عادات دانش‌آموزان موفق را بشناسید

رده: مقاله
زمان:

دانش آموزان موفق آن‌هایی نیستند که صرفا نمره‌ی بالایی دریافت می‌کنند، بلکه طی تحقیقات مشخص شده است که برخی از دانش‌آموزانی که معدل بالایی دارند، از نظر اخلاقی در شرایط مطلوبی قرار ندارند. همچنین برخی از آن‌ها صرفا برای نمره درس می‌خوانند و سبک زندگی‌شان، با نمره‌ای که دریافت می‌کنند بسیار متفاوت است. به همین خاطر، نمی‌توان به آن‌ها گفت «موفق»! با این تفاصیل، دانش آموزان موفق چه افرادی هستند، چه خصوصیاتی دارند و چگونه زندگی می‌کنند؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم تا شما با دانش آموزان موفق واقعی آشنا شوید.

عادات دانش‌آموزان موفق را بشناسید

1.دانش آموزان موفق درس‌ها را تقسیم می‌کنند. دانش آموزان موفق وارد ماراتن مطالعه نمی‌شوند. ماراتن مطالعه یعنی چه؟ یعنی بی‌وقفه درس نمی‌خوانند؛ یعنی تمام تکالیف و درس‌هایشان را برای یک روز خاص نمی‌گذارند. این کار، یک کار خسته‌کننده، فرسایشی و حوصله‌سربر است، مغز را خسته می‌کند و بازدهی را کاهش می‌دهد. دانش آموزان موفق به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده درس می‌خوانند و برای تمام کارهای زندگی‌شان یک تقویم روزانه دارند.این افراد در اتمام هر بخش به خود جایزه می‌دهند تا بتوانند از نظر روحی در شرایط مطلوبی قرار گیرند و برای برنامه‌های بعدی، سخت‌کوشانه‌تر حرکت کنند. 2.دانش آموز موفق از دیگران کمک می‌گیرد. اکثر دانش‌آموزان از یک سنی به بعد، با معنی غرور و استقلال آشنا می‌شوند. آن‌ها سعی می‌کنند این دو خصلت را در خود پرورش دهند تا بتوانند هرچه سریع‌تر به شخصی مغرور و مستقل تبدیل شوند. از همین رو، بیشتر آن‌ها در زمان‌هایی که نیاز به کمک دارند، از نیاز خود دست می‌کشند. آن‌ها فکر می‌کنند اگر از معلم، دوست، مشاور یا خانواده‌شان کمک بخواهند، آدم‌های ضعیف و ناتوانی جلوه می‌کنند که قادر به استقلال‌طلبی نیستند. درحالی‌که دانش آموزان موفق از تمام منابع اطراف‌شان برای افزودن دانش و تقویت مهارت‌های خود استفاده می‌کنند. آن‌ها به‌خوبی دریافته‌اند که درخواست کمک در جهت پیشرفت، نشانه‌ی ضعف و ناتوانی نیست.

3.دانش آموزان سخت کوش انعطاف‌پذیرند. همان‌طور که در مقدمه هم به آن اشاره کردیم، دانش آموزان موفق با دانش‌آموزانی که فقط معدل بالایی دارند، متفاوت‌اند. بسیاری از دانش‌آموزانی که معدل بالایی دارند، از شرایط درس، مدرسه و معلم ناراضی‌اند و صرفا از سر ناچاری درس می‌خوانند. اما دانش آموزان موفق و سخت‌کوش آن‌هایی هستند که به‌خوبی می‌توانند خودشان را با شرایط مختلف وفق دهند و در موقعیت‌های تازه، به موفقیت دست پیدا کنند. خصیصه‌ی انعطاف‌پذیری در این افراد رشد کرده و آن‌ها می‌دانند که شرایط همیشه باب میل‌شان نیست. پس می‌توانند شرایط را به نفع خودشان تغییر دهند، یا بهتر بگوییم: تغییر می‌کنند تا شرایط به نفع‌شان شود. 4.دانش‌آموزان خلاق صبحانه می‌خورند. دانش آموزان موفق برای اینکه بتوانند از ظرفیت حافظه و قدرت مغز خود استفاده کنند، صبح خود را با یک صبحانه‌ی کامل آغاز می‌کنند. دکتر وین یانکوس، یکی از اعضای ارشد شورای سلامت کودکان در مدرسه، می‌گوید: «اگر فرزند شما ظرف یک ساعت پس از بیدار شدن غذا نخورد، انرژی لازم را برای فکر کردن به دست نخواهد آورد.» همچنین، متخصصان اطفال در میدلندپارک، بعد از مطالعات لازم به ارتباط بین صبحانه‌ی سالم قبل از مدرسه و افزایش تمرکز دانش‌آموزان پی برده‌اند. بهترین صبحانه برای دانش‌آموزان، صبحانه‌ای ا‌ست که سرشار از فیبر و پروتئین باشد؛ زیرا این غذاها به بچه‌ها کمک می‌کنند تا زمان ناهار سیر بمانند.

عادات دانش‌آموزان موفق را بشناسید

5.دانش‌آموزان خوب استراحت کافی دارند. خواب منظم و کافی و زمان بیدار شدن ثابت، همگی موجب افزایش سواد در مدرسه‌ها می‌شود و این راز پیروزی دانش آموزان موفق است. درحالی‌که آکادمی اطفال آمریکا به کودکان 6 تا 18 ساله توصیه می‌کند که حداقل 9 ساعت در شب بخوابند، میانگین خواب برای اکثر آن‌ها کمی بیش از 7 ساعت است و این قابل قبول نیست؛ زیرا کم‌خوابی می‌تواند به‌طور مستقیم بر عملکرد دانش‌آموز در مدرسه تاثیر بگذارد. مطالعه‌ای که در مجله‌ی Sleep Medicine منتشر شد نشان داد که در بچه‌های دبستانی 7 تا 10 ساله، 25 درصد از دانش‌آموزان دارای کم‌خوابی در مقایسه با 8 درصد از دانش‌آموزان با استراحت خوب، نمرات ریاضی پایین‌تری دارند. دانش آموزان موفق پس از اتمام شام و تکالیف، زمانی را به حمام، مطالعه‌ی سبُک (مثل رمان) و موسیقی ملایم اختصاص می‌دهند تا به آرامش برسند. اتاق‌خواب این بچه‌ها تاریک است و تلویزیون‌ها، تبلت‌ها، بازی‌های ویدئویی و تلفن‌ها حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش می‌شوند؛ زیرا وسایل الکترونیکی می‌توانند مغز را تحریک کنند که فکر کند باید بیدار باشد. 6.دانش‌آموز خلاق یک گروه مطالعاتی دارد. دانش آموزان موفق یک گروه مطالعاتی دارند؛ زیرا آن‌ها می‌دانند نشستن با گروهی از افراد که چیزهای مشابه خودشان را یاد می‌گیرند، راهی فوق‌العاده برای غلبه بر مطالب گیج‌کننده‌ی کلاس و آماده شدن برای یک آزمون بزرگ است. آن‌ها یکدیگر را امتحان می‌کنند، مطالب را دوباره آموزش می‌دهند و مطمئن می‌شوند که همه در یک سطح هستند. لازم است بدانید که آموزش به دیگران، بهترین راه برای یادگیری ا‌ست.

عادات دانش‌آموزان موفق را بشناسید

7.دانش آموزان موفق نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسند. گرفتن امتحان در مدارس، امری اجتناب‌ناپذیر است. هر چقدر هم که دانش‌آموزان با این امر مخالف باشند، امتحان نوعی متر و معیار ا‌ست برای سنجیدن توانایی‌های بچه‌ها. به همین خاطر، دانش آموزان موفق سعی می‌کنند از این فرصت برای پیداکردن نقاط ضعف و قوت‌شان استفاده کنند. آن‌ها هر امتحانی که گرفته می‌شود بررسی می‌کنند تا بتوانند تحلیلی داشته باشند بر میزان دانش خود. 8.دانش آموزان موفق ورزش می‌کنند. وقتی به زندگی شخصی دانش آموزان موفق ورود می‌کنیم، می‌بینیم آن‌ها چه به‌صورت حرفه‌ای و چه به‌صورت تفریحی، یک ورزش را دنبال می‌کنند. عملکرد تحصیلی به‌طور کلی در بین دانش‌آموزانی که به صورت رقابتی ورزش می‌کنند بهتر است. یک مطالعه نشان داده است نوجوانانی که در تیم‌های ورزشی در مدرسه بهتر عمل می‌کنند، عادات مطالعاتی بهتری نسبت به هم‌سالان خود که ورزش‌کار نیستند دارند. دکتر یانکوس می‌گوید: «رقابت سالم همراه با مربی‌گری عالی به بچه‌ها می‌آموزد که زمان خود را برنامه‌ریزی کنند و رقابت تحصیلی بین هم‌تیمی‌ها را افزیش دهند که همه‌ی این‌ها به ساخته شدن یک دانش آموز موفق و آینده‌دار، منجر می‌شود.» 9.دانش آموزان موفق یاد‌داشت‌برداری می‌کنند. یک دانش‌آموز موفق هنگام تدریس معلم یادداشت برداری می‌کند تا بداند نکات مهم یا مبهم درس کجاست که بتواند هنگام مطالعه در خانه، هدف‌مندانه‌تر مطالب را بررسی کند. چنین دانش‌آموزی هنگام مطالعه هم یادداشت‌برداری می‌کند؛ این کار او باعث می‌شود در زمان امتحان، نیازی به مرور کل کتاب نداشته باشد و فقط به مباحث مهم بپردازد. این کار از دو جنبه‌ی مختلف حائز اهمیت است: مطالب مفیدتر و مهم‌تری در دسترس هستند و موضوعات هجو، حذف می‌شوند. از نظر روانی دیدن چند برگه یادداشت در مقایسه با یک کتاب چند صد‌صفحه‌ای، روحیه‌ی دانش‌آموز برای مطالعه و یادگیری را افزایش می‌دهد.

نکته‌ی پایانی

فراموش نکنید یک دانش‌آموز برای آنکه بتواند استعدادهایش را شکوفا کند، نیاز دارد تا آموزش ببیند. تا زمانی‌که دانش‌آموزان نتوانند آموزش‌های لازم را دریافت کنند، نخواهند توانست قله‌ی موفقیت را فتح کنند. به همین منظور، آموزشگاه علوی با ارائه‌ی نوین‌ترین و کاربردی‌ترین متدهای آموزشی، در کنار دبیرانی حرفه‌ای و آگاه به دانش روز دنیا، محیطی را فراهم کرده است تا مسیر موفقیت برای دانش‌آموزان ایرانی، هموار و هموار‌تر شود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: