به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسابقات روبوکاپ آسیا اقیانوسیه 2025 ابوظبی از 10 تا 15 نوامبر 2025 با حضور تیمهای ملی از 22 کشور برگزار شد و تیم ایران متشکل از 8 نفر از تیم موسیتو به سرپرستی محسن توکلی به این مسابقات اعزام شده بودند توانست در این مسابقات خوش بدرخشد و نشان طلا را کسب کنند. مسعود پزشکیان نیز در پیامی با تبریک قهرمانی دانشآموزان نخبه کشورمان در هشتمین دوره مسابقات «ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه 2025» در ابوظبی تصریح کرد: دولت چهاردهم تقویت آموزش نوآورانه، گسترش مدارس فناور و حمایت از پژوهشهای دانشآموزی را یک ضرورت میداند و اینگونه پیروزیهای درخشان، شتاب بیشتری به این حرکت خواهد بخشید.
آموزش «مهارتهای زندگی» در قالب بازی به دانشآموزان
به نقل از ایسنا سمیه سادات ابراهیمی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: مهمترین بخش برنامه ملی نماد، آموزش مهارتهای ارتقایی و مهارتهای زندگی است که پیشتر کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. این آموزشها در چند سطح و برای دانشآموزان، اولیاء و همکاران در 32 منطقه هدف اجرا میشود و محورهایی مانند خودآگاهی، تابآوری، مدیریت هیجان و مهارتهای اجتماعی و معنوی را شامل میشود. او بیان میکند که برای این طرح هشت مهارت کلیدی تعریف و بستههای آموزشی آماده شده و آموزشها از دو مسیر کارگاهی و بازیوارسازی انجام خواهد شد. همچنین رایزنی برای وارد کردن این آموزشها به برنامه درس ملی در حال انجام است و مجموعه راهبردها شامل آموزش همسالان، کارگاهی، بازیوارسازی و گنجاندن این مهارتها در کتابهای درسی است.
پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
در پیام علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی تأکید شده است که هیچ جامعهای بدون تکیه بر دانایی و فرهنگ مطالعه به آینده روشن دست نمییابد و شعار «برای ایران بخوان» دعوتی برای ساختن آیندهای مبتنی بر آگاهی و هویت فرهنگی است. او با اشاره به نقش مهم نظام تعلیم و تربیت در پرورش نسل کتابخوان، توسعه کتابخوانی در مدارس، تجهیز کتابخانهها و ترویج مطالعه را از اولویتهای وزارت آموزش و پرورش دانست. کاظمی انتشار کتابهایی درباره جنگ 12روزه را اقدامی مؤثر برای تقویت سواد تاریخی و رسانهای دانشآموزان عنوان کرد و در پایان از همه فعالان حوزه کتاب و مطالعه قدردانی کرد و بر تبدیل مدرسه به خانه اندیشه تأکید نمود.
تحلیل روایتهای معلمان دستمایه تولید دانش بومی شود
محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با تأکید بر نقش مهم معلمان در تقویت انگیزه یادگیری دانشآموزان گفت معلمی حرفهای خاطرهساز است و «روایت معلم» بهعنوان شیوهای جدید در برنامهریزی درسی اهمیت یافته است. او توضیح داد که ثبت تجربههای آموزشی معلمان میتواند دانش و انگیزه را میان آنان گسترش دهد. امانی طراحی آموزشی را عامل اصلی یادگیری عمیق دانست و گفت این الگو حتی در مناطق کمبرخوردار نیز موفق بوده و اجرای آن برای همه معلمان ممکن است. او از معلمان خواست تولیدات خود در زمینه بازی و یادگیری را مستند کنند و تأکید کرد که بازیهای آموزشی میتوانند آموزش را جذابتر کنند. وی حرکتهای نوآورانه در این حوزه را امیدبخش خواند.