ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

رده: مقاله
زمان:

این روزها ویروس کرونا به یکی از پر بحث‌ترین و مهم‌ترین موضوعات در سطح جهان تبدیل شده است. هم‌چنین فیلم‌ها و مطالبی که درباره‌ی ویروس کرونا منتشر می‌شود موجب ترس و وحشت مردم در سرتاسر جهان شده که تا کنون درمانی نیز برای آن پیدا نشده است. ویروس کرونا همانند ویروس‌های دیگری مانند سارس، از حیوان به انسان منتقل شده و منشأ این ویروس کشور چین و بازار ماهی و حیوانات زنده در شهر ووهان می‌باشد که علائمی شبیه به بیماری سرماخوردگی دارد. این ویروس به شدت خطرناک و مسری، نوع جدیدی از خانواده coronaviruse است. در این مقاله قصد داریم شما را یا ویروس کرونا جدید بیشتر آشنا کنیم و راه کارهایی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری را برای شما عزیزان ارائه دهیم.

ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا در حقیقت خانواده‌ی بزرگی از ویروس‌هایی است که از سرماخوردگی ساده تا سارس را شامل می‌شود. ویروس کرونا هم‌چنین سال‌ها قبل، در سال 2002 در چین موجب مرگ 774 نفر و در سال 2014 ویروس مرس موجب مرگ 858 نفر شد و چندین نمونه‌ی دیگر از خانواده‌ی ویروس کرونا که سال‌های پیش شیوع پیدا کردند. ویروس جدید کرونا نیز از همین دسته ویروس‌ها می‌باشد که تا کنون ناشناخته بوده و درمانی برای آن پیدا نشده است. ولی علائمی شبیه به ویروس سارس دارد که به سیستم تنفسی انسان هجوم می‌آورد و آن را مورد هدف قرار می‌دهد. ویروس کرونا در بدن حیوانات ایجاد شده و سپس به انسان منتقل می‌شود.

علائم ویروس کرونا

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، ویروس کرونا سیستم تنفسی بدن انسان را مورد هدف قرار داده و به ریه‌ها، بینی، گلو و سینوس‌ها حمله می‌کند. این ویروس علائمی از قبیل تب، سرفه، تنگی نفس، خشکی گلو، سرفه‌های خشک و غش دارد که معمولأ در مرحله‌ی اولیه‌ی ابتلا به ویروس کرونا مشاهده شده‌اند. بعد از علائم اولیه در مراحل ابتدایی ابتلا به ویروس کرونا مشکلات حاد تنفسی، اسهال، نارسایی کلیه و نارسایی حاد تنفسی نیز در مرحله‌ی دوم ابتلا، به لیست علائم ویروس کرونا اضافه شده که در نهایت منجر به مرگ بیماران می‌شوند.

درمان ویروس کرونا

متأسفانه تا این لحظه درمانی برای ویروس کرونا در چین پیدا نشده، اما برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اقدام به قرنطینه کردن شهرها کردند. هم‌چنین گفته شده پیدا کردن واکسن برای درمان ویروس کرونا حدود یک سال طول خواهد کشید و تا آن زمان باید نسبت به هشدارهای پزشکی و بهداشتی توجه جدی داشته باشید.

ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

راه‌های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

اگر قصد سفر به چین را دارید و نمی‌توانید سفر خود را کنسل کنید یا الان در چین هستید، حتمأ به توصیه‌های بهداشتی کشور چین توجه کنید و آن‌ها را جدی بگیرید. سعی کنید تا می‌توانید از خوردن غذاهای چینی خودداری کنید. این‌طور که به نظر می‌رسد، رژیم غذایی چینی‌ها بسیار با رژیم غذایی ما ایرانی‌ها متفاوت است، در نتیجه در صورت نخوردن غذاهای چینی امکان ابتلا به ویروس کرونا در شما کم‌تر خواهد شد. از آن جایی که نحوه‌ی انتقال ویروس کرونا از «حیوان به انسان» به « انسان به انسان» تغییر کرده، بنابراین از رفتن به مکان‌های عمومی و شلوغ تا حد امکان خودداری کنید و در صورت رفتن به این مکان‌ها حتمأ توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید. توصیه‌های مهم برای پیش‌گیری از ابتلا به ویروس کرونا شامل شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون و شوینده‌هایی با پایه‌ی الکل، عدم تماس فیزیکی با هر فرد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا و دارا بودن علائمی از قبیل سرفه یا عطسه و هرگونه علائمی شبیه به سرماخوردگی، نخوردن غذاهای دریایی، گوشت، تخم مرغ و هر غذایی که به خوب پخته شدن آن شک دارید، استفاده از ماسک‌های حاوی فیلتر با درجه حفاظتی FFP3، عدم نزدیک شدن به حیوانات اهلی یا وحشی در سطح شهر، بازار و مزارع می‌باشند.

وضعیت ویروس کرونا در ایران و ایرانیان مقیم چین

خوش‌بختانه تا امروز اخباری از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران گزارش نشده و ایرانی‌هایی که مقیم چین و در شهر ووهان ساکن هستند نیز در سلامت کامل به سر می‌برند. فرودگاه امام خمینی تنها راه ورود مردم از چین به ایران است که مسافران آن ابتدا معاینه و بعد از تأیید سلامت، اجازه‌ی ورود به آن‌ها داده می‌شود. هم‌چنین در مرزهای زمینی کشور نیز قرنطینه‌های انسانی ایجاد شده تا از ورود افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند جلوگیری شود.

اولین بیمار مبتلا به ویروس کرونا درمان شد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یک زن 56 ساله که به ویروس کرونا مبتلا شده بود، درمان و از بیمارستان مرخص شد. این زن 56 ساله که در ووهان ساکن است، اولین نفر مبتلا به ویروس کرونا می‌باشد که پزشکان بعد از بررسی‌های لازم و عدم تب به مدت 6 روز او را مرخص کردند.

استفاده از داروهای ایدز برای درمان ویروس کرونا

در چین برخی از بیمارستان‌ها در تلاش هستند تا دارویی برای درمان و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پیدا کنند. در این بین در ووهان از داروهای ایدز برای درمان ویروس کرونا استفاده شده، برخی از خبرهای فضای مجازی استفاده از داروهای ایدز را برای درمان ویروس کرونای جدید مؤثر اعلام کرده‌اند. هم‌چنین طبق بیانیه‌ی کمیسیون بهداشت شهرداری پکن، کمیسیون بهداشت ملی چین نیز استفاده از داروهای ایدز را برای درمان ویروس کرونا تأیید کرد و اعلام نمود که داروهای لوپیناویر و ریتوناویر در انبارهای دارویی پکن موجود است و می‌توان از آن‌ها برای درمان ویروس کرونا استفاده کرد.

ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

احتمال جهش ویروس کرونا

ویروس‌ها به دلیل ساختار خاصی که دارند مدام در حال تغییر و جهش هستند، ولی نحوه‌ی جهش آن‌ها ناشناخته است. ویروس کرونا نیز از حیوان به انسان منتقل شده و ممکن است برای آن که به راحتی منتقل شود تکامل یابد و باعث بیماری سخت‌تر و خطرناک‌تری شود. البته این که ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر جهش یابد توسط دانشمندان در دست بررسی است.

سخن آخر

تا کنون ویروس کرونا در کشورهای کره‌ی جنوبی، تایلند، ویتنام، آمریکا، هند، سنگاپور، عربستان و افغانستان شیوع پیدا کرده و متأسفانه باید گفت که ویروس کرونا در کمین ایران است، زیرا وجود ویروس کرونا در افغانستان که در همسایگی ایران قرار دارد، احتمال شیوع آن را در ایران بیشتر می‌کند. کشور افغانستان نیز برای جلوگیری از شیوع این ویروس، درخواست کمک بین‌المللی کرده است. هم‌چنین از آن جایی که ایران در تحریم دارویی قرار دارد توصیه می‌شود که تمامی نکات بهداشتی را برای پیش‌گیری از ابتلا به ویروس کرونا را جدی بگیرید و حتمأ آن‌ها را رعایت کنید. ویروس کرونا برای افراد مسن و کسانی که مشکلات تنفسی دارند بسیار خطرناک‌تر و کشنده‌تر است.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: