خالی بودن دست آموزش و پرورش جهت پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در مدارس

رده: خبر
زمان:

در روزهای اخیر با شیوع ویروس کرونا و افزایش مراقبت‌ها و پیشگیری‌ها، متأسفانه آموزش و پرورش در پیشگیری از ویروس کرونا در مدارس، نقش انفعالی دارد. ویروس کرونا که منبع شیوع آن در چین است، باعث ترس و وحشت مردم شده، به گونه‌ای که حتی یک سرماخوردگی ساده را به حساب ابتلا به ویروس کرونا می‌گذارند. مسئولان ارشد وزارت بهداشت و آمارهای رسمی، تمامی حدس‌هایی که درباره‌ی ویروس کرونا زده شده را رد کردند و اظهار کردند که حتی دانش‌جویان ایرانی که در چین تحصیل می‌کنند نیز به ایران بازگشته‌اند و هیچ کدام از علائم ابتلا به ویروس کرونا را نداشتند. محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در رابطه با حدس و گمان‌هایی که بر سر زبان‌های مردم افتاده، گفت: ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد و این که هر کشوری مدعی شود که ما اجازه‌ی ورود ویروس کرونا را به کشورمان نمی‌دهیم، حرفی کاملأ غیر علمی است.

خالی بودن دست آموزش و پرورش جهت پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در مدارس

رعایت بهداشت، اصل اساسی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

وی ادامه داد کشورها در این شرایط وظیفه دارند موارد بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به مردم آموزش دهند، تا در صورتی که کسی به ویروس کرونا مبتلا شد، کارشان به بیمارستان کشیده نشود. از طرف دیگر اگر کسی در بیمارستان بستری شد، از او به خوبی مراقبت شود. هم‌چنین از افراد مسن که بیماری‌های قلبی و عروقی دارند نیز بیشتر از سایرین مراقبت شود. در حال حاضر شرایط بحرانی که در کشورها به علت شیوع ویروس کرونا به وجود آمده و هم‌چنین آمار مرگ و میر بیش از 630 نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا موجب شده کشور در آستانه‌ی حالت پاندمیک قرار گیرد. بنابراین رعایت بهداشت جهت پیشگیری از ویروس کرونا بیش از پیش نقش پررنگ و مهمی را ایفا می‌کند. وزارت بهداشت برای پیشگیری از ویروس کرونا از طریق پیامک، بنر و برنامه‌های تلویزیون اقدام کرده است. هم‌چنین با توجه به شرایط فعلی پژوهش‌گران و پزشکان در سراسر جهان مشخص است که به دلیل جدید بودن ویروس کرونا، تا به امروز هیچ درمانی برای آن پیدا نشده و بهترین راه درمان و پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، قرنطینه و مراقبت‌های بهداشتی است.

آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌های مهم برای آموزش بهداشت و پیشگیری از ویروس کرونا

مرجع اصلی برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی و مراقبت‌های بهداشتی، وزارت بهداشت می‌باشد. ولی زمانی که بحث آموزش به میان می‌آید، آموزش و پرورش نقش پررنگ‌تری را می‌تواند ایفا کند. آموزش و پرورش نفوذ بیشتری در بین مردم دارد و از طرفی مردم نیز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با این دستگاه در ارتباط‌اند. به همین دلیل آموزش و پرورش یکی از بهترین دستگاه‌ها برای آموزش بهداشت و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌باشد. مدارس علاوه بر این که پتانسیل بالایی در آموزش بهداشت و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دارند، به علت تجمع دانش آموزان در سنین کودکی و نوجوانی، احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیردار مانند ویروس کرونا در آن‌ها بیشتر می‌باشد.

خالی بودن دست آموزش و پرورش جهت پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در مدارس

تا کنون آموزش و پرورش اقدامی برای آموزش و پیشگیری از ویروس کرونا انجام نداده است!

تا قبل از شیوع ویروس کرونا، آموزش و پرورش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا، دستورالعملی را به مدارس ابلاغ کرد. ولی متأسفانه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مسئولان آموزش و پرورش گویی میدان را خالی کرده‌اند و این وظیفه را به وزارت بهداشت واگذار کردند. تنها اقدام آموزش و پرورش جهت پیشگیری از ویروس کرونا، منتشر کردن پوستری مبنی بر مقابله با بیماری‌های تنفسی واگیردار در سایت اینترنتی این وزارت می‌باشد. متأسفانه با این که چند سالی است زنگ خطر مشکلات بهداشتی در مدارس به صدا درآمده، اما انگار هیچ اقدام و تمهیداتی برای آن وجود ندارد. حال مشخص نیست که عدم وجود تمهیدات کافی برای بهداشت مدارس، به علت کم‌ارزش نشان دادن مقوله‌ی بهداشت در مدارس است یا توان مقابله در این زمینه برای آموزش و پرورش وجود ندارد. معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش نیز بارها از طریق مدیران خود کمبود تمهیدات بهداشتی را اعلام کرده که متأسفانه هیچ راه‌کاری برای آن وجود ندارد و این می‌تواند زنگ خطری برای گسترس ویروس کرونا باشد.

کمبود معلم بهداشت در مدارس

حسن ضیاالدینی، مدیر کل دفتر سلامت درباره‌ی کمبود تمهیدات بهداشتی گفته؛ در مدارس با کمبود 50 درصدی مربیان بهداشت مواجه هستیم و این در حالی می‌باشد که در سراسر کشور حدود 6 هزار مربی بهداشت داریم. حتی اگر از گسترش شپش، آموزش بلوغ نوجوانی، سرماخوردگی معمولی در فصول سرد و رسیدگی به دانش اموزان ناخوش احوال بگذریم، در شرایط فعلی که بیماری واگیردار و خطرناک ویروس کرونا جان مردم جهان را تهدید می‌کند، جای خالی مربیان بهداشت تخصصی به شدت احساس می‌شود.

وی هم‌چنین اظهار کرد با توجه به گسترش ویروس کرونا و کمبود مربیان بهداشت در مدارس، معاونت تربیت بدنی و سلامت استان‌ها با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، آموزش‌های لازم را جهت پیشگیری از ویروس کرونا به دانش آموزان داده می‌شود. البته این کار نیز حداقل در پایتخت تا کنون رمقی نداشته است. هم‌چنین انفعال آموزش و پرورش در جذب نیروی تخصصی، به ویژه در معاونت تربیت بدنی و سلامت، مشخص نیست تا چه زمانی ادامه داشته باشد و این که آیا مدارس با وجود این شرایط می‌توانند با پیشگیری از ویروس کرونا مقابله کنند یا خیر؟

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: