چگونه کلاس اولی مستقل داشته باشیم؟

رده: مقاله
زمان:

با شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس، کودکان 7 ساله برای اولین بار پا به مدرسه و کلاس درس می‌گذارند و خود را برای یک مسیر طولانی و پر فراز و نشیب تحصیل آماده می‌کنند. معمولأ دانش‌آموزان کلاس اولی از چند روز قبل از بازگشایی مدارس خود را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کنند و شوق و ذوق زیادی دارند. همان‌طور که می‌دانید دانش‌آموزان کلاس اولی که برای اولین بار، اولین سال تحصیلی خود را تجربه می‌کنند، علاوه بر لوازم مورد نیاز مانند کیف، کفش، لباس فرم و لوازم تحریر، به حمایت والدین و معلمان و هم‌چنین مهارت‌هایی نیاز دارند. این حمایت‌ها و مهارت‌ها زمینه‌ساز آرامش دانش‌آموزان و هم‌چنین والدین و معلمان می‌باشد. ما قصد داریم در این مقاله مطالبی درباره‌ی شرایط، رفتارها و برخوردهای اجتماعی که یک دانش‌آموز کلاس اولی باید رعایت کند و آموزش ببیند، به شما ارائه کنیم.

چگونه کلاس اولی مستقل داشته باشیم؟

کودکان 7 ساله می‌توانند به خوبی تمرکز کنند، بعضی از مسائل زندگی را بفهمند، بدون ترس و نگرانی از والدین دور بمانند، با کودکان دیگر دوست شوند و با هم بازی کنند، مفاهیمی مانند عقب، جلو، چپ و راست را می‌فهمند، رنگ‌ها را تشخیص می‌دهند و حتی می‌توانند تا 10 بشمارند. همه‌ی این ویژگی‌ها نشان می‌دهند که کودکان 7 ساله آماده‌ی رفتن به مدرسه هستند. همیشه هرکاری برای اولین بار دشوار به نظر می‌رسد و این موضوع را اکثر شما تا کنون بارها تجربه کرده‌اید. کلاس اول برای دانش‌آموزان، بسیار حساس، پایه و سرنوشت‌ساز است. به گونه‌ای که حتی والدین نیز دچار استرس و نگرانی می‌شوند. به همین دلیل والدین باید بتوانند با رفتارها و کارهای مناسب با استرس و نگرانی خود کنار بیایند و هم‌چنین به کودکان خود کمک کنند که بهترین سال تحصیلی را داشته باشند.

مهارت های عمومی

مهارت های عمومی

اولین قدم برای داشتن یک دانش‌آموز کلاس اولی مستقل، پرورش مهارت‌های عمومی در کودکان است. برای این کار باید تعدادی از اسباب‌بازی‌های کودکانتان را جمع کنید و لوازم تحریر، کتاب‌خانه‌ی کوچک و غیره را جایگزین آن‌ها کنید. با این کار به تدریج حس و حال مدرسه رفتن، درس خواندن و مسئولیت پذیری را به کودکان خود منتقل می‌کنید و به آن‌ها می‌فهمانید که از این به بعد، وظایف و مسئولیت‌های دیگری نیز به جز بازی کردن دارند. همان‌طور که می‌دانید کم خوابی و دیر خوابیدن باعث عدم تمرکز، بی‌حالی، عدم توانایی در یادگیری و بی‌توجهی در کودکان می‌شود. پس برای خوابیدن و بیدار شدن، مسواک زدن، دستشویی رفتن و غیره برنامه‌ی دقیقی تنظیم کنید و برای اجرای آن به صورت کاملأ جدی با کودکان خود برخورد کنید و به قوانینی که وضع کرده‌اید پایبند باشید تا با این قبیل مشکلات مواجه نشوید. برای داشتن یک کلاس اولی مستقل، باید به کودکان خود مهارت‌های ارتباط با اطرافیان را آموزش دهید. برای این کار می‌توانید با انجام بازی و یا نمایش‌های عروسکی مهارت ارتباط برقرار کردن را به کودکان کلاس اولی خود آموزش دهید. مهارت‌های ارتباط شامل: سلام کردن، دست دادن، روبوسی، دعوت به دوستی و بازی کردن، گفت و گو و غیره می‌باشد، که این مهارت‌ها می‌توانند باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان کلاس اولی شما شود. هم‌چنین باید به کودکان کلاس اولی خود یاد دهید که در کنار دوستی و بازی کردن با دیگران، به راحتی به آن‌ها اعتماد نکنند و به هیچ کس اجازه ندهند که بدنشان را لمس کند و یا به وسایل شخصی آن‌ها دست بزند.

مهارت‌های گوش دادن

کودکان کلاس اولی، اطلاعات و دانسته‌های خودشان را از راه گوش دادن کسب می‌کنند. پس والدین وظیفه دارند به کودکان کلاس اولی خود، قبل از ورود به مدرسه مهارت‌های گوش دادن را آموزش دهند. می‌توانید با خواندن کتاب‌های داستان و تعریف کردن قصه‌های جذاب که ماجراهای نسبتأ طولانی دارند کودکان خود را وادار به گوش دادن کنید و از آن‌ها بخواهید خلاصه‌ای از آن‌چه برایشان نقل کرده‌اید برای شما بازگو کنند، با این کار نه تنها مهارت گوش دادن را به کودکان خود می‌آموزید بلکه می‌توانید به آن‌ها مهارت‌های خوب حرف زدن، اجازه گرفتن برای سؤال پرسیدن و رعایت نوبت در حرف زدن را نیز آموزش دهید.

مدرسه خانه‌ی دوم فرزندانتان است

مدرسه خانه‌ی دوم فرزندانتان است

برای این که یک دانش‌آموز کلاس اولی مستقل داشته باشید علاوه بر مسائل گفته شده باید به فرزند خود طرز صحیح لباس پوشیدن، بستن بند کفش، دست‌شویی رفتن و ... را نیز آموزش دهید. به کودکان 7 ساله‌ی خود اجازه دهید درباره‌ی نگرانی‌ها و ترس‌هایی که از رفتن به مدرسه دارند با شما صحبت کنند و شما برای هم‌دردی با آن‌ها از روزهای اولی که خودتان به مدرسه رفته‌اید و استرس داشته‌اید بگویید. آن‌ها را مطمئن کنید که همه چیز درست خواهد شد و شما نیز این نگرانی‌ها را پشت سر گذاشته‌اید. سعی کنید به کودکان کلاس اولی خود بفهمانید که مدرسه خانه‌ی دوم آن‌هاست و در صورت بروز هر گونه مشکلی می‌توانند آن را با معلم و حتی مدیر مدرسه در میان بگذارند. هم‌چنین اسم، شماره تلفن‌های ضروری و آدرس دانش‌آموز کلاس اولی خود را روی یک کاغذ بنویسید و در کیف او بگذارید تا به کودک خود حس امنیت و آرامش خاطر دهید. حتمأ روز اول مدرسه همراه دانش‌آموز کلاس اولی خود بروید و مکان‌های مختلف مدرسه اعم از دفتر مدیر، مشاور، کلاس‌ها و سرویس بهداشتی را به او نشان دهید. هم‌چنین فرزند خود را به معلم، مدیر و مشاور مدرسه معرفی کنید زیرا این کار حس خوب و مثبتی را در کودک کلاس اولی شما ایجاد می‌کند و باعث کاهش ترس و اضطراب او می‌شود.

مهارت‌های جسمانی

قبل از این که فرزندتان به مدرسه برود، حتمأ او را نزد مراکز بهداشت ببرید و از سلامت جسمانی کودکتان از نظر قد، وزن، شنوایی، بینایی، ترمیم دندان‌های پوسیده و غیره مطمئن شوید. با این کار تعداد غیبت‌های فرزندتان را در طول سال تحصیلی به حداقل می‌رسانید. از آن‌جایی که دانش‌آموزان کلاس اولی تا قبل از ورود به مدرسه مشق نداشته‌اند و مطلبی ننوشته‌اند، باید مهارت‌های دست‌ورزی را در خود تقویت کنند تا در هنگام نوشتن مشق و تکالیف مدرسه اذیت نشده و زود خسته نشوند. یکی از راحت‌ترین و ساده‌ترین روش‌هایی که دانش‌آموزان کلاس اولی می‌توانند برای تقویت ماهیچه‌های دست از آن استفاده کنند، بازی با گل رس، خمیرهای بازی و یا تکه‌های لگو می‌باشد. هم‌چنین می‌توانید دانش‌آموزان کلاس اولی خود را در ساعاتی از روز به پارک و بوستان ببرید تا با دویدن و بازی‌های حرکتی، مهارت‌های جسمانی خود را تقویت کنند.

خوردن صبحانه

فرزندان خود را به خوردن صبحانه و غذاهای سالم وادار کنید و مطمئن شوید که قبل از رفتن به مدرسه صبحانه‌ی خود را خورده باشد. در وعده‌ی صبحانه از مواد مغذی مانند شیر یا پنیر، گردو، عسل، انواع مغزها و میوه‌های تازه استفاده کنید. برای این که کودکتان به خوردن صبحانه علاقه‌مند شود یک سفره‌ی خوش رنگ و پر از خوراکی‌های خوشمزه برایش آماده کنید.

تأثیر مهد کودک بر داشتن یک کلاس اولی مستقل

مراکز پیش دبستانی در مستقل شدن دانش‌آموزان کلاس اولی، نقش بسیار مهمی دارند. این مراکز در واقع کودکان را برای ورود به مدرسه آماده می‌کنند. با فرستادن فرزندتان به پیش دبستانی و مهد کودک در واقع به آن‌ها برای مستقل شدن کمک می‌کنید. مراکز پیش دبستانی، کودکان را با مسائلی مانند حضور معلم، روش‌های آموزش، اجازه گرفتن، حضور در کلاس، پشت نیمکت نشستن و غیره آشنا می‌کنند. هم‌چنین در این کلاس‌ها مشکلات مهارت‌های اجتماعی کودکان تا حد زیادی برطرف می‌شوند.

سخن آخر

همه‌ی موارد ذکر شده برای داشتن یک دانش‌آموز کلاس اولی مستقل نقش بسیاری مهمی را ایفا می‌کنند. با انجام همه‌ی موارد دانش‌آموزان کلاس اولی، مدرسه را به عنوان خانه‌ی دوم خود می‌دانند و از حضور در مدرسه لذت می‌برند و خاطرات خوبی را از مدرسه در ذهن خود ذخیره می‌کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: