فعالیت و تکلیف

شعبه: دبستان پسرانه جنت آباد تهران
کلاس: نوآوران 1

هوش و خلاقیت پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ هوش و خلاقیت، نوآموزان با انگیزه و علاقه‌مندی در فعالیت‌های آموزشی شرکت کردند. تمرینات کتاب به‌صورت کامل و مرحله‌به‌مرحله انجام شد و مفاهیم مربوط با توضیح ساده، مثال و راهنمایی معلم برای نوآموزان مرور گردید. در طول کلاس، نوآموزان با تمرکز و دقت به حل تمرین‌ها پرداختند و تلاش شد تا تفکر منطقی، دقت دیداری، حل مسئله و خلاقیت آن‌ها تقویت شود. همچنین با پرسش و پاسخ و راهنمایی فردی، مشارکت فعال همه نوآموزان فراهم شد. در پایان، تمرینات بررسی و جمع‌بندی گردید و اهداف آموزشی این زنگ به‌خوبی محقق شد.

رایانه

مدرس: سیفی، راضیه
فعالیت: به علت شروع با تاخیر دوساعته به مناسبت شب یلدا کلاس تشکیل نشد.

بازی دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ بازی هدفمند، بازی «بادکنک بازیگوش» با هدف ایجاد نشاط، افزایش تمرکز و تقویت مهارت‌های حرکتی نوآموزان اجرا شد. نوآموزان با علاقه و هیجان در بازی شرکت کردند و با رعایت نوبت و قوانین ساده بازی، فعالیت را انجام دادند. این بازی موجب تقویت هماهنگی چشم و دست، دقت، سرعت عمل و همکاری گروهی در نوآموزان شد. فضای کلاس شاد و پرانرژی بود و در پایان، ضمن جمع‌بندی فعالیت، اهداف آموزشی و تربیتی این زنگ به‌خوبی تحقق یافت.

مفاهیم ریاضی پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: جشن یلدا با شور و صمیمیت در سالن رونیکا پلاس برگزار شد. این برنامه با هدف آشنایی نوآموزان با آیین‌های سنتی شب یلدا و ایجاد فضایی شاد و خاطره‌انگیز اجرا گردید. نوآموزان با حضور پرنشاط خود، لحظات دل‌انگیزی را رقم زدند و این مراسم در فضایی گرم و صمیمی به یادماندنی شد.
تکلیف: پیشاپیش یلداتون مبارک

مفاهیم علوم پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ علوم، تمرینات مربوط به مبحث آبزیان با مشارکت نوآموزان حل شد. ابتدا ویژگی‌های آبزیان مرور گردید و سپس نوآموزان با راهنمایی معلم به انجام تمرینات کتاب پرداختند. در پایان، پاسخ‌ها بررسی شد و نکات آموزشی به منظور تثبیت یادگیری بیان گردید.

زبان‌آموزی پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ نوشتاری، نوآموزان تمرینات مربوط به کتاب را با راهنمایی معلم انجام دادند. در این زنگ، نحوه صحیح انجام تمرین‌ها توضیح داده شد و نوآموزان با دقت و تمرکز به حل فعالیت‌ها پرداختند. در پایان، تمرین‌ها بررسی و اشکالات احتمالی برطرف شد.

مهارت زندگی پیش‌دبستانی

مدرس: کاظمی، نیره
فعالیت: به دلیل برگزاری جشن یلدا کلاس اتیکت برگزار نشد .

سواد مالی

مدرس: کرمانشاهی، پریسا
فعالیت: سلام خدمت اولیای عزیز امروز جشن یلدا بود تدریس نشد با سپاس.

زبان‌آموزی پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ خوانداری، نوآموزان با پدیده‌ی زیبای رنگین‌کمان آشنا شدند. ابتدا درباره‌ی شکل‌گیری رنگین‌کمان و رنگ‌های آن گفت‌وگو شد و نوآموزان با ترتیب رنگ‌ها به‌صورت ساده و قابل فهم آشنا شدند. سپس هر یک از نوآموزان با استفاده از مداد‌رنگی و خلاقیت خود، رنگین‌کمان را نقاشی کردند. این فعالیت علاوه بر تقویت مهارت خوانداری، باعث افزایش دقت، هماهنگی چشم و دست و پرورش خلاقیت نوآموزان شد و با علاقه‌مندی بالای آن‌ها همراه بود.

آسمانه پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ آسمانه و شعر، نوآموزان با شور و علاقه کاربرگ گل نرگس را با دقت و خلاقیت تکمیل کردند. در ادامه، سوره مبارکه کوثر به‌صورت جمعی تکرار و تمرین شد تا ضمن تقویت حافظه، مفاهیم معنوی آن نیز در ذهن نوآموزان تثبیت شود. این فعالیت‌ها در فضایی شاد و آموزنده انجام شد.

هنر پیش‌دبستانی

مدرس: خوشدامن، مهتاب
فعالیت: باسلام.... ساخت کاردستی یلدا .... آموزش ساخت کلاژ هندوانه ... سپس فضاسازی و رنگ آمیزی کل اثر.....

ماهرشو

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ ماهرشو، نوآموزان با راهنمایی مربی اوریگامی گل لاله را مرحله‌به‌مرحله درست کردند. این فعالیت با هدف تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف، دقت و تمرکز انجام شد. نوآموزان با علاقه و اشتیاق در ساخت گل لاله کاغذی مشارکت داشتند و در پایان، آثار زیبای خود را با افتخار به نمایش گذاشتند.
پیام مشاور

پیام مشاور

رده: فوق برنامه
توضیح: ناخن جویدن در کودکان: دلایل و راهکارهای عملی چرا کودکان ناخن می‌جوند؟ ناخن جویدن (اونیکوفاژی) یکی از شایع‌ترین عادات رفتاری در کودکان است که معمولاً از 4-5 سالگی شروع شده و ممکن است تا نوجوانی ادامه یابد: علل احتمالی: استرس و اضطراب (مشاجرات خانوادگی، فشار تحصیلی، تغییرات زندگی) تقلید از دیگران خستگی یا بی‌حوصلگی نیاز به تخلیه تنش‌های درونی راهکارهای کاربردی برای والدین 1. برخورد آرام و غیرمستقیم هرگز کودک را به خاطر ناخن جویدن سرزنش یا تحقیر نکنید توجه منفی می‌تواند رفتار را تشدید کند 2. کاهش استرس محیط خانه را آرام نگه دارید زمان‌های استرس‌زا را شناسایی و مدیریت کنید تکنیک‌های آرام‌سازی مثل تنفس عمیق را آموزش دهید 3. جایگزین‌سازی یک شیء جایگزین مثل توپ استرس ( فیجت ) یا اسباب‌بازی فشاری در اختیارش بگذارید و در هنگام تماشای تلویزیون یا مواقع بی‌حوصلگی، به او بدهید تا دستهایش مشغول شود . 4. مشغول نگه‌داشتن دست‌ها فعالیت‌های هنری با استفاده از دست‌ها (خمیربازی، نقاشی، ساختن سازی) بازی با اسباب‌بازی‌هایی که نیاز به دست‌کاری دارند 5. تشویق و پاداش سیستم پاداش برای روزهایی که ناخن نمی‌جود ایجاد کنید پیشرفت را تحسین کنید (حتی اگر کوچک باشد) 6. مراقبت از ناخن‌ها ناخن‌های کودک را کوتاه نگه دارید برای دختران لاک زدن (حتی بی‌رنگ) ممکن است کمک‌کننده باشد چه زمانی نگران باشیم؟ اگر ناخن جویدن: منجر به خونریزی یا عفونت شود همراه با سایر علائم اضطراب باشد باعث انزوا یا اجتناب از فعالیت‌ها شود پس از مدتی استفاده از راهکارها بهبود نیابد یادآوری مهم: در بیشتر موارد، ناخن جویدن با افزایش سن و رشد مهارت‌های مقابله‌ای کاهش می‌یابد. صبر و درک والدین کلید اصلی کمک به کودک است.

مفاهیم ریاضی پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ ریاضی، آموزش عدد 3 به صورت شاد و فعال انجام شد. در ابتدا نوآموزان با شعر عدد 3 آشنا شدند و با تکرار شعر، مفهوم عدد را به‌صورت شنیداری و کلامی درک کردند. سپس چینه 3 با استفاده از اشیای آموزشی به‌صورت عملی معرفی شد تا نوآموزان مفهوم مقدار عدد 3 را به‌صورت عینی مشاهده و لمس کنند. در ادامه، چوب‌خط 3 آموزش داده شد و نوآموزان با شمارش و کشیدن چوب‌خط‌ها، ارتباط بین عدد، مقدار و نماد را درک کردند. فعالیت‌ها به‌صورت مشارکتی و همراه با بازی انجام شد تا یادگیری برای نوآموزان جذاب و ماندگار باشد. در پایان، نوآموزان تمرینات مربوط به عدد 3 را انجام دادند و با تشویق و بازخورد مثبت، یادگیری تثبیت شد.

مفاهیم علوم پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ علوم، مفاهیم مربوط به زندگی خزندگان و حشرات به شیوه‌ای ساده و قابل فهم تدریس شد. نوآموزان با ویژگی‌های ظاهری، محل زندگی، نحوه حرکت و تغذیه این جانوران آشنا شدند. مطالب آموزشی با استفاده از گفت‌وگو، تصویر و مثال‌های عینی ارائه شد و در پایان، با پرسش و پاسخ و فعالیت‌های تکمیلی، یادگیری نوآموزان تثبیت گردید.

دانشمند کوچک

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ آزمایش، نوآموزان آزمایش ماهی گیر یخی را انجام دادند. در این فعالیت علمی، نوآموزان با مشاهده و انجام مرحله‌به‌مرحله آزمایش، با مفاهیمی مانند یخ، دما و تغییر حالت آشنا شدند. آزمایش به صورت عملی و جذاب اجرا شد و باعث افزایش کنجکاوی، دقت و علاقه نوآموزان به فعالیت‌های علمی گردید.
تکلیف: اولیا محترم رضایت نامه جشن یلدا تحویل نوآموزان شد .

قصه‌های فارسی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ قصه‌گویی، انیمیشن موانا 2 برای نوآموزان پخش شد. پس از تماشای انیمیشن، درباره داستان، شخصیت‌ها، پیام‌ها و رفتارهای درست و نادرست شخصیت‌ها گفت‌وگو انجام شد و نوآموزان نظرات و احساسات خود را بیان کردند. در پایان، با نقد و بررسی ساده و متناسب با سن نوآموزان، مفاهیم آموزشی و تربیتی انیمیشن جمع‌بندی و تثبیت شد.

دومینو

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ دومینو، نوآموزان آموخته‌های خود را به صورت چینش دومینو به اجرا گذاشتند. این فعالیت با هدف تقویت دقت، تمرکز، نظم ذهنی و تثبیت مفاهیم آموزشی انجام شد و نوآموزان با علاقه و مشارکت فعال در فعالیت شرکت کردند.
تکلیف: اولیا محترم لطفا ارمغان 12 انجام شود وروز شنبه تحویل آموزگار گردد.

زبان‌آموزی پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ نوشتاری، نوآموزان با مفهوم «سایه» و نحوه تشکیل آن آشنا شدند. ابتدا با طرح پرسش‌های ساده و گفت‌وگوی کلاسی، دانش‌آموزان به بیان تجربیات خود درباره سایه اشیاء پرداختند. سپس با استفاده از تصاویر و نمایش عملی، چگونگی ایجاد سایه و نقش نور در تشکیل آن به زبان ساده توضیح داده شد. در ادامه، نوآموزان فعالیت‌های نوشتاری مرتبط با موضوع سایه را انجام دادند؛ از جمله ترسیم سایه اشیاء و تکمیل تمرینات کتاب با راهنمایی معلم. این فعالیت‌ها با هدف تقویت دقت، هماهنگی چشم و دست و درک بهتر مفهوم سایه انجام شد. در پایان، با جمع‌بندی مطالب، یادگیری نوآموزان تثبیت و مشارکت فعال آنان در فعالیت‌ها مشاهده گردید.

ورزش پیش‌دبستانی

مدرس: باقرپور، محمدمبین
فعالیت: گرم کردن پویا بازی فوتبال

ماهرشو

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ «ماهر شو»، نوآموزان با هدف تقویت مهارت‌های زندگی و کار گروهی، فعالیت تهیه سالاد ماکارونی را انجام دادند. ابتدا مواد لازم معرفی شد و نکات بهداشتی و ایمنی به زبان ساده برای نوآموزان توضیح داده شد. سپس مراحل آماده‌سازی سالاد ماکارونی به صورت گام‌به‌گام آموزش داده شد و نوآموزان با راهنمایی معلم در انجام مراحل مشارکت کردند. این فعالیت باعث افزایش مسئولیت‌پذیری، همکاری گروهی، هماهنگی چشم و دست و ایجاد انگیزه و نشاط در کلاس شد. در پایان، نوآموزان ضمن مشاهده نتیجه کار خود، با رعایت نظم و نظافت، فعالیت را به پایان رساندند و تجربه‌ای لذت‌بخش و آموزنده را پشت سر گذاشتند.

فعالیت

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ فعالیت مناسبتی، به مناسبت روز «پشمک»، فعالیتی تلفیقی و خلاقانه اجرا شد. نوآموزان با استفاده از پنبه، پوشش بدن گوسفند را به صورت کاردستی تهیه کردند. در ابتدا درباره گوسفند و پشم آن و ارتباط آن با پشمک، به زبان ساده گفت‌وگو شد و سپس مراحل انجام کاردستی توضیح داده شد. نوآموزان با علاقه و دقت، پنبه‌ها را بر روی الگوی گوسفند چسباندند و پوشش بدن آن را تکمیل کردند. این فعالیت علاوه بر آشنایی با این مناسبت، موجب تقویت مهارت‌های دست‌ورزی، خلاقیت، هماهنگی چشم و دست و افزایش تمرکز نوآموزان شد. در پایان، آثار ساخته‌شده بررسی و مورد تشویق قرار گرفت.
b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: