بی میلی نوجوانان به مهمانی و مسافرت رفتن با والدین

رده: مقاله
زمان:

با شروع تعطیلات، هر خانواده‌ای برای خود برنامه‌ریزی‌هایی دارد تا بتوانند از این تعطیلات لذت ببرند. اما گاهی اوقات در بعضی خانواده‌ها نوجوانان از تعطیلات در کنار خانواده‌هایشان لذت نمی‌برند. یکی از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد و هر خانواده‌ای ممکن است با آن مواجه شود، بی میلی نوجوانان به مهمانی و مسافرت رفتن با والدین می‌باشد. والدین دوست دارند که نوجوانانشان بیشتر در کنار آن‌ها باشند ولی نوجوانان معمولأ ترجیح می‌دهند که بیشتر وقت خود را با دوستانشان بگذرانند و با آن‌ها به مسافرت بروند. معمولأ این دسته از مشکلات به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و نیازهای دوران نوجوانی یعنی مستقل بودن مربوط می‌شود که بیشتر باید در خانواده حل شود. والدین باید بتوانند نیاز استقلال و آزادی را در نوجوانان خود در حد اعتدال برآورده کنند که این کار باعث افزایش اعتماد به نفس در نوجوانانشان می‌شود. هم‌چنین باید بدانند اگر برآورده کردن نیازهای نوجوانان از حد تعادل خارج شود با یک نوجوان ناسازگار روبه‌رو خواهند شد و این باعث بی‌نظمی در نظام خانوادگی می‌شود. بی میلی نوجوانان به مهمانی و مسافرت رفتن با والدین می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که والدین باید بتوانند دلایل این بی میلی در نوجوانانشان را پیدا کنند.

بی میلی نوجوانان به مهمانی و مسافرت رفتن با والدین

دلایل بی میلی نوجوانان به مهمانی و مسافرت رفتن با والدین

کمرویی و خجالتی بودن یکی از دلایل بی میلی نوجوانان به مهمانی و مسافرت رفتن با والدین می‌باشد. کمرویی در نوجوانان همانند دیگر رفتارهای آن‌ها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. والدین مهم‌ترین نقش را در شکل‌گیری و جهت‌دهی به خجالتی بودن نوجوانان ایفا می‌کنند. گاهی اوقات بعضی رفتارهای والدین و اقوام باعث فراری شدن نوجوانان از مهمانی‌های خانوادگی و معاشرت با آن‌ها می‌شود. از رفتارهای اشتباه والدین که باعث بی میلی نوجوانان به مهمانی و مسافرت رفتن با آن‌ها می‌شود، می‌توان به نصیحت کردن بیش از حد، مقایسه کردن فرزندان با هم‌سالان خود، دخالت کردن در مسائل خصوصی آن‌ها، گرفتن استقلال و آزادی آن‌ها و ... اشاره کرد. هم‌چنین بعضی از اقوم با رفتارهای نامناسب که اکثرأ برای نشان دادن برتری فرزندانشان نسبت به فرزندان فامیل است، باعث تحقیر آن‌ها و هم‌چنین بی میلی نوجوانان به مهمانی رفتن و معاشرت با فامیل می‌شوند. رفتارهایی مانند سؤال پرسیدن در مورد نمرات درسی، کلاس‌های غیر درسی که می‌روند و ... از جمله رفتارهای نامناسب آشنایان و فامیل به شمار می‌روند. از دلایل دیگر کمرویی و خجالتی بودن نوجوانان در جمع‌های خانوادگی، تغییرات ظاهری است که به علت ورود به سن بلوغ در آن‌ها ایجاد شده است. نوجوانان معمولأ از این تغییرات ناراضی هستند و برای این که مورد توجه دیگران نباشند ترجیح می‌دهند که در خانه بمانند.

راه‌کارهایی برای کاهش بی میلی نوجوانان به مهمانی و مسافرت رفتن با والدین

متأسفانه بعضی از والدین به نوجوانان خود بیش از حد آزادی عمل می‌دهند و تمام نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کنند و در مقابل بعضی دیگر از والدین بیش از حد نگران فرزندان خود هستند. در صورتی که فرزندان آن‌ها تمایل به تفریح با دوستانشان را داشته باشند، ترس از دوستان و خانواده‌های دوستان آن‌ها و از طرف دیگر اگر فرزندانشان بخواهند در خانه بمانند، ترس از فضای مجازی و اینترنت باعث سخت‌گیری والدین و فاصله گرفتن نوجوانان از والدینشان می‌شوند. هیچ‌کدام از این رفتارها مناسب نیستند و هر دو باعث بی میلی نوجوانان به مهمانی‌های خانوادگی و حضور در جمع‌های خانوادگی می‌شوند. در این شرایط بهترین راه کار چیست؟ والدین چگونه باید رفتار کنند؟

نوجوانان دوست دارند که مستقل و آزاد باشند

والدین مهم‌ترین نقش را در کنترل نوجوانانشان و کاهش بی میلی آن‌ها به مهمانی و مسافرت رفتن با آن‌ها ایفا می‌کنند. والدین باید بدانند که نوجوانی سن حساسی است و نوجوانان در این سن دوست دارند که مستقل و آزاد باشند، پس باید بتوانید نیازهای نوجوانانتان را در حد تعادل برآورده کنید و به آن‌ها در یک چهارچوب معین آزادی بدهید. آزادی و استقلال در یک چهارچوب معین به این معنا که از نوجوانان خود بخواهید که دوستانشان را به شما معرفی کنند و هم‌چنین اطلاعاتی درباره‌ی خانواده‌های آن‌ها به شما بدهند. به نوجوانان خود بفهمانید که برای نظرها، نیازها و خواسته‌های آن‌ها ارزش قائل هستید. با ثبت نام فرزندانتان در اردوهای مدرسه و یا مسجد محله، نیاز آن‌ها به استقلال و آزادی را در حد تعادل و در یک چهارچوب برآورده کنید. با این کار، اعتماد به نفس را در نوجوانان خود افزایش می‌دهید و آن‌ها را سازگارتر می‌کنید. هم‌چنین در این صورت، در تعطیلات مشکلات والدین برای سفر رفتن با نوجوانانشان کمتر می‌شود.

بی میلی نوجوانان به مهمانی و مسافرت رفتن با والدین

نوجوانتان را به کاری مجبور نکنید

هرگز سعی نکنید آن‌ها را به حضور در مهمانی‌های خانوادگی مجبور کنید و به نظر آن‌ها احترام بگذارید. در صورتی که ناچار به این کار بودید باید از قبل رفتارهای فامیل را پیش‌بینی کنید و خود را برای پاسخ‌گویی به آن‌ها آماده کنید. اجازه ندهید که از فرزندانتان سؤال‌هایی بپرسند که باعث ناراحتی و آزار روحی آن‌ها شوند. هم‌چنین با حمایت کردن از فرزندانتان در مواقع ضروری و نه همیشه، به نوجوانان خود دل‌گرمی دهید و با این کار بی میلی نوجوانانتان را به مهمانی رفتن کاهش دهید. والدین باید محیط خانه و خانواده را سرشار از امنیت و آرامش و حتی جذابیت کنند. والدین باید به گونه‌ای رفتار کنند که همیشه حرف مشترکی با نوجوانان خود داشته باشند. از آن‌ها در مسائل مختلف نظرخواهی کنند، آن‌ها را در امور خانه و بیرون از خانه شریک کنند و در مواقع لزوم از آن‌ها برای انجام کارهایشان حمایت کنند. با نوجوانان خود شوخی کنند و محیط خانه را برای آن‌ها شاد و لذت‌بخش کنند و کارهایی از این قبیل انجام دهند تا نوجوانانشان تمایل بیشتری به وقت‌گذرانی با خانواده داشته باشند. انجام این کارها هم‌چنین به نوجوانان حس آزادی و استقلال، عزت نفس و اعتماد به نفس می‌دهد و باعث افزایش تمایل نوجوانان به مهمانی و مسافرت رفتن با والدین می‌شود.

سخن آخر

خانواده محیط اصلی پرورش نوجوانان محسوب می‌شود. رفتار مناسب والدین در سن حساس نوجوانی، آن‌ها را به سوی یک زندگی بهتر هدایت می‌کند و هم‌چنین نگرانی‌های والدین نسبت به نوجوانانشان کمتر می‌شود. والدینی که با مشکل بی میلی نوجوانان به مهمانی و مسافرت رفتن با آن‌ها مواجه‌اند، در صورتی که در تشخیص مشکل نوجوانان خود عاجز هستند، می‌توانند از مشاوران خانواده کمک بگیرند تا دلیل بی میلی نوجوانانشان به مهمانی و مسافرت رفتن با آن ها را بیابند و با اعمال رفتارهای مناسب این بی میلی در نوجوانان را کاهش دهند. هم‌چنین والدین باید سعی کنند برای حقوق فرزندانشان ارزش قائل شوند و هرگز برای حضور آن‌ها در جمع‌های خانوادگی اصرار نکنند و اجازه دهند خودشان در این باره تصمیم بگیرند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: