چرا گذراندن زمان مفید با فرزندان مهم است؟

رده: مقاله
زمان:

فرزندان ما ارزشمندترین دارایی ما هستند و می‌توان گفت تمام کارهایی که در زندگی می‌کنیم، یک سر آن به خوشبختی فرزندان‌مان می‌رسد. اما فرزندان در هر سنی که باشند، نیاز دارند این موضوع به‌شکلی به آن‌ها یادآوری شود. زندگی پرمشغله‌ی امروز آن‌قدر والدین را گرفتار کرده که با اینکه تمام انرژی خود را برای خوشبخت‌کردن و رفع نیازهای فرزندان‌شان صرف می‌کنند، اما شاید بتوان گفت گاه از خود آن‌ها غافل‌اند. وقتی با والدین صحبت می‌کنیم، تمام فکر و ذکرشان تأمین مایحتاج فرزندان و ساختن زندگی‌ای بهتر همراه با رفاه و آسایش برای آن‌هاست. اما با همه‌ی تلاشی که می‌کنند، گاه از این موضوع غافل هستند که یک لحظه توجه تام و تمام به فرزندشان و گذراندن چند دقیقه وقت با او می‌تواند از بسیاری از کارهایی که برایش انجام می‌دهند ارزشمندتر باشد و به خود فرزند نیز حس آرامش و ارزشمندی بدهد.

پیشنهادهایی برای گذراندن زمان مفید با فرزندان

پیشنهادهایی برای گذراندن زمان مفید با فرزندان

والدین امروز در مواجهه با بحران بی‌وقتی و نداشتن فرصت برای گذراندن زمان مفید با فرزندان می‌گویند: «مگر من همه‌ی این کارها را برای او نمی‌کنم؟» درست است که همه‌ی این تلاش‌های شما برای فرزندتان است، اما در مقابل، اگر از فرزندان شما نیز سؤال شود ممکن است بگوید: «به‌جای خیلی از امکانات که برای من فراهم کردید، کاش کمی برای بودن در کنار من وقت می‌گذاشتید.» بسیاری از بچه های امروز در حسرت یک شام خانوادگی و یا دیدن یک فیلم در کنار خانواده‌ی خود هستند؛ خواسته‌هایی که شاید در ظاهر مهم نباشند و وقت زیادی نخواهند، اما تأثیر زیادی در رشد و بلوغ فکری و آینده‌ی آن‌ها خواهند گذاشت. پس هدیه‌ی زمان را از کودکان خود دریغ نکنید و به ارزشمندترین دارایی خود، یکی از چیزهای ارزشمند زندگی را هدیه بدهید: هدیه‌ی زمان!

چه زمانی برای گذراندن وقت مفید با فرزندان مناسب‌تر است؟

چه زمانی برای گذراندن وقت مفید با فرزندان مناسب‌تر است؟

«منتظر زمان مناسب هستم»؛ «منتظر روز مناسب هستم»؛ «منتظر موقعیت مناسب هستم»؛ «از هفته‌ی دیگه سعی می‌کنم انجامش بدم»، «از شنبه‌ی دیگه شروع می‌کنم»؛ این جملات برایتان آشنا نیست؟ در طول عمر خود چند بار از این جملات استفاده کرده‌اید و چند بار آن زمان، روز، ساعت یا موقعیت مناسبی که منتظر آن بودید رسید؟ مطمئناً به‌تجربه دریافته‌اید که تا وقتی خودتان نخواهید، آن زمان مناسب فرا نخواهد رسید؛ درواقع، این خود شما هستید که باید آن را ایجاد کنید نه اینکه منتظر بنشینید تا از راه برسد. در موضوع گذراندن وقت مفید یا فرزندان هم قضیه همین است. همیشه فکر می‌کنیم باید یک موقعیت یا زمان خاص را برای گذراندن وقت مفید با فرزندان خود پیدا یا انتخاب کنیم، در‌صورتی‌که می‌توان هر لحظه از در کنار آن‌ها بودن را به زمانی مناسب تبدیل کرد. بسیاری از اوقات فرزندان ما واقعاً از ما توقع خاصی ندارند؛ همین که در کنارشان یک چای عصرگاهی بنوشیم یا موقع برگشت از مدرسه به خانه به صحبت‌هایشان با آرامش گوش دهیم، می‌تواند نیاز عاطفی آن‌ها را برطرف کند. اگر پای صحبت آن‌ها بنشینید، خودتان هم متوجه می‌شوید که گاهی از اینکه فقط بهشان اجازه داده‌اید در چیدن میز شام به شما کمک کنند و در کنار آن از روزی که گذرانده‌اند با شما حرف بزنند، بسیار از شما سپاسگزارند. پس از همین حالا شروع کنید و ببینید چه زمان‌هایی در کنار کودک خود هستید و آن زمان ظرفیت انجام چه کارهای مشترکی را دارد.

چرا گذراندن زمان مفید با فرزندان مهم است؟

7 پیشنهاد برای گذراندن وقت مفید با فرزندان

گفتیم که برای گذراندن وقت مفید با فرزندان خود دنبال زمان خاصی نباشید. در اینجا به چند روش و زمانی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید برای نمونه اشاره می‌کنیم. مطمئناً با درنظرگرفتن شرایط زندگی خود، خود شما می‌توانید به روش‌های خلاقانه‌تری نیز برسید.

اجازه بدهید حرف بزند؛

اجازه بدهید حرف بزند؛

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که کودکان به آن نیاز دارند و از انجام آن لذت می‌برند حرف‌زدن با والدینشان است. در کودکی، شما نزدیک‌ترین دوست و هم‌صحبت فرزند خود به شما می‌روید. اگر از همان ابتدای رشد به او اجازه دهید با شما حرف بزند و بدون هیچ قضاوت یا اظهارنظر به او گوش دهید، او به شما اطمینان پیدا می‌کند و نه‌تنها نیاز او را برطرف می‌کنید، بلکه با افزایش سن او، همچنان به‌عنوان نزدیک‌ترین و مورد اعتمادترین دوست او باقی می‌مانید.

با او قدم بزنید؛

با او قدم بزنید؛

یکی از دلچسب‌ترین کارهایی که هیچ هزینه‌ای هم ندارد و فرزند شما از انجام آن لذت می‌برد قدم‌زدن است. لازم نیست حتماً زمان خاصی را به این کار اختصاص بدهید؛ می‌توانید زمان بازگشت از مدرسه یا بردن او به کلاس‌های متفرقه و آوردنش، با او قدم بزنید. بسیاری از والدین این مسیرها را با ماشین طی می‌کنند و همیشه هم سعی می‌کنند سریع به محل کلاس یا به خانه برسند، در‌صورتی‌که ده دقیقه صرف زمان بیشتر برای این کار و پیاده رفتن این مسیر، می‌تواند یکی از فرصت‌های عالی برای گذراندن وقت مفید با فرزندان باشد.

به او مسئولیت های کوچک بدهید؛

به او مسئولیت های کوچک بدهید؛

انجام برخی کارها تحت نظارت خودتان هم اعتماد‌به‌نفس فرزند شما را بالا می‌برد و از اعتمادی که به او دارید لذت می‌برد، هم زمان مناسبی برای گذراندن وقت با اوست. مثلاً چند گلدان در خانه داشته باشید و زمان مشخصی را برای رسیدگی به آن‌ها و آبیاری‌شان مشخص کنید، با این کار هم لذت دوستی با طبیعت را به فرزند خود می‌چشانید و هم حس مسئولیت را در او بیدار می‌کنید. ضمن اینکه یک مهارت را هم می‌آموزد و با طرز نگهداری از گیاهان هم آشنا می‌شود.

با کمک‌گرفتن از او، زمان آزادتری برای گذراندن با او بیابید؛

با کمک‌گرفتن از او، زمان آزادتری برای گذراندن با او بیابید؛

بسیاری از پدر و مادرها از اینکه مسئولیتی به فرزند خود بدهند و او از عهده‌ی آن برنیاید می‌ترسند و ترجیح می‌دهند خودشان همه‌ی کارها را انجام دهند. در‌صورتی‌که با سپردن برخی کارهای سبک‌تر به آن‌ها، برای وقت‌گذراندن با آن‌ها نیز زمان بیشتری پیدا می‌کنید. ضمن اینکه نباید از خرابکاری فرزندان خود بترسید؛ درهرصورت آن‌ها باید این آزمون و خطاها را پشت‌سر بگذارند تا مسئولیت‌پذیری و انجام درست کارها را یاد بگیرند. یکی از این کارها کمک‌گرفتن از آن‌ها در نظافت خانه است که می‌توانید با گذاشتن یک آهنگ شاد این کار را با هم انجام دهید.

هفته‌ای یک بار با هم غذا درست کنید؛

هفته‌ای یک بار با هم غذا درست کنید؛

رستوران‌رفتن و شام خانوادگی خوردن یکی از بهترین زمان‌هایی است که می‌توانید با کودک خود وقت بگذرانید، اما اینکه همه‌ی اعضای خانواده با هم غذا بپزید لذتی بس شرین‌تر است و فرصتی طلایی است برای گذراندن وقت مفید با فرزندان. سعی کنید هفته‌ای یک بار این کار را انجام دهید. با این کار هم مهارت فرزندان خود را در آشپزی تقویت می‌کنید هم از بودن در کنار هم لذت می‌برید.

از او بخواهید فعالیت مشترک مورد علاقه خود را به شما پیشنهاد بدهد؛

از او بخواهید فعالیت مشترک مورد علاقه خود را به شما پیشنهاد بدهد؛

از او بپرسید که دوست دارد چه کاری را همراه شما انجام دهد. به او بگویید می‌تواند در هفته یا در ماه یک پیشنهاد مخصوص داشته باشد با میزان زمان مورد نیاز مشخص. به این صورت او هم مدیریت زمان را یاد می‌گیرد و هم احساس بزرگ‌شدن می‌کند. اینکه نظر او چقدر برای شما ارزشمند است.

سخن آخر

گذراندن وقت مفید با فرزندان پس‌اندازی است که در آینده از سود آن بسیار استفاده خواهید کرد. از این پس‌انداز پرسود غافل نشوید و آینده‌نگر باشید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: