آموزش زبان به صورت تخصصی

آموزش زبان دوم و سوم یکی از امتیازهای تحصیل در مدارس هوشمند علوی است. این آموزش زبان از مقطع دبستان َشروع می‌شود و تا متوسطه‌ی دوم ادامه دارد. در قرن 21 هر فردی که به زبان دوم مسلط نباشد، بی‌سواد تلقی می‌شود. در شرایطی که فرصت‌های شغلی برای افراد دو زبانه قابل دسترس‌تر است، دانش‌آموزان مدارس هوشمند علوی با تسلط کامل به 3 زبان فارغ‌التحصیل می‌شوند.

آموزش زبان در مقطع دبستان علوی

آموزش زبان در مقطع دبستان علوی

زبان انگلیسی به صورت ترمیک در دبستان‌های علوی آموزش داده می‌شود. به این ترتیب دانش‌آموزان مقطع دبستان بدون نیاز به شرکت در مؤسسات آموزشی می‌توانند به زبان انگلیسی مسلط شوند. در پایان هر ترم یک امتحان جامع از دانش‌آموزان گرفته می‌شود و مدرک قبولی دوره به آن‌ها اهدا می‌شود. این آموزش زبان به شیوه‌ی ترکیبی از روش‌های غوطه‌وری و کلاس درس، به دانش‌آموزان ابتدایی آموزش داده می‌شود.

آموزش زبان در مقطع متوسطه علوی

بعد از این‌که دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی با زبان انگلیسی آشنا شدند، در مقطع متوسطه در کنار تقویت زبان انگلیسی همگام با برنامه‌ی تحصیلی مقطع خود، زبان فرانسه را نیز می‌آموزند. البته شرکت در کلاس زبان فرانسه در خارج از زمان مدرسه است و دانش‌آموزان به صورت اختیاری در این کلاس شرکت می‌کنند..

روش‌های آموزش زبان

روش‌های آموزش زبان

حال شاید این پرسش برای شما مطرح شود که این روش ترکیبی آموزش زبان در مدارس هوشمند علوی و لزوم یادگیری زبان از سنین پایین چیست؟ سه روش برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد. در حال حاضر آموزش زبان به روش‌های غوطه‌وری، کلاس درس و ترکیبی از این دو روش انجام می‌گیرد. روش غوطه‌وری: در این روش زبان‌آموز در طول شبانه‌روز با برنامه‌های آموزشی محاصره می‌شود. با به‌کارگیری روش غوطه‌وری، نحوه‌ی عمل‌کرد مغز تغییر می‌کند و بیشتر در معرض یادگیری قرار می‌گیرد. این روش، الگویی از آموزش زبان مادری به نوزادان است. کودکان با قرار گرفتن در محیط و شنیدن و تماشا کردن، به مرور زبان مادری را یاد می‌گیرند. بسیاری از والدین قبل از سن مدرسه به کودکانشان از همین راه زبان دوم را آموزش می‌دهند. به این‌صورت که یکی از والدین با فرزند به زبان مادری و یکی دیگر از والدین با او به زبانی غیر از زبان مادری صحبت می‌کند. گاهی نیز بعد از یادگیری کامل زبان مادری و رسیدن کودک به سن 3 سالگی، والدین شروع به آموزش زبان دوم با کمک روش غوطه‌وری می‌کنند. روش کلاس درس: در این روش زبان‌آموزان با قواعد گرامر، املا و واژه‌ها و پایه و اساس زبان آشنا می‌شوند. در این روش، برای یادگیری زبان همراهی یک معلم کمک بسیاری به افراد می‌کند. کتاب‌های متعددی برای این نوع آموزش وجود دارند. این روش در حال حاضر در مؤسسات آموزشی به کار گرفته می‌شود. کودکان با روش کلاس درس قدم به قدم با الفبای زبان، قواعد، مکالمه و درک مطلب آشنا می‌شوند. این روش نیازمند صرف زمان زیادی است. روش ترکیبی از کلاس درس و غوطه‌وری، بهترین روش برای آموزش زبان انگلیسی: نتایج بررسی‌های انجام شده روی دانش‌آموزان نشان می‌دهد، روش غوطه‌وری در آموزش کودکان با سرعت بالایی شروع و بعد از آن کند می‌شود. بنابراین ترکیبی از آموزش از روش غوطه‌وری و کلاس درس نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود. در مدارس علوی آموزش زبان دوم از مقطع پیش‌دبستانی آغاز می‌شود. در مدارس ابتدایی روزانه 1 زنگ عمومی به آموزش زبان انگلیسی اختصاص داده می‌شود. در این ساعت، زبان انگلیسی با بازی کردن به کودکان آموزش داده می‌شود. همچنین در مدارس هزاره‌ی سوم علوی، در طول هفته یک زنگ ریاضی و علوم، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. به این ترتیب دانش‌آموزان از سنین کم با زبان انگلیسی آشنا می‌شوند. حضور دبیران زبان در محیط مدرسه کمک بسیاری در تثبیت و یادگیری زبان خواهد داشت. در پایه‌ی متوسطه علاوه بر زبان انگلیسی، زبان فرانسه نیز تدریس می‌شود. دبیران زبان مدارس علوی، با جدیدترین روش‌های آموزشی، کنار دانش‌آموزان حضور دارند تا یادگیری زبان برای آن‌ها راحت‌تر باشد. اما آموزش زبان چه تأثیری بر ذهن کودکان می‌گذارد و از چه سنی باید شروع شود؟

ضرورت یادگیری زبان دوم برای کودکان و نوجوانان

در حال حاضر کودکان و نوجوانان در کشورهای پیشرفته به دو زبان تسلط دارند. یادگیری زبان مزیت‌های بسیاری برای دانش‌آموزان دارد. برخی از این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

  • کمک به پرورش ذهن کودک
  • برقراری ارتباط با افراد
  • کمک به سلامت روانی
  • کمک به اخذ تصمیم‌های عاقلانه
  • کمک به حل مسائل پیچیده
  • افزایش خلاقیت
  • افزایش قدرت حل مسئله
  • درک بالا

سن مناسب برای آموزش زبان

بررسی‌ها نشان می‌دهند یادگیری زبان قبل از 7 سالگی برای کودکان مناسب‌تر است. کودکانی که قبل از این سن به یادگیری زیان می‌پردازند، با سرعت و لهجه‌ی بهتری صحبت می‌کنند. همچنین آموزش در این دوره‌ی سنی برای آن‌ها راحت‌تر است. هرچه سن فرد بالاتر رود، توانایی افراد برای یادگیری کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که یادگیری زبان دوم در مدارس علوی از مقطع پیش‌دبستان آغاز می‌شود. کادر تخصصی دبیران زبان این مدارس، از طریق شرکت در آزمون‌های ورودی، که تحت نظر دپارتمان زبان مؤسسه‌ی علوی برگزار می‌شوند، به این مجموعه اضافه می‌پیوندند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: