگ آسیاب و کلاه خود و زره آهنی به جنگ رستم رفت. رستم یک پا و یک ران او را از بدن جدا کرد، دیو، با همان حال با رستم گلاویز شد و نبردی طولانی میان آن دو درگرفت که گاه رستم و گاه دیو در آن پیروز می‌شدند. در پایان، رستم با خنجر خود دل دیو را پاره کرده و جگر او را در آورد. زدش بر زمین همچو شیر ژیان چنان کز تن وی برون کرد جان فرو برد خنجر دلش بر درید جگرش او تن تیره بیرون کشید همه غار یکسر تن کشته بود جهان همچو دریای خون گشته بود باقی دیوان با دیدن این صحنه فرار کردند. با چکاندن خون دیو در چشمان کاووس و سپاهیان ایران، همگی آنان بینایی خود را باز یافتند و به جشن و پایکوبی مشغول شدند.

    هنر ایرانی

    گلیم، دست بافتی ساده است از تار(پنبه یا پشم) و پود (پشم) که معمولاً از پشم حیوانات اهلی است. شاید بتوان گفت در آسیای مرکزی، شرق اروپا و شمال آفریقا هر جا که پرورش بز و گوسفند و شتر رواج داشته و مردمانش در بافت فرش تخصص داشته‌اند گلیم هم بافته‌اند. مردمان ترکمن، قفقاز، ترک، عرب و... دستبافته‌ی گلیم را تولید و بکار برده‌اند. در ادبیات فارسی عموماً گلیم با زیلو یا جاجیم و... به یک معنی بکار رفته است ولی به‌طور مشخص گلیم فرشی است که از بافتن پود بر تارهایی که بر دار افراشته تنیده شده‌است بافته می‌شود و از دستگاه کمکی نظیر ماسوره و... استفاده نمی‌شود که این مورد تفاوت گلیم با زیلو یا جاجیم و انواع دیگر ذکر شده در ادبیات می‌باشد. گلیم‌های مناطق مختلف ایران از طرح و مواد اولیه‌ای که برای بافت آن استفاده می‌شود قابل تشخیص و طبقه‌بندی هستند.در این‌جا با بعضی از گلیم‌ها آشنا می‌شوید.

    گلیم ایل شاهسون

    گلیم ایل شاهسون

    مهم‌ترین بافت آن‌ها، گلیم‌های سوماک است که در زبان محلی به آن ورنی می‌گویند. به‌طور کلی از طرح‌های هندسی شکسته با رنگ‌های ملایم استفاده می‌کنند و کمتر می‌توان دو گلیم ایل سون را از نظر طرح و رنگ مشابه یافت. بهترین رو اسبی در ایران، جل اسب‌های سون است که به صورت شش تکه با رنگ‌های متنوع است.

    گلیم لری

    گلیم لری

    لرها گلیم‌هایی می‌بافند که بیشتر با رنگ‌های سیاه، سبز، آبی، سفید با نقش‌های خاص منطقه مشخص می‌شود. بهترین بافت لرها خورجین بزرگ برای نگهداری اثاث خانه است. حاشیه آن‌ها را برای آنکه محکم باشد قالی بافی می‌کنند.

    گلیم بلوچ

    گلیم بلوچ

    بلوچ‌ها به دلیل شرایط اقلیمی همیشه با طبیعت در پیکارند و همواره آرزوی برخورداری از منابع فراوان آب و مرغزار را در بافت‌های خود بیان کرده‌اند. معمولاً سرتاسر گلیم بلوچ از بافت راه راه شکل گرفته که در هر ردیف آن نقوش متفاوت از طرح و رنگ به چشم می‌خورد. رنگ‌های تیره مانند قهوه‌ای، قرمز تیره، شتری و آبی سیر و رنگ‌های روشن مثل سبز، زرد و قرمز مشخصه طرح‌های بلوچ‌اند.

    گلیم قشقایی

    گلیم قشقایی

    رنگ‌های تند و شاد از ویژگی‌های گلیم قشقایی است اما رنگ‌های متضادی نیز در کنار رنگ‌های قرمز و زرد به کار می‌رود. نقوش هندسی بخش اساسی طرح‌های قشقایی است.

    گلیم ترکمنی

    گلیم ترکمنی

    گلیم ترکمنی سبک و محکم است. در این گلیم‌ها رنگ مهم‌ترین عامل است و رنگ قرمز با سایه روشن‌های مختلف نقش ویژه‌ای دارد، رنگ‌های دیگر نارنجی، آبی، سبز و گاهی زرد است. این رنگ‌های متضاد هماهنگی زیبایی به وجود می‌آورند.

    خودت بساز

    ساخت خمیر اسلایم

    ساخت خمیر اسلایم

    می‌توانید این خمیر بازی دوست داشتنی را به کمک بزرگتر‌ها درست کنید. خمیر اسلایم یا همان خمیر جادویی وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید اشکال و اجسام دلخواه درست کنید. بازی با خمیر اسلایم باعث افزایش مهارت و خلاقیت و تخلیه‌ی فشارهای عصبی می‌شود. امروزه افراد بزرگسال نیز از این خمیرها برای کاهش استرس و فشار عصبی خود استفاده می‌کنند. در ادامه طرز تهیه خمیر اسلایم را به شما آموزش می‌دهیم. با استفاده از این دستور می‌توانید ساده‌ترین مواد اولیه، خمیر اسلایم خود را در خانه بسازید.

    مواد لازم:

  • چسب چوب؛
  • فوم اصلاح؛
  • وازلین یا جوش شیرین یا آرد ذرت؛
  • یک کاسه؛
  • رنگ خوراکی؛
  • کیسه فریزر؛
  • طرزساخت خمیر اسلایم:

    طرزساخت خمیر اسلایم:

    ابتدا چسب چوب را داخل کاسه بریزید و فوم اصلاح را به آن اضافه کنید. سپس وازلین و یا جوش شیرین یا آرد ذرت را داخل کاسه بریزید. همه مواد را به خوبی هم بزنید تا حالت یکنواختی پیدا کند. حالا رنگ خوراکی مورد نظرتان را به مقدار لازم داخل محتویات کاسه بریزید. ورز دادن خمیر را شروع کنید و تا جایی این کار را ادامه دهید تا خمیر به دست‌تان نچسبد. هرچه خمیر اسلایم را بیشتر ورز بدهید، حالت بهتری پیدا می‌کند و زیباتر می‌شود. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید مقداری اکلیل را به خمیر اسلایم خود اضافه کنید و آن را ورز دهید تا اکلیل‌ها در همه جای آن پخش شود. بعد از ورز دادن اجازه دهید تا خمیر اسلایم نیم ساعت داخل کاسه استراحت کند و روی آن را با کیسه فریزر بپوشانید. بعد از استفاده و بازی با خمیر اسلایم حتما آن را درون یک ظرف در بسته قرار دهید. مدت زمان ماندگاری خمیرهای اسلایم 3 الی 4 ماه است.

    مسابقات

    درون مدرسه‌ای

  • Spelling Bee برگزاری مسابقات بین مدارس مرحله نهایی؛
  • شناسایی و ارتقاء سواد زبان انگلیسی دانش‌آموزان؛
  • کلیه دانش‌آموزان اول تا ششم؛
  • زمان: هفته دوم اردیبهشت؛
  • بین المللی

    بین المللی

    فراخوان فیلم Curtas Vila do Conde 2023 سی و یکمین دوره از فستیوال فیلم Curtas Vila do Conde در پرتغال آغاز می‌شود. آثار انیمیشن، مستند، داستانی، تجربی و موزیک ویدیو پذیرفته می‌شود. دسته‌های زیر برای شرکت کنندگان غیر پرتغالی وجود دارد:

  • بین المللی (داستانی، مستند و انیمیشن)
  • (Curtinhas) فیلم مختص کودکان تا 30 دقیقه
  • این فستیوال از 8 تا 16 جولای 2023 برگزار می‌شود و شرکت در این رقابت برای تمام علاقه مندان آزاد است. هزینه ورودی تا 31 دسامبر 2022 مبلغ 12 یورو و تا 28 فوریه 2023 مبلغ 14 یورو، پس از یکم مارس 2023 نیز مبلغ 16 یورو می‌باشد. هر ساله جوایز در 13 دسته اعلام می‌شود. در نظر داشته باشید که آخرین مهلت 30 اوریل ژانویه 2023 یعنی 10 اردیبهشت 1402 است.

    بخوان و لذت ببر

    قاصدک اردیبهشت 1402

    نام کتاب: پایم را بو کن! نویسنده: سی سی بل مترجم: ابوذر مومنی زاده ناشر: انتشارات مهرسا رده سنی:7 تا 12 سال درباره کتاب: وقتی از مامان و بابا، خواهر و برادر و یا حتی دوست‌تان چیزی را می‌خواهید، چطور به آن‌ها می‌گویید؟ مثلا اگر دلتان بخواهد که کمی از خوراکی دوست‌تان بخورید، به او چه می‌گویید؟ هیچکس دوست ندارد وسیله یا خوراکی‌اش را به زور به دیگران بدهد و نباید بقیه را هم به انجام چنین کاری مجبور کنیم. درست مثل اتفاقی که برای جوجه، نابغه و تک‌خال افتاد! داستان از آنجایی شروع می‌شود که پای نابغه بوی بسیار خوبی می‌دهد و دلش می‌خواهد که دوستانش هم پای او را بو کنند و بدانند که چقدر خوشبوست! اما بلد نیست چطور باید این مسئله را به آن‌ها بگوید تا راضی شوند پایش را بو کنند. تا این‌که جوجه، که خیلی هم مؤدب است به کمک او می‌رود. فکر می‌کنید جوجه چه راهی را برای درخواست کردن به نابغه یاد می‌دهد؟

    قاصدک اردیبهشت 1402

    نام کتاب: من خوب هستم! نویسنده: جوری جان مترجم: آناهیتا حضرتی کیاوندانی ناشر: انتشارات پرتقال رده سنی: 7 تا10 سال درباره کتاب: این داستان شما را با یک تخم مرغ خوب آشنا می‌کند که سعی دارد همیشه به همه کمک کند، خوش اخلاق باشد، آرامش برقرار کند و در یک کلمه «خوب» باشد. اما تلاش این تخم مرغ برای خوب بودن آن هم وقتی درمیان عده‌ای زندگی می‌کند که اصلا خوب نیستند و هیچ چیزی را رعایت نمی‌کنند، باعث می‌شود تا به خودش آسیب بزند و از ناحیه سرش ترک بخورد. او برای این‌که حالش بهتر شود خانه و دوستانش را رها می‌کند تا مدتی به تنهایی زندگی کند و برای خودش وقت بگذراند. به نظر شما این تخم مرغ باز هم می‌تواند به خوب بودنش ادامه دهد و از زندگی تنهایی دست بکشد؟

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های فروردین ماه شعبه غرب دخترانه؛ صادقیه

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های فروردین ماه شعبه غرب پسرانه؛ صادقیه

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های فروردین ماه شعبه مرکز دخترانه؛ منیریه

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های فروردین ماه شعبه مرکز پسرانه؛ منیریه

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های فروردین ماه شعبه شرق دخترانه؛ نیروی هوایی

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های فروردین ماه شعبه شرق دخترانه؛ امامت

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های فروردین ماه شعبه شرق دخترانه؛ نبرد

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های فروردین ماه شعبه شرق پسرانه؛ فلکه اطلاعات

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های فروردین ماه شعبه شرق پسرانه؛ امامت

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    b xpx
    # / b
    xpx b
    # / b

    افزودن
    b
    / /
    :