گرامیداشت 13 آبان، روز دانش‌آموز

رده: خبر
زمان:

در روز 13 آبان سال 57 دانش‌آموزان پیرو امام همراه با دانشجویان دانشگاه تهران انقلاب کردند که در این بین 56 تن شهید شدند. در 13 آبان سال 58 نیز تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا رخ داد که امام خمینی آن را به عنوان انقلاب دوم معرفی کرد. در سال 1357 دانش‌آموزان پیرو امام با تعطیل کردن مدارس به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا در کنار دیگر دانشجویان علیه استکبار حکومت پهلوی و حامیان جهانی آن‌ها شعار دهند. در این تجمع عظیم رژیم پهلوی به منظور سرکوب معترضین اقدام به پخش گاز اشک‌آور کرد. اما به علت عدم موفقیت در پراکنده کردن دانش‌آموزان و دانشجویان به سمت آن‌ها تیراندازی کردند. در بین این جمعیت تعداد بسیار زیادی کودک و نوجوان نیز حضور داشتند که به شهادت رسیدند. در روز 13 آبان سال 1357 در این تجمع عظیم 56 تن شهید و صدها مجروح در راه انقلاب و امام برجای ماند. از آن پس این روز در تقویم انقلاب اسلامی ایران روز مقابله با استکبار جهانی و دانش‌آموز نام‌گذاری شد.

گرامیداشت 13 آبان، روز دانش‌آموز

علت نام‌گذاری روز دانش‌آموز و بیانات امام خمینی (ره) بعد از وقوع حادثه‌ی 13 آبان

دانشجویان در سال 57 به مناسبت سالروز تبعید امام در 13 آبان سال 1343 طی مراسمی از فرهنگیان و دانش‌آموزان خواستند تا برای شرکت در این تجمع حضور یابند. همان‌طور که اشاره شد در این قیام بسیاری از کودکان و نوجوانان به دست نیروهای بی‌رحم رژیم پهلوی به شهادت رسیدند. به همین دلیل 13 آبان روز دانش‌آموز نام‌گذاری شد. امام خمینی (ره) بعد از این واقعه در پیامی بیان کردند: «... عزیزانم صبر پیشه کنید که پیروزی نهایی نزدیک است و همانا خداوند با صابران است. من از این راه دور، چشم امید بر شما عزیزان دوخته‌ام و صدای آزادی‌خواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان خواهم رساند». سرود یار دبستانی به مناسبت روز دانش‌آموز جمشید جم درباره‌ی ساخت این اثر هنری گفته: «در حدود دو ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی یکی از دوستان گرامی‌ام جناب آقای منصور تهرانی (شاعر و آهنگ‌ساز) همراه با سروده‌ی خود به نام "یار دبستانی" به نزد بنده آمد و پیشنهاد ساخت این اثر را داد. ما نیز با هماهنگی و تمرین گروهی اقدام به سرودن این اثر هنری در آذر ماه سال 57 در استودیوی صبای تهران کردیم. حتی به خاطر دارم که بر روی ریتم، انتخاب سازها و آهنگ مدت‌ها مشورت کردیم تا در نهایت توانستیم این اثر هنری را بسراییم. اثری که بعد از گذشت 40 سال همچنان زنده مانده است.» از آن زمان تا کنون این سرود زیبا به مناسبت‌های مختلف مربوط به دانش‌آموزان در مراسم‌ها و جشن‌ها پخش می‌شود. علت تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا این انقلاب را سرکوب و با پذیرش شاه خشم مردم را چندین برابر کرد. در آن دوران دولت موقت مهندس بازرگان نیز به دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک جهت بهبود روابط ایران و آمریکا بود. امام خمینی نیز که از دولت موقت ناامید شده بود طی یک سخنرانی اعلام کردند: «ای جوانانی که در مقابل توپ و تانک رفتید، جنبش خود را حفظ کنید و ننشینید تا دیگران برای شما کار کنند. این دولت برای شما کاری نخواهد کرد.» امام همچنین در روز 12 آبان سال 58 به دنبال اعتراض به پذیرش شاه توسط دولت آمریکا اعلام کرد: «دانشگاهی‌یان، دانش‌آموزان و طلاب علوم دینی با تمام قدرت‌تان مبارزه را علیه آمریکا گسترش دهید.» در پی همین اعلامیه نمایندگان پیرو خط امام در دانشگا‌ه‌های امیرکبیر، تهران، شهید بهشتی و صنعتی شریف تصمیم بر تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا گرفتند. در اولین بیانیه‌ی این گروه نیز آمده که: «ما دانشجویان پیرو خط امام از نهضت قاطعانه‌ی خود در برابر دولت آمریکای جنایتکار در راستای اعتراض به فتنه‌انگیزی‌های امپریالیستی و صهیونیستی، سفارت آمریکا در تهران را به تصرف خود درآوردیم تا اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانیم.» تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا در حقیقت به علت اعتراض نسبت به پذیرش شاه توسط دولت آمریکا و دولت موقت مهندس بازرگان انجام گرفت. از نتایج این حرکت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نیز می‌توان به تحقیر دولت آمریکا که ابرقدرت آن زمان بود، پایان دادن به فتنه‌انگیزی و سلطه‌جویی دولت آمریکا در ایران اسلامی، به حاشیه رفتن خط سازش در ایران و استعفای دولت موقت و تثبیت انقلاب اسلامی اشاره کرد.

بیانات امام خمینی بعد از تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا

بیانات امام خمینی بعد از تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا

امام خمینی تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا را انقلاب دومی و بزرگ‌تر از انقلاب اول دانست و در این باره فرمودند: «امروز خیانت‌ها و توطئه‌های زیرزمینی در این سفارت‌خانه‌ها دارد درست می‌شود. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌ها مربوط به شیطان بزرگ یعنی آمریکا است. نمی‌شود آن‌ها توطئه کنند و روزی بفهمیم مملکت از بین رفته و شاه خزائن را برده است. در بانک‌ها مقادیر بسیار زیادی که شاید ما فقط از برخی از آن‌ها اطلاع داشته باشیم، سپرده شده که تماماً متعلق به ملت است. تا زمانی که این پول‌ها برگردانده نشوند و شاه برنگردد، ما طور دیگر با آن‌ها برخورد خواهیم کرد. این‌ها نباید خیال کنند که ما همین‌طور نشسته‌ایم و گوش می‌کنیم که هر غلطی خواستند بکنند. نه خیر این‌طور نیست. موضوع، مسئله‌ی انقلاب است. این انقلاب از انقلاب اول نیز بزرگ‌تر خواهد شد. باید آن‌ها را سر جای خود نشاند و این خائن و بختیار خائن را نیز برگردانند. آن مرکزی که جوانان ما رفتند و آن طور که اطلاع دادند، لانه‌ی جاسوسی و مرکز فتنه‌انگیزی بوده است. آمریکا توقع دارد شاه را با خود ببرد و در آن‌جا توطئه کند. پایگاهی نیز اینجا برای توطئه ایجاد کند و جوانان سرزمین ما بنشینند و تماشا کنند.» اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سخنرانی در سال 95 این روز را روز جوانان مؤمن، انقلابی، شجاع، دلاور و مبتکر دانست که توانستند با اقدام شجاعانه‌ی خود و تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا، دشمن را از هر گونه حرکت بازدارند. به تصرف درآوردن سفارت آمریکا در روز 13 آبان 58 در حقیقت یک واکنش طبیعی به دسیسه‌ها و دشمنی‌های دولت ابر قدرت و زیاده‌خواه آمریکا بود که سالیان سال ایران را برای خود می‌دانست. منابع و ثروت‌های این کشور را به غارت می‌برد. اما ایران با پیروزی انقلاب اسلامی از دست او خارج شد. ایستادگی مردم ایران در دوران امام خمینی و عصر جدید بر اساس یک منطق محکم و مستدل است.»

موج ششم کرونا هنوز شروع نشده و فقط 46 درصد دانش‌آموزان واکسیناسیون شده‌اند

موج ششم کرونا هنوز شروع نشده و فقط 46 درصد دانش‌آموزان واکسیناسیون شده‌اند

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با توجه به تأکید ریاست جمهوری بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جلساتی با دوستان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. البته باید توجه داشت که رعایت ضوابط بر عهده‌ی مدیران مدارس است. وی افزود: شرط حضوری شدن مدارس انجام واکسیناسیون کامل و تهویه‌ی مناسب در محیط‌های آموزشی است. تمامی رانندگان سرویس مدارس و کادر آموزشی نیز باید واکسینه شده باشند تا بتوان محیطی امن را برای دانش‌آموزان فراهم کرد. کودکان بالای 12 سال باید به طور کامل واکسینه شده و افراد زیر 12 سال نیز والدینشان باید واکسینه شوند. حیدری در ادامه گفت: برای داشتن یک محیط ایمن باید تهویه‌ی مناسب، استفاده از ماسک و واکسیناسیون اولیای مدارس در کنار هم انجام شوند. زمانی که ما رعایت فاصله‌ی 5/1 متری بین دانش‌آموزان در مدارس را اعلام می‌کنیم، ب این معنی است که امکان حضور هر روز آن‌ها در مدارس وجود ندارد. برای این کار دوستان در وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی خواهند کرد. این مقام مسئول درباره‌ی آمار واکسیناسیون دانش‌آموزان بیان کرد: در حال حاضر حدود 74 درصد دانش‌آموزان دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. از این بین 46 درصد به طول کامل واکسینه شده و دو دز را دریافت کرده‌اند. تا زمان بازگشایی مدارس این آمار به 70 درصد خواهد رسید. معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره‌ی حضوری شدن دانشگاه‌ها اظهار داشت: شرح حضور در دانشگاه نیز دریافت دو دز واکسن توسط دانشجویان است. بزرگترین دغدغه‌ی ما خوابگاه‌ها هستند و تنها کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند می‌توانند حضور پیدا کنند. حیدری در رابطه با برخی اخبار مبتنی بر شروع موج ششم کرونا گفت: موج ششم کرونا از نظر جهانی شروع شده ولی در ایران هنوز شرایط به صورت نزولی است. با این حال وضعیت کنونی شکننده خواهد بود و دلیل بر سهل‌انگاری نیست. در صورت عادی انگاری وضعیت بدون شک موج ششم کرونا را نیز تجربه خواهیم کرد.

سخن آخر

امروزه محل سفارت آمریکا در تهران به موزه‌ای تبدیل شده که در آن اسناد، مدارک و دیگر امکانات آن دوران به نمایش گذاشته شده است. این آثار از نقش آمریکا در تحولات ایران در دوره‌ی شاه پرده برمی‌دارد. برای بازدید از این موزه عموم مردم می‌توانند در تمامی روزها به جز روزهای تعطیل از ساعت 8:30 تا 11:30 صبح و 13 تا 17:30 عصر واقع در خیابان طالقانی مراجعه کنند. اما با توجه به وضعیت کرونایی کشور که در صورت سهل‌انگاری شاهد موج ششم کرونا خواهیم بود، بهتر است مراسمات مربوط به روز دانش‌آموز به صورت مجازی انجام گیرد و از هر گونه تجمع خودداری شود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: