مشاغل خدماتی و تولیدی
دوست دارید در بزرگسالی چه شغلی داشته باشید؟ شاید خیلیها در دوران مدرسه صرفا در حد نوشتن انشا به این سوال فکر کرده باشند؛ اما واقعیت از این قرار است که نتیجه پاسخ شما به این سوال روی تمام زندگیتان اثرگذار است. هر شغلی را که برای آینده خود انتخاب کنید در یکی از دو دسته مشاغل خدماتی یا تولیدی قرار میگیرد. با تعریف مشاغل خدماتی و تولیدی آشنا هستید؟ میتوانید چند مثال از این مشاغل بیان کنید؟ به نظر شما نانوایی یک شغل خدماتی است یا تولیدی؟ اگر به دنبال پاسخ سوالات خود درباره مشاغل خدماتی و تولیدی هستید، این ویدیو را با دقت تا پایان تماشا کنید.
کسب و کار
تا حالا به این موضوع فکر کردید که یک کسبوکار راهاندازی کنید یا شما هم دوست دارید بهعنوان یک کارمند در شرکتها فعالیت کنید؟ در گذشته کسبوکارها خیلی پیچیده نبودند و اکثر مشاغل تک نفره اداره میشدند؛ اما در حال حاضر دنیای کسبوکارها تغییر و تحولات زیادی را تجربه کردهاند. مشاغل جدید و نوپا که با نام استارتاپ شناخته میشوند، شکل گرفتند. خیلیها هم هستند که با کسبوکارهای خانگی درآمدزایی میکنند. البته نباید فراموش کنید که همه مشاغل صرفا بهدنبال کسب سود نیستند. در این ویدیو سعی کردیم تا شما را با اهداف و انواع کسبوکارهایی که در دنیای امروز وجود دارند، آشنا کنیم. با تماشای کامل آن، از امروز به فکر ساختن فردای خود باشید.
کارآفرینی
حتما واژه کارآفرینی بهگوشتان خورده است؛ اما آیا میدانید که به چه کسی کارآفرین گفته میشود؟ کارآفرینی زاییده خلاقیت و نوآوری است. هرکسی که بتواند با تکیه بر این دو اصل کسبوکاری را ایجاد کند، شایسته دریافت لقب کارآفرین است. کارآفرینی موتور پیشرفت را در کشورها روشن نگه میدارد. هرچه تعداد کارآفرینان در یک کشور بیشتر باشد، کیفیت زندگی مردم آنجا بالاتر میرود. شما هم دوست دارید در آینده کارآفرین شوید؟ آیا با روحیات یک کارآفرین موفق آشنا هستید؟ درباره داستان زندگی بزرگترین کارآفرینان جهان چیزی میدانید؟ اگر رویای کارآفرینی را در سر دارید، حتما این ویدیو را با دقت تا پایان تماشا کنید.
کالا و خدمات
ما در طول شبانهروز با هزاران کالا و خدمت سروکار داریم. از پتویی که شبها هنگام استراحت روی خود میکشید تا برنامههای تلویزیونی که تماشا میکنید، همگی جزء کالاها و خدمات رایج در زندگی بهشمار میروند. تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که کالاها و خدمات به چند دسته تقسیم میشوند؟ چیزی درباره چرخه عمر محصولات شنیدهاید؟ مثلا اینکه یک کالا یا خدمات چگونه ابداع میشود و چه اتفاقاتی میافتد که دیگر از رده خارج میشود؟ تلفنهای همراه یکی از بهترین مثالها برای بررسی چرخه عمر محصولات هستند. در این ویدیو با استفاده از مثال تلفن همراه چرخه عمر یک محصول از معرفی تا افول را بررسی میکنیم. دعوت میکنیم تا پایان این ویدیو را تماشا کنید.
بستهبندی کالا
وقتی برای خرید مواد غذایی به بازار میروید، محصولات دارای بستهبندی را انتخاب میکنید یا خرید فلهای را ترجیح میدهید؟ معمولا محصولات فلهای قیمت کمتری دارند؛ اما همانطور که میدانید هیچ ارزانی بیحکمت نیست. مهمترین کاربرد بستهبندی جلوگیری از آسیب رسیدن به محصولات و حفظ سلامتی آن است. اما آیا داستان همینجا به پایان میرسد؟ قطعا خیر. ارزش و جایگاه بستهبندی آنقدر بالاست که شرکتها هزینههای زیادی را برای آن صرف میکنند. به نظر شما چه مزایای دیگری را میتوان برای بستهبندی کالا برشمرد؟ اصلا مهمترین ویژگیهای یک بستهبندی ایدهآل چیست؟ اگر مایلید با یکی از صنایع پولساز دنیای امروز آشنا شوید، این ویدیو را تا پایان با دقت تماشا کنید.
تبلیغات
بهنظر شما هر یک از ما در طول شبانهروز با چند پیام تبلیغاتی مواجه میشویم؟ شاید تعجب کنید؛ اما برآوردها نشان میدهند که هر انسان در شبانهروز با 10 هزار پیام تبلیغاتی روبهرو میشود. بله، ما در دریایی از تبلیغات زندگی میکنیم که ما را محاصره کردهاند. در دنیای امروز به جرات میتوان گفت که هیچ کسبوکاری بدون تبلیغات نمیتواند به حیات خود ادامه دهد. نباید تصور کنید که تبلیغات صرفا محدود به پیامهای بازرگانی تلویزیون و رادیو هستند. شبکههای اجتماعی، بیلبوردهای شهری، تبلیغات کاغذی و ... از جمله شیوههای بیشماری هستند که کسبوکارها برای تبلیغات استفاده میکنند. بهنظر شما تبلیغات اثرگذار چه ویژگیهایی دارند؟ دعوت میکنیم این ویدیو را تماشا کنید تا با هم قدم به دنیای تبلیغات بگذاریم.
بازاریابی
تا حالا پیش آمده که دو محصول مشابه را در بازار ببینید که مشتریان از یکی خیلی استقبال کنند و نسبت به دیگری چندان رغبت نشان ندهند؟ به نظر شما چه عواملی در بروز این اتفاق اثرگذار هستند؟ فرض کنید که کیفیت و قیمت هر دو محصول نیز یکسان است. بنابراین باید به دنبال عامل دیگری باشید که چنین تفاوت جدی را رقم میزند. اینجاست که پای بازاریابی به میان میآید. حتی اگر بهترین محصول دنیا در یک حوزه خاص را تولید کنید، برای فروش، مشتریان باید محصولتان را بشناسند. بنابراین بازاریابی هدف آشنایی مشتریان با محصولات و در نهایت افزایش فروش شرکتها را دنبال میکند. در دنیای بازاریابی فرصتهای شغلی زیادی وجود دارند. اگر کنجکاو هستید که با این فضای جذاب آشنا شوید، تا پایان ویدیو را با دقت تماشا کنید.
خرید و فروش آنلاین
خریدهای اینترنتی به جزء جداییناپذیر زندگی امروز ما تبدیل شدهاند. خرید و فروش آنلاین از فروشگاههای اینترنتی آنقدر جذاب است که خیلیها با گشتوگذار در بازار برای خرید محصولات مورد نیازشان خداحافظی کردهاند. خیلی بعید است که به دنبال کالا یا خدمات خاصی باشید و در فروشگاههای آنلاین پیدا نکنید. تا حالا تجربه خرید آنلاین داشتهاید؟ یکبار فرآیندی را که از ابتدا تا انتهای خرید طی کردهاید را مرور کنید. بین خرید آنلاین و حضوری چه تفاوتهایی وجود دارند؟ مهمتر از آن چه نکات امنیتی را در خرید و فروش آنلاین باید رعایت کرد؟ فراموش نکنید که خرید و فروش آنلاین در کنار تمام مزایایی که دارد، خالی از عیب نیست. در این ویدیو هرآنچه باید درباره خرید و فروش برخط بدانید را یاد میگیرید.
توزیع کالا
تا حالا به این موضوع فکر کردید که وقتی یک محصول در کارخانهای تولید میشود تا زمانی که به دست شما برسد، چه فرآیندی را طی میکند؟ در پایان خط تولید، محصولات تولید شده به همراه بستهبندی به انبار انتقال پیدا میکنند. سپس فرآیند توزیع آنها در بازار آغاز میشود. هر کارخانه کارمندانی دارد که وظیفه آنها پیدا کردن مشتریان در بازار است که به آنها بازاریاب میگویند. بازاریابها سفارشهای مشتریان را دریافت کرده و سپس محصولات را به میزان مورد نیاز برای آنها ارسال میکنند. گاهی اوقات یک محصول برای رسیدن به دست مشتریان در بازار، بین چند واسطه جابجا میشوند. هرچه مسیر توزیع کالا از تولید تا مصرف کوتاهتر باشد، هزینه تمام شده آن کمتر است. در این ویدیو روشهای مختلف توزیع کالا و خدمات را بررسی میکنیم. حتما با دقت آن را تماشا کنید.