فرزندان شادی داشته باشیم

رده: مقاله
زمان:

شاد بودن کودکان یکی از بهترین هدایایی است که والدین می‌توانند به فرزندانشان اهدا کنند. برای داشتن فرزندان شاد، نیازی به پول و ثروت فراوان نیست و شما می‌توانید با کم ترین امکانات نیز فرزندان شادی داشته باشید. شاد بودن کودکان باعث تقویت روحیه، انگیزه، عزت نفس و پایداری آن‌ها می‌شود. متأسفانه بعضی از والدین نمی‌دانند چه کارهایی برای داشتن فرزندان شاد انجام دهند، در اینجا می‌خواهیم چند راه ساده و آسان برای تربیت فرزندان شاد به شما ارائه دهیم.

فرزندان شادی داشته باشیم

با فرزندانتان بازی کنید

کودکان از بازی کردن، پریدن و دویدن به شدت لذت می‌برند و هر چه بیشتر بتوانند تحرک داشته باشند شادترند، بنابراین برای داشتن فرزندان شاد زمانی را در طول روز به بازی کردن با آن‌ها در پارک و بیرون از خانه بگذرانید. در روزهای برفی زمستان، هم‌پای آن‌ها آدم برفی بسازید، با آن‌ها بدوید، حتی در صورتی که توان دویدن پا به پای آن‌ها را ندارید بازهم حضور شما باعث افزایش نیروی پایداری در کودکتان می‌شود. کودکانی که تحرک بیشتری دارند، انرژی درونیشان آزاد می‌شود و احساس شادی و نشاط می‌کنند. در نتیجه بازی کردن با بچه‌ها در فضای آزاد یکی از راه های کم هزینه ای است که باعث شادی کودکان می‌شود.

با صدای بلند بخندید

کودکان موفق، کودکان شادند و کودکان شاد، کودکان موفقی هستند. خندیدن تأثیر بسیار زیادی بر جسم و روان افراد می‌گذارد؛ مخصوصأ زمانی که کودکان شما می‌خندند. با شنیدن صدای خنده‌ی آن‌ها فشارهای روانی در شما کاهش می‌یابد و با روحیه‌ی قوی‌تری به حل مشکلاتتان می‌پردازید. برای این که بتوانید کودکان شاد و موفق تربیت کنید از هر ترفندی برای بلند کردن صدای خنده‌ی فرزندتان استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید با تعریف کردن لطیفه، داستان‌های طنز و حتی خواندن شعرهای شاد، موجب شادی کودکانتان شوید.

کمک و حمایت کردن از دیگران را به فرزندتان آموزش دهید

کمک کردن به افراد مستمند و دیدن لبخند آن‌ها حس مثبت و شادابی خاصی را در دل ما به وجود می‌آورد و حتمأ همه‌ی شما آن را تا کنون تجربه کرده‌اید. پس اگر می‌خواهید فرزندان شادی داشته باشید کاری کنید که کودکان شما نیز این حس را تجربه و از صمیم قلب احساس راحتی و شادی کنند. به آن‌ها بیاموزید که وسایل و اسباب‌بازی‌هایی را که دیگر استفاده نمی‌کنند به کودکانی بدهند که توانایی خرید ندارند. اجازه دهید فرزندانتان خودشان این کار را انجام دهند و شما فقط آن‌ها را همراهی کنید تا بتواند شادی کودکان دیگر را ببیند و از کارش لذت ببرد.

در تشویق فرزندان تان خلاق باشید

همیشه فرزندانتان را به خاطر کارهای درستی که انجام می‌دهند تشویق کنید. تشویق کردن باعث شادی کودکان می‌شود و به آن‌ها برای انجام کارهای درست و موفق بیشتر انگیزه می‌دهد. البته باید به این نکته توجه کنید که تشویق‌های شما نباید بیش از حد و اغراق‌آمیز باشد. اگر فرزندتان کاری را به طور کامل و به خوبی انجام نداده، واکنش صادقانه‌ای نسبت به کارش از خود نشان دهید و اشکال کارش را با لحنی مهربانانه و آرام به او بگویید تا برای بهتر شدن تلاش کند. همیشه سعی کنید کودکتان را به خاطر تلاشش تشویق کنید نه ثمره‌ی کار او، با این کار به فرزندتان می‌فهمانید که تلاش و پشتکار داشتن از نتیجه‌ی نهایی مهم‌تر است. هم‌چنین از این طریق می‌توانید برای آموزش کارهای درست به فرزندانتان استفاده کنید. با این کار نه تنها باعث شادی کودکان می‌شوید بلکه آن‌ها را به افرادی قوی و پر تلاش تبدیل می‌کنید. از طرف دیگر هرگز سعی نکنید برخلاف استعداد فرزندانتان به آن‌ها انجام کاری که خودتان دوست دارید را تحمیل کنید. اجازه دهید خودش کشف کند که چه چیزی را دوست دارد و در آن استعداد دارد و شما در این راه فقط به او کمک کنید. این‌گونه علاوه بر داشتن فرزندان شاد، شاهد موفقیت بیشتر آن‌ها نیز خواهید بود.

فرزندان شادی داشته باشیم

به کودکانتان امکان نوآوری دهید

کودکان هر کدام توانایی‌ها و استعدادهای خاص خود را دارند و شما به عنوان والدین آن‌ها باید اجازه دهید که خودشان را نشان دهند. اگر فرزند شما کتاب خواندن را دوست دارد به او اجازه دهید تا برای شما کتاب بخواند. زمانی که شما به کمک و کارهای فرزندان‌تان شور و اشتیاق نشان می‌دهید باعث ایجاد حس شادی و افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود. کودکان اکثرأ دوست دارند که در کارها به والدین خود کمک کنند پس در حد توانشان از آن‌ها برای انجام کارها کمک بخواهید. کودکی که احساس کند والدینش به او اعتماد دارند و انجام بعضی کارها را به او می‌سپارند و در عین حال برای انجام آن کار تلاش و پشتکار اوست که اهمیت دارد، نسبت به خود دید مثبتی پیدا می‌کند و به مرور زمان احساس توان‌مندی در او تقویت می‌شود. این کار باعث شادی کودکان و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود.‌

بی‌قید و شرط به فرزندانتان محبت کنید

یکی دیگر از مواردی که باعث شادی کودکان می‌شود محبت بی‌قید و شرط والدین به فرزندانشان است. بهترین راه برای تضمین سلامت عاطفی کودکان و پایداری آن، دریافت عشق و محبت از جانب والدین است که او را برای همیشه در برابر افسردگی واکسینه می‌کند. از طرفی محبت و عشق ورزیدن به کودکان باید به گونه‌ای باشد که کودک آن را درک کند مثلأ از طریق نوازش، بوسیدن، در آغوش گرفتن و ... که باید به صورت مستمر انجام شود. با انجام این کارهای به ظاهر ساده می‌توانید فرزندان شاد تربیت کنید و در آن‌ها احساس امنیت و آرامش را افزایش دهید. داشتن آرامش یکی از ملزومات شادی کودکان است.

سخن آخر

برای این که بتوانید فرزندان شاد تربیت کنید، لازم است که ارتباط شما با دیگر اعضای خانواده به ویژه با همسرتان شاد باشد. از طرفی داشتن روابط محبت‌آمیز همراه با احترام شادی کودکان را چندین برابر می‌کند. دقت کنید همه‌ی نکاتی که در بالا به آن‌ها برای تربیت فرزندان شاد اشاره شد قواعد صد در صدی نیستند و ممکن است هر کس برای فرزند خود به شکل دیگری عمل کند. تربیت فرزندان شاد کاملأ به خلاقیت والدین بستگی دارد، ولی این نکته که والدین شاد، فرزندان شادی دارند قابل اغماض نیست. در نتیجه از پدر و مادر بودن خود لذت ببرید و به کشف خوشی‌های کوچک بپردازید. هرگز فکر نکنید که با بودن در کنار کودکان وقتتان هدر می‌رود بلکه این فرصت مناسبی برای شماست که بتوانید لحظاتی را در کنار آن‌ها شاد باشید و لذت ببرید و هم‌چنین باعث شادی کودکانتان نیز شوید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: