چگونه با کودکان پرحرف رفتار کنیم؟

رده: مقاله
زمان:

پرحرفی کودکان دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد که لازم است ابتدا ریشه پرحرفی کودکان را بیابید و سپس مطابق با آن، با کودکان پرحرف رفتار کنید. بعضی از کودکان پرحرف، اصولأ افراد بیش فعالی هستند که حتی گاهی اوقات اجازه‌ی صحبت کردن به طرف مقابلشان را نیز نمی‌دهند. برخی دیگر به دلیل اضطراب زیادی که دارند، پرحرف هستند که این دسته معمولأ انرژی و تحرک زیادی نیز دارند. گاهی اوقات پرحرفی کودکان به دلیل حس تنهایی است که دارند و می‌خواهند با پرحرفی این خلاء و تنهایی درونی‌شان را پر کنند. پرحرفی کودکان هم‌چنین می‌تواند به دلیل جلب توجه دیگران نیز باشد. در نتیجه پرحرفی کودکان دلایل مختلفی دارد، که برای رفع این مشکل ابتدا باید دلیل آن ریشه‌یابی شود سپس به دنبال راه‌کارهایی برای حل مشکل برویم.

چگونه با کودکان پرحرف رفتار کنیم؟

حس کنجکاوی و علاقه به دانستن همه چیز

یکی از دلایل پرحرفی کودکان، حس کنجکاوی و علاقه به دانستن همه چیز است. این گروه از کودکان معمولأ سوالات زیاد و عجیب و غریب می‌پرسند که در این شرایط والدین و دیگر اعضای خانواده باید به تمامی سوالات آن‌ها با صبر و شکیبایی پاسخ دهند تا حس کنجکاوی و روحیه‌ی پرسش‌گری را در آن‌ها تقویت کنند. در صورتی که پاسخ سوالی را نمی‌دانید آن را از سر خود باز نکنید و برای یافتن پاسخ حتمأ به او کمک کنید.

جلب توجه و ترس در کودکان

یکی دیگر از دلایل پرحرفی کودکان، جلب توجه دیگران است که ممکن است بارها آن را تجربه کرده باشید. زمانی که والدین در مهمانی‌ها در حال صحبت کردن با دیگران هستند و کودکان خود را فراموش می‌کنند یا هنگامی که مادران، زمان زیادی را با تلفن صحبت می‌کنند، کودکان سعی می‌کنند با سوال پرسیدن و پرحرفی، توجه والدین‌شان را به خود جلب کنند. ترس در کودکان به خصوص در سنین کم نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل پرحرفی کودکان باشد. بچه‌هایی که از تنها خوابیدن می‌ترسند معمولأ از والدین‌شان می‌خواهند که شب‌ها کنارشان باشند تا با آن‌ها صحبت کنند.

ناراحتی کودکان

گاهی اوقات بین فرزندانی که پشت سر هم و یا با فاصله‌ی سنی کم متولد شده‌اند، یک حس حسادت در فرزند بزرگ‌تر نسبت به نوزاد تازه متولد شده به وجود می‌آید که می‌تواند عامل مهمی در پرحرفی کودکان به شمار آید. در این شرایط والدین باید زمان‌هایی را در طول روز به فرزند بزرگ‌ترشان اختصاص دهند و به اندازه‌ی کافی به او توجه کنند. گاهی اوقات با وجود توجه کافی والدین، کودکان پرحرف هستند که در این شرایط باید به دنبال ریشه‌های روانی پرحرفی کودکان باشید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که کم حرف زدن کودکان نیز می‌تواند عامل بروز افسردگی در آن‌ها باشد.

چگونه با کودکان پرحرف رفتار کنیم؟

بیش‌فعال بودن کودکان

گاهی اوقات پرحرفی کودکان می‌تواند به دلیل بیماری‌های روحی و روانی آن‌ها باشد. در این شرایط اکثر مواقع پرحرفی کودکان به دلیل اضطراب و هیجان‌های آن‌هاست. هم‌چنین گاهی اوقات بیش‌فعال بودن نیز سبب می شود، کودکان پرحرف شوند و یا حرف دیگران را قطع کنند و مدام وسط حرف آن‌ها بپرند. مشکل پرحرفی کودکان که ناشی از بیش‌فعالی است، با درمان بیش‌فعالی به مرور و خود به خود رفع خواهد شد. در صورتی که ریشه‌ی پرحرفی کودکان شما روحی و روانی است حتمأ به مشاور مراجعه کنید تا با کمک او مشکل کودکتان را سریع‌تر حل کنید، چرا که در صورت نادیده گرفتن آن، مشکلات زیادی در آینده برای فرزندتان به وجود می‌آید.

الگو گرفتن از والدین پرحرف

گاهی اوقات پرحرفی کودکان از پرحرفی والدینشان نشأت می‌گیرد. کودکان به دلیل ویژگی الگوبرداری که دارند، این ویژگی (پرحرفی) را نیز می‌توانند از والدین‌شان بیاموزند که بهترین راه حل برای حل مشکل پرحرفی کودکان در این شرایط، اصلاح رفتار والدین است که می‌تواند باعث تغییر در رفتار کودک نیز شود.

هوشیاری کودکان

یکی از مهارت‌ها و توانایی‌هایی که کودکان باید در سن‌های پایین یاد بگیرند، مهارت‌های رفتاری، توانایی‌های شنیداری و تقویت حس کنجکاوی است. والدین باید هنگام پرحرفی کودکانشان آن‌ها را تشویق کنند و خوشحالی خود را نسبت به توانایی فرزندشان در صحبت کردن نشان دهند. هرچه کودکان زودتر شروع به صحبت کنند، سریع‌تر در پرورش و شکوفایی استعدادهای شناختی و ارتباطی‌شان رشد خواهند کرد. توانایی کودکان در صحبت کردن از علائم ارزیابی کودکان باهوش است، ولی والدین باید در کنار پرحرفی کودکانشان، مهارت‌های شنیداری را نیز در آن‌ها تقویت کنند.

ویژگی‌های مثبت کودکان پرحرف

همان‌طور که می‌دانید پرحرفی کودکان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که متأسفانه با واکنش‌های منفی اطرافیان روبه‌رو می‌شود، ولی باید بدانید که پرحرفی کودکان همیشه نشانه‌ی غیرطبیعی بودن یا مشکل داشتن کودکان نیست، بلکه می‌تواند یک خصوصیت مثبت در آن‌ها باشد که از آن برای رشد استعدادهایش استفاده کنید. البته باید از قبل تشخیص دهید که علت پرحرفی کودکانتان چیست که برای شناسایی دلیل آن می‌توانید از مشاوران کمک بگیرید. کودکان پرحرف در آینده به دلایلی از قبیل مهارت کلامی بالا، درک سریع‌تر و بهتر مفاهیم، زندگی سرشار از هیجان که معمولأ پدر و یا مادر بهتری خواهند شد، کنجکاوی بیش از حد و تلاش برای یافتن پاسخ سوالاتشان، روابط اجتماعی بهتر و داشتن انرژی زیاد، افراد موفق‌تری نسبت به سایرین خواهند شد و هم‌چنین عمل‌کرد بهتری در دوران تحصیلی خواهند داشت. کودکان پرحرف در بزرگ‌سالی اعتماد به نفس بیشتری برای معاشرت و صحبت کردن دارند و نظرات خود را به راحتی بیان می‌کنند.

چگونه با کودکان پرحرف رفتار کنیم؟

چند توصیه به والدینی که کودکان پرحرف دارند

برای کنترل پرحرفی کودکانتان، حتمأ ساعاتی از روز را به بازی با آن ها اختصاص دهید و اجازه دهید خودشان بازی و سرگرمی دل‌خواهشان را انتخاب کنند. با این کار نه تنها به استعدادهای نهفته‌ی کودکانتان پی می‌برید بلکه آن‌ها را از نظر عاطفی به خودتان نزدیک‌تر می‌کنید. هم‌چنین می‌توانید با تشویق بچه‌ها به رفتارهای متفکرانه و یا ثبت نام آن‌ها در کلاس‌های ورزشی فکری مانند شطرنج، پرحرفی کودکان را کنترل کنید. با ثبت نام فرزندتان در کلاس‌های فکری علاوه بر کنترل پرحرفی کودکان، مهارت‌های دیگری مانند تمرکز، دقت، خلاقیت و موقعیت‌شناسی را در آن‌ها تقویت کنید. هرگز برای کنترل پرحرفی کودکان از روش‌هایی مانند تنبیه بدنی، توبیخ و سرزنش استفاده نکنید. از روش‌های مناسب برای اصلاح پرحرفی کودکان می‌توان به تقویت رفتارهای مثبت مانند سنجیده سخن گفتن، به موقع حرف زدن و رعایت نوبت هنگام صحبت کردن اشاره کرد.

سخن آخر

در صورتی که از پرحرفی کودکان خود خسته شده‌اید و هیچ راهی برای کنترل آن پیدا نمی‌کنید، می‌توانید از مشاوران و کسانی که در زمینه‌ی کودکان اطلاعات کافی دارند، کمک بگیرید و با اجرای راه حل‌های پیشنهادی آن‌ها، اقدام به کنترل کودکان پرحرف خود کنید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: