کفش مناسب کودک شما

رده: مقاله
زمان:
کفش مناسب کودک شما

یکی از دغدغه‌هایی که والدین در روزهای بازگشایی مدارس با آن مواجه‌اند، خرید کفش و کیف مناسب برای کودکانشان است. در مقاله‌ی وزن مناسب کیف مدرسه به ویژگی‌های یک کیف پرداختیم. اما در انتخاب کفش مناسب باید به چه نکاتی توجه کرد؟ تقریباً تمام مردم دنیا با پاهایی سالم به دنیا می‌آیند، اما تنها 40 درصد از این مردم در بزرگسالی سلامت پاهایشان حفظ می‌شود. متخصصان معتقدند پوشیدن کفش‌های نامناسب از همان دوران کودکی، می‌تواند تهدیدی برای به خطر افتادن سلامت پا باشد. معمولاً استفاده از انواع پاپوش از اوایل تولد نوزادان شروع می‌شود و از آن‌جاکه قرار نیست نوزادان با این پاپوش‌ها راه بروند، حساسیت خاصی برای انتخاب آ‌ن‌ها وجود ندارد؛ اما از حدود 18 ماهگی به بعد که تقریباً بچه‌ها راه رفتن را به خوبی یاد می‌گیرند و دوست دارند خودشان در کوچه و خیابان راه بروند، انتخاب کفش برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.یکی از محیط‌هایی که کودکان شما مدت زمان زیادی کفش به پا دارند، مدرسه است. به طور ایده‌آل هر 6 ماه یک‌بار باید کفش کودکان عوض شود، زیرا پای آن‌ها با سرعت زیادی در حال رشد است.

ویژگی‌های کفش مناسب

مدل پای افراد مختلف با هم متفاوت است، از آن‌جایی که تولید‌کنندگان کفش و کتانی هرکدام سبک مختص به خود را در تولید دارند، تا حد امکان قبل از خرید از یک کفاش حرفه‌ای مشورت بگیرید. همچنین برای آن‌که از خرید خود مطمئن شوید می‌توانید با تکان دادن انگشت شست پای خود آن را چک کنید. بنابراین هنگام خرید برای کودکانتان از آن‌ها بخواهید هر دو لنگه را بپوشند و انگشتان پایشان را تکان دهند. در صورتی که هیچ برآمدگی از انگشتان پا مشاهده نکردید، برای کودک شما مناسب است. کفش و کتانی مناسب فرزند شما حتماً باید دارای مقدار کمی پاشنه باشد تا پای کودک را در حالت خنثی قرار دهد. کفش‌های تخت و بدون پاشنه باعث جمع شدن انگشتان پا هنگام راه رفتن می‌شوند. یکی دیگر از خصوصیات کفش خوب آن است که هنگام چفت و بست کردن آن پاشنه‌ی پا در پشت کفش محکم نگه داشته شود؛ کفی آن نمی‌چرخد و همچنین پاشنه آن نرم و راحت است. کفش مناسب برای کودک شما هنگام خم شدن پا، در قسمت گودی انگشت پا به راحتی خم می‌شود و انعطاف‌پذیر است. این ویژگی به کودک کمک می‌کند که هنگام راه رفتن روی انگشتان پایش حرکت کند و در عین حال نیمی از پای خود را ثابت نگه دارد. البته باید دقت داشت که این انعطاف‌پذیری از یک حدی بیشتر نباشد زیرا انعطاف‌پذیری بیش از حد هنگام خم شدن پا پشتیبانی کافی را ایجاد نمی‌کند و تمام پا خم می‌شود. کفی کفش مناسب باید نرم و از پارچه‌های جاذب ساخته شده باشد تا مانع از عرق کردن پا شود. یک کفش باکیفیت دوخته می‌شود و کفی آن از جنس پلی اورتان است؛ پوشش آن از پارچه‌های قابل تنفس ساخته شده و مقدار پلاستیک آن بسیار کم است. با استفاده از کفش مناسب می‌توانید از وجود مشکلات پای فرزندانتان مطلع شوید. به این صورت که اگر کفش کودکتان به شکل ناهمواری درآمده بود می‌تواند نشان از عدم تعادل مکانیکی باشد که در موارد شدید نیاز به مراجعه نزد پزشک ارتوپد خواهد داشت.

کفش مناسب و باکیفیت بخرید

کفش مناسب و باکیفیت بخرید

پای کودکان معمولاً بعد از سه سالگی هر 6 ماه به اندازه‌ی نصف آن رشد می‌کند. از طرف دیگر بعضی از کودکان ممکن است رشد ناگهانی داشته باشند و کفش آن‌ها باید زودتر از این زمان عوض شود. کفش کودکانی که به مدرسه می‌روند باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. والدین نباید تحت هیچ شرایطی برای فرزندانشان کفش دست دوم بخرند، زیرا کفش‌های دست دوم مدل پای فرد قبلی را گرفته و مناسب برای کودکان نخواهد بود. با خرید کفش مناسب و باکیفیت برای فرزندانتان از بروز مشکلات و بیماری‌های پا پیشگیری کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که خریدن کفش بزرگ و گشاد برای استفاده طولانی مدت نیز توصیه نمی‌شود.

نکاتی که والدین باید هنگام خرید کفش مناسب به آن‌ها دقت کنند

اولیا نسبت به اطمینان حاصل کردن از سلامت پای فرزندانشان موظف‌اند. آن‌ها باید در صورت مشاهده درد در نواحی مختلف پا، افتادن مرتب و یا احساس سوزش پوست و ناخن پای کودکشان، به پزشک مراجعه کنند. برای خرید کفش به نکات زیر توجه کنید: 1- از خرید کفش سنگین خودداری کنید. کفش‌های سنگین باعث احساس درد در نواحی مختلف پا و ماهیچه به ویژه برای کودکان می‌شوند. 2- از خریدن کتانی‌های لیز که کنترل و تنظیم آن‌ها دشوار است خودداری کنید. 3- برای خرید دقت کنید که عرض انگشت پای فرزندتان بین انتهای کفش و انتهای بلندترین انگشت او باشد. پهن‌ترین قسمت پا باید مطابقت کافی با عریض‌ترین قسمت از کفش را داشته باشد. 4- همیشه سعی کنید برای خریدن در اواخر بعدازظهر اقدام کنید. چرا که پای کودکان در اواخر روز ورم می‌کند و به بزرگ‌ترین حد خود می‌رسد. هرگز عجله نکنید و زمان کافی برای خرید کفش اختصاص دهید. 5- اگر نتوانستید فرزندتان را با خود برای خرید ببرید کافی است از او بخواهید پایش را روی کاغذی بگذارد و بایستد. سپس بزرگ‌ترین اندازه پا را، که فاصله بین نوک بلندترین انگشت تا پشت پاشنه‌ی پا است، علامت بزنید. همچنین اگر فرزندتان هنگام پوشیدن کفش جوراب پشمی یا ضخیم می‌پوشد نیم الی یک سانتی‌متر به اندازه‌ی آن اضافه کنید. در نهایت بر اساس اندازه‌ی پا برای او کفش تهیه کنید.

سخن آخر

کفش یکی از مسائل مهمی است که سلامت پای کودکان را در طول سال تحصیلی برایشان به ارمغان می‌آورد. متأسفانه برخی والدین هنگام خرید برای فرزندانشان به جای کیفیت و راحتی آن، بیشتر به زیبایی و رنگ آن اهمیت می‌دهند که باعث بروز عوارض مختلفی در فرزندانشان می‌شود. بنابراین اگر سلامت فرزندانتان برای شما اهمیت دارد لازم است در انتخاب کفش دقت بیشتری کنید و نکاتی را که در این مقاله بیان شد، مورد توجه قرار دهید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: