مدرسه بهترین مکان برای آموزش بلز به کودکان است

رده: مقاله
زمان:

بازی‌کردن یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای تقویت خلاقیت و مهارت‌های ذهنی در کودکان است. نکته مهم در این زمینه آن است که باید در دل بازی، آموزش‌های مختلفی نیز برای کودکان در نظر گرفته شود. ابزار موسیقی یکی از بهترین وسایل برای سرگرمی کودکان در سنین کمتر از 10 سال به شمار می‌روند. آموزش موسیقی به کودک نه‌تنها ابزاری برای تفریح و سرگرمی، بلکه وسیله‌ای است که در کنار آن بسیاری از مهارت‌های فردی در کودک تقویت می‌شود. سازهای مختلفی برای آموزش موسیقی به کودکان وجود دارد. یکی از بهترین آن‌ها ساز بلز است. آموزش بلز کودکان می‌تواند در رشد شخصیت آن‌ها بسیار مؤثر باشد. اهمیت آموزش موسیقی در نظام تعلیم و تربیت دنیا به‌خوبی درک شده است. آموزش موسیقی در مقطع ابتدایی به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم مدارس برتر در دنیا به شمار می‌رود. در کشور ما نیز مدارس علوی به‌عنوان مدارس پیشرو به عرصه آموزش موسیقی کودک ورود کرده‌اند. در ادامه ابتدا به نکاتی درباره اهمیت آموزش بلز کودکان می‌پردازیم. در انتها نیز به مزایای آموزش ساز بلز به کودکان در مدارس اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فواید آموزش موسیقی به کودک چیست؟

فواید آموزش موسیقی به کودک چیست؟

روش تربیت کودکان تا قبل از ده‌سالگی نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها در آینده دارد. فرزندان شما در این سنین مانند لوحی سفید و شفاف هستند. هر چیزی که در این دوران به آن‌ها آموزش داده می‌شود، برای همیشه در این لوح ثبت می‌شود؛ بنابراین باید دقت کنید که کودک شما در این برهه حساس با بهترین ابزار تربیتی آموزش داده شود. موسیقی یکی از بهترین روش‌های تربیتی است که نقش مهمی در شکوفایی مهارت‌های کودکان در سنین بین 5 تا 10 سال دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای آموزش موسیقی به کودک عبارت‌اند از: زبان موسیقی برای کودکان جذاب‌تر است دنیای کودکان با بزرگسالان تفاوت‌های زیادی دارد. برای اثرگذاری بر کودکان باید از زبان آن‌ها استفاده کرد. موسیقی ابزار مناسبی برای ارتباط گرفتن با کودکان است. این مسئله‌ای است که در تحقیقات روان‌شناسان علوم تربیتی به اثبات رسیده است.

آموزش موسیقی به کودک، مهارت‌های فکری او را تقویت می‌کند آموزش‌های عملی در مقایسه با آموزش‌های تئوری، نقش مؤثرتری در تقویت مهارت‌های فکری کودکان ایفا می‌کنند. کودکان در حین آموزش موسیقی به‌طور عملی با ابزارآلات موسیقی درگیر می‌شوند. به این ترتیب، ذهن کودک با موضوعات جدید زیادی آشنا و درگیر می‌شود. این مسئله می‌تواند در تقویت قوای ذهنی او نقش مؤثری داشته باشد. کودکان می‌توانند هماهنگی میان اعضای بدن خود را برقرار کنند برای نواختن موسیقی چند عضو بدن انسان به‌طور هم‌زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کودک باید بین اعضای مختلف بدن خود از جمله چشم، دست و گوش هماهنگی به وجود بیاورد. آموزش ساز بلز کودکان می‌تواند در ایجاد این هماهنگی بسیار مؤثر باشد. با آموزش موسیقی به کودک مهارت ریاضی در او تقویت می‌شود علم ریاضی و موسیقی به یکدیگر گره خورده‌اند. به‌کارگیری ریتم‌ها و نت‌های موسیقیایی نوعی نظم ذهنی و ریاضی را در کودکان تقویت می‌کند. به این ترتیب، زمینه برای درک مفاهیم ریاضی در دوران تحصیل برای کودک به وجود می‌آید. مهارت درک مطلب و خواندن با آموزش بلز کودکان بهبود می‌یابد برای یادگیری موسیقی باید درک بالایی در فرد به وجود بیاید. کودک باید بتواند یک نت را از روی صفحه شناسایی کند. سپس باید تشخیص دهد که کدام نت را روی ساز خود بنوازد و چه مدت آن را نگه دارد. بسیاری از مهارت‌های دیگر نیز در حین آموزش موسیقی در دبستان به‌طور ناخودآگاه در کودک تقویت می‌شوند. روان‌شناسان علوم تربیتی به این نتیجه رسیده‌اند که آموزش موسیقی زمینه را برای درک مطلب و بهبود مهارت‌های خواندن در کودکان فراهم می‌کند.

ساز بلز چیست؟

ساز بلز چیست؟

آموزش بلز به کودکان در سنین کمتر از ده سال در سال‌های اخیر مورد استقبال بسیاری از والدین قرار گرفته است. بسیاری از مربیان آموزش موسیقی، ساز بلز را به‌عنوان نخستین ساز برای آموزش موسیقی به کودکان در نظر می‌گیرند. ظاهر زیبا و جذاب ساز بلز موجب می‌شود که آموزش بلز به کودکان آسان‌تر شود؛ چراکه کودکان راحت‌تر با این ساز ارتباط برقرار می‌کنند. رنگ‌های متنوعی در ساخت این ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر جذابیت آن برای کودکان می‌افزاید. ساز بلز دارای ساختمان بسیار ساده‌ای است. به همین دلیل، کودکان ظرف مدت‌زمان کوتاهی با تمرین‌کردن آن را فرا می‌گیرند. با کنار هم قرار گرفتن چند تیغه فلزی رنگارنگ با طول‌های مختلف، ساز بلز ساخته می‌شود. با ضربه‌زدن به هریک از این تیغه‌های فلزی، صدایی با فرکانس معینی تولید می‌شود. نکته مهم این است که هرچه طول این تیغه‌ها بیشتر باشد، صدای بلندتری نیز تولید می‌کند. به‌منظور تسهیل فرایند آموزش بلز به کودکان، هر رنگ در این ساز دارای نت مخصوص به خود است. به این ترتیب کودکان می‌توانند به‌راحتی این ساز را فرا بگیرند.

انواع ساز بلز کودکان

انواع ساز بلز کودکان

همان‌طور که اشاره شد، دلیل انتخاب ساز بلز برای آموزش موسیقی در ابتدایی، سازوکار ساده یادگیری آن است. به‌طور‌کلی ساز بلز به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از: ساز بلز دیاتونیک برای شروع آموزش موسیقی به کودک معمولاً از ساز بلز دیاتونیک استفاده می‌شود. این ساز به‌هیچ‌وجه نیم‌پرده ندارد. به عبارت دیگر، در گام دو ماژور قرار دارد و درنتیجه فقط تعداد محدودی از آهنگ‌ها را می‌توان با آن نواخت. ساز بلز کروماتیک آنچه ساز بلز کروماتیک را از دیاتونیک متمایز می‌کند، داشتن نیم‌پرده است. به عبارت دیگر، در این ساز بمل و دیز وجود داشته و درنتیجه تعداد تیغه‌های به‌کاررفته در آن بیشتر است. آموزش بلز کودکان با ساز کروماتیک، سخت‌تر است و به همین دلیل پس از ساز دیاتونیک آموزش داده می‌شود. به کمک این ساز می‌توان آهنگ‌های متنوع‌تری را نواخت.

چرا آموزش بلز به کودکان انتخاب هوشمندانه‌ای است؟

چند نکته مهم وجود دارد که باعث شده است آموزش ساز بلز به کودکان توسط بسیاری از مربیان آموزش موسیقی توصیه شود. این نکات عبارت‌اند از: - ظاهر ساز بلز برای کودکان بسیار جذاب است و آن‌ها با علاقه با آن مواجه می‌شوند. - ساختمان ساده ساز بلز، آموزش بلز برای کودکان را راحت‌تر می‌کند. - این ساز ابعاد کوچکی دارد و کارکردن با آن برای کودکان راحت است. - این ساز برخلاف بسیاری از سازهای دیگر نیاز به کوک‌کردن ندارد. - به کمک بلز می‌توان انواع و اقسام آهنگ‌های کودکانه را نواخت و این مسئله در روحیه کودکان، تأثیرات مثبت فراوانی به‌جا می‌گذارد.

آموزش بلز به کودکان در مدرسه

کودکان وقتی چیزی را یاد می‌گیرند و مهارت خود را با موفقیت در معرض دید دیگران قرار می‌دهند، حس فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کنند. آموزش موسیقی زمینه برای ایجاد این حس بی‌نظیر را در کودکان فراهم می‌کند. چه مکانی بهتر از مدرسه برای آموزش موسیقی کودک وجود دارد؟ یکی از معضلات جدی که بسیاری از مدارس ابتدایی با آن مواجه هستند، جذاب‌کردن محیط مدرسه برای دانش‌آموزان است. آموزش موسیقی در دبستان توسط برترین کارشناسان علوم تربیتی تأیید شده است. برخی از مهم‌ترین مزایای آموزش موسیقی در ابتدایی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: - ایجاد محیطی پرنشاط و سرزنده برای دانش‌آموزان در مدرسه؛ - تقویت مهارت‌های ذهنی کودکان به‌منظور آسان‌کردن فرایند یادگیری دروس؛ - تقویت مهارت‌های کار گروهی در کودکان؛ - ایجاد و تقویت حس اعتماد‌به‌نفس در دانش‌آموزان ابتدایی.

کلام پایانی

نگاهی به آموزش موسیقی در دبستان‌های علوی آموزش موسیقی در دبستان می‌تواند مسیر همواری را برای ورود کودکان شما به دنیای موسیقی به وجود بیاورد. ساز بلز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شروع آموزش موسیقی کودک است. مدارس علوی نخستین مدارس در ایران به شمار می‌روند که آموزش بلز کودکان را در برنامه‌های مقاطع ابتدایی خود قرار داده‌اند. آموزش این ساز در مدارس علوی، براساس کتاب آموزش بلز برای کودکان و توسط استادان موسیقی باتجربه صورت می‌پذیرد. با آموزش نت‌های بلز برای کودکان، آن‌ها آماده نواختن انواع و اقسام موسیقی‌های جذاب کودکانه می‌شوند. مدارس علوی، پرورش تمام ابعاد شخصیتی کودکان شما را در دستور کار برنامه‌های خود قرار داده‌اند. آموزش بلز کودکان در مدارس علوی در چارچوب محیطی صمیمی و سالم صورت می‌گیرد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: