تمام آنچه باید درباره کرونا و بازگشایی مدارس بدانید

رده: مقاله
زمان:

با آغاز پاندمی کرونا در اسفند 1398 و شروع مقابله‌ی جهان با ویروسی ناشناخته، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که پس از تعطیلات نوروزی، معضل بیماری کرونا و بازگشایی مدارس و مشاغل در نقطه‌ی مقابل یکدیگر قرار گرفته و همه‌چیز به یک‌باره تغییر کرد. دانش‌آموزان با شکل جدیدی از تحصیل مواجه شده و مدارس نیز باید کادر خود را برای شیوه‌ی جدید تدریس آماده می‌کردند. در این بیست ماهی که از حضور ویروس کرونا در جهان می‌گذرد، خیلی چیزها تغییر کرده و زندگی همه‌ی انسان‌ها تحت‌تأثیر این پاندمی تحول زیادی را به خود دیده است. بازگشایی مدارس در شرایط کرونا یکی از مهم‌ترین مسائلی است که تمام کشورها با توجه به وضعیت منطقه‌ی خود، درگیر آن هستند. در این مطلب می‌خواهیم تمام آنچه را باید درباره‌ی وضعیت مدارس در سال تحصیلی جدید 1400 بدانید شرح دهیم.

زمان بازگشایی مدارس

زمان بازگشایی مدارس

در تمام طول این دو سال که از آغاز همه‌گیری کرونا گذشته است، بارها این سؤال برای والدین و معلمان پیش آمده که «مدارس از کی باز می‌شود؟» درحقیقت دوران کرونا، سیستم آموزشی را در تمام نقاط جهان با بحرانی عظیم روبه‌رو کرد که هر کشوری به تناسب شرایط و امکانات خود، راه مقابله با آن را در پیش گرفت. گرچه در این مدت آموزش و پرورش کشورمان، کلاس‌های آنلاین را با تمام فراز و نشیب هایش برگزار کرده است، اما نیاز به حضور در فضای آموزشی مدرسه را نمی‌توان نادیده گرفت. براساس آنچه مسئولان مربوطه در آخرین اظهارات خود گفته‌اند، واکسینه شدن دانش‌آموزان، مهم‌ترین شرط بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری است. با‌این‌حال، همه متفق‌القول هستند که تزریق واکسن نمی‌تواند به‌تنهایی باعث ایمنی کامل دانش‌آموزان و معلمان شود. بحث درباره‌ی موج ششم کرونا و بازگشایی مدارس هنوز هم ادامه دارد؛ اما موضوعی که تحت هر شرایطی باید مورد توجه قرار گیرد، ضرورت پیش‌بینی‌های لازم درباره‌ی بازگشایی مدارس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موج ششم کرونا است. اگرچه مدیران مدارس، مسئولیت نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه‌ی خود را بر عهده دارند، اما قرار بر این است که ناظران بهداشتی از سوی وزارت بهداشت، به‌شکل تصادفی و رندوم، مدارس را بازرسی کنند. در‌عین‌حال، برای بازگشایی مدارس نیز شروطی تعیین شده است.

شرایط لازم برای بازگشایی حضوری مدارس

شرایط لازم برای بازگشایی حضوری مدارس

با توجه به اینکه مدارس به دلیل حضور دانش‌آموزان در مقاطع سنی مختلف، حساسیت بسیار زیادی دارند، برگزاری حضوری کلاس‌ها به شیوه‌ی گذشته غیرممکن است. در‌عین‌حال، با وجود این‌که اکثر دانش‌آموزان واکسینه شده‌اند، اما نباید اصل را بر واکسن زدن قرار دهیم؛ زیرا رعایت پروتکل‌ها هم‌چنان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شروط مهمی که تا امروز برای حفظ دانش‌آموزان و معلمان از ابتلا به کرونا و بازگشایی مدارس توسط مسئولان مطرح شده است عبارت‌اند از:

  • کلاس درس خلوت، به‌گونه‌ای که هر دانش‌آموز از هر سمتش یک و نیم تا دو متر با بقیه فاصله داشته باشد.
  • تهویه‌ی مناسب کلاس، به این شکل که معلم و دانش‌آموزان لباس گرم کافی بپوشند تا امکان بازگذاشتن در و پنجره‌ها وجود داشته باشد.
  • تعداد دانش‌آموزان حاضر در کلاس به نسبت متراژ کلاس باشد که محاسبه‌ی آن بر عهده‌ی مدیریت مدرسه است.
  • کلاس‌ها برای مدارسی که تعداد زیادی دانش‌آموز دارند، تلفیقی از حضوری و غیرحضوری باشد. نباید آموزش به‌طور کامل حضوری شود.
  • با توجه به واکسینه نشدن کودکان زیر 12 سال، مسئولان مدارس باید برای این گروه سنی شرایط ویژه‌تری را در نظر بگیرند. بوفه‌ی مدارس در حال حاضر نباید راه‌اندازی شود.
  • ساعت حضور دانش‌آموزان نسبت به قبل بسیار کمتر باشد. این ساعات حضوری صرفاً برای رفع اشکال و درس‌هایی خاص برگزار می‌شود.
  • اگر فردی اعم از دانش‌آموزان یا معلمان از زدن واکسن خودداری کند، باید هر 72 ساعت تست پی‌سی‌آر منفی خود را به مدرسه تحویل دهد.
  • زدن ماسک در محیط مدرسه برای همه‌ی افراد الزامی است. حضور همه‌ی دانش‌آموزان یک کلاس به صورت دسته‌جمعی ممنوع است.
  • ضدعفونی مداوم سطوح مشترک مانند سرویس‌های بهداشتی، دستگیره‌ی درها و... ضروری است.
  • والدین دانش‌آموزان نباید در مدرسه حضور داشته باشند. در‌صورتی‌که نیاز به حضورشان باشد، باید کارت واکسن خود را به همراه داشته باشند.

تمام آنچه باید درباره کرونا و بازگشایی مدارس بدانید

آمادگی مدارس علوی در دوران کرونا و بازگشایی مدارس

با اعلام زمان بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان بر سر کلاس درس، این سؤال پیش می‌آید که آیا تمامی مدارس ظرفیت اجرای چنین شرایطی را دارند؟ درحقیقت پاسخ به این سؤال، براساس گفته‌ی مسئولان «خیر» است. اما نکته‌ی مهم این است که اگر فرزند شما در مدرسه‌ای مشغول به تحصیل است که چنین ظرفیت‌هایی را دارد، پس از واکسینه شدن حتما باید در مدرسه حضور یابد تا مهارت‌های اجتماعی‌اش نیز در کنار یادگیری دروس، تقویت شود. مجموعه مدارس علوی در طول دوران کرونا تاکنون، با ایجاد زیرساخت‌هایی قوی برای برگزاری کلاس‌های آنلاین، توانسته به بهترین شکل، رسالت خود را انجام دهد. با بهبود شرایط کرونا و بازگشایی مدارس نیز برگزاری کلاس‌های حضوری در مدارس علوی امکان‌پذیر است. مدارس علوی با برنامه‌ریزی دقیق و طبق اصول شیوه‌نامه‌های بهداشتی، این شرایط را فراهم کرده‌اند که در صورت حضوری شدن مدارس، دانش‌آموزان و معلمان خود را در محیطی امن و ضدعفونی شده، پذیرا باشند. برای آشنایی بیشتر با امکانات مجموعه مدارس علوی، ضمن مشاهده تسهیلات رفاهی در منوی خدمات، می‌توانید با مدارس علوی در شهر خود در تماس باشید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: