فعالیت و تکلیف

شعبه: متوسطه دوم دخترانه جمهوری تهران
کلاس: المپیاد ادبی
علوی لایف قسمت 9

علوی لایف قسمت 9

رده: پرورشی
توضیح: کودکی که به دنیا می‌آید نیازهای هیجانی متنوع و متفاوتی دارد که اگر آن کودک قرار باشد تا سالم بماند تا حد معینی آن نیازها باید برآورده بشوند و برآورده شدن بیش از حد زیاد یا کمشان باعث شکل گیری طرحواره های ناسازگار اولیه می‌شود. این نیازهای هیجانی عبارت‌اند از: 1) دلبستگی: دلبستگی به معنای داشتن رابطه ایمن و پایدار نوزاد با مراقبان اولیه خودش است، به طوری که نوزاد احساس کند که کسانی هستند که در برابر خطرها از او مراقبت می‌کنند و در کنار آنها احساس آرامش بکند. اگر این نیاز برآورده نشود سه مدل سبک دلبستگی ناایمن ممکن است ایجاد بشود: اجتنابی ، دوسوگرا، آشفته 2) خودگردانی: نیاز به مستقل بودن و انجام کارها به تنهایی از نیازهای اساسی کودک است که اگر برآورده نشود و والدین از کودک بیش مراقبتی کنند، نتیجه آن احساس ناتوانی و بی عرضگی می‌تواند باشد که به ایجاد طرحواره های حوزه دوم یعنی خودگردانی مختل خواهد انجامید. 3) آزادی در بیان نیازها: همه ما حق داریم تا نیازهایمان را مطرح کنیم و خواسته‌هایمان را به والدینمان بگوییم، اما اگر والدین به هر طریقی مانع از بیان این نیاز بشوند و نگذارند تا کودک به راحتی بتواند نبازش را مطرح کند یا شرایط طوری پیش برود که نیازهای دیگران در اولویت قرار بگیرد، آزادی در بیان نیازها آسیب می‌بیند. 4) خودانگیختگی و تفریح: همه ما دوست داریم که یک سری زمان‌ها بتوانیم یکسری کارها را بدون نظر دیگران و با اختیار خودمان انجام بدهیم، خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که والدین جلوی این نیاز فرزندان را می‌گیرند، به این صورت که فرزند دوست دارد تا جور خاصی بازی کند اما پدر و مادر اجازه نمی‌دهند و در عوض بر عقل و منطق و چارچوب و نظم تاکید افراطی می‌کنند، هنگامی که نیاز خودانگیختگی در کودکان آسیب ببیند. 5) محدودیت‌های واقع بینانه: در زندگی اجتماعی انسان علاوه بر این که باید حواسش به خودش باشد، دیگران را هم باید در نظر داشته باشد و حقوق آنها را زیر پا نگذارد، در هر زمان و مکانی افراد نمی‌توانند به امیال خود جامه عمل بپوشانند و باید منتظر وقت و محل مناسب ارضای نیازهایشان باشند. اگر پدر و مادر فرزندان بسیار سهل گیرانه عمل کنند و همه چیز را آسان بگیرند یا بسیار فرزندشان را نازپرورده کنند، معمولاً فرزند خویشتن داری و خودکنترلی را نمی‌آموزد

المپیاد ادبی

مدرس: بورچی، محمدحسن
تکلیف: تکلیف "المپیاد ادبی" (شماره 16) شنبه 13 آذر 1. بررسی و حل تست های قرابت معنا و مفهوم (جزوه 190 تست قرابت) از تست 50 تا 100 2. تحلیل متن (منابع غیردرسی) گلستان سعدی، باب اول بوستان سعدی، باب اول شاهنامه فردوسی؛ داستان سیاوش 3. مطالعه واژگان فارسی دهم (یک سوم لغات واژه نامه) توجه: تصحیحات و شرح های برگزیره: گلستان و بوستان سعدی (شرح دکتر غلامحسین یوسفی) گلستان و بوستان سعدی (تصحیح محمدعلی فروغی) گلستان و بوستان سعدی (تصحیح و شرح دکتر جعفر شعار و حسن انوری) گلستان سعدی (شرح دکتر محمد خزائلی) شاهنامه (تصحیح جلال خالقی مطلق) شاهنامه (نسخه مسکو) همچنین می توانید از سایت زیر به متن بوستان و گلستان و شاهنامه و بسیاری آثار دیگر دسترسی داشته باشید. @ganjoor.net
b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: