5 روش اصلی برای افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

رده: مقاله
زمان:

کنکور، آزمونی است که می‌تواند مسیر زندگی دانش‌آموزان را تغییر دهد. لازمه‌ی قبولی در رشته‌ی دلخواه، برنامه‌ریزی به همراه تلاش است. بسیاری از دانش‌آموزان بدون در نظر گرفتن روش‌های صحیح مطالعه تصمیم به افزایش ساعت مطالعه برای کنکور می‌گیرند. آن‌ها معتقدند هرچه ساعت درس خواندنشان بیشتر باشد، به نتیجه‌ی مطلوبشان نزدیک‌تر می‌شوند، اما آگاهی به روش‌های افزایش ساعت مطالعه کنکور ندارند. به خاطر داشته باشید شما علاوه بر مطالعه به استراحت، خواب و حتی تفریح نیاز دارید. به این ترتیب با یک هدف‌گذاری درست، برنامه‌ی اصولی و تلاش مستمر موفق خواهید شد. در این مقاله قصد داریم مطالبی را درباره‌ی روش‌های افزایش ساعت مطالعه کنکور و روش‌های صحیح مطالعه برای شما عزیزان ارائه دهیم.

5 روش اصلی برای افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

قبل از افزایش ساعت مطالعه برای کنکور باید عواملی که باعث کاهش زمان درس خواندن شما می‌شوند را شناسایی کنید. برخی دانش‌آموزان که هیچ برنامه‌ریزی برای درس خواندن ندارند، برای هر روز یک کتاب را در نظر می‌گیرند. این کار نه تنها افراد را خسته و دلسرد می‌کند، بلکه باعث هدر رفتن وقت زیادی نیز می‌شود. افراط و تفریط نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ساعت مطالعه است. برای مثال بعضی داوطلبان تصمیم می‌گیرند از 7 صبح تا شب، 14 ساعت درس بخوانند. اگر دیرتر از زمان مقرر بیدار شوند، از درس خواندن منصرف و آن را به روز بعد موکول می‌کنند. همچنین درگیری بیش از حد نسبت به مسائل حاشیه‌ای مانند: ابزارها و کتاب‌های آموزشی، مشاوره، کلاس‌های فوق برنامه و ... فقط شما را از موضوع اصلی یعنی مطالعه و موفقیت در کنکور، دور می‌کند. این موارد فقط به شما در رسیدن به هدفتان کمک می‌کنند و افراط در آن‌ها زمان بیشتری را هدر می‌دهد. افکار منفی و تخریب‌کننده را از خود دور کنید. فکر کردن به این موارد فقط استرس شما را افزایش می‌دهد و عاملی بازدارنده در جهت افزایش ساعت مطالعه برای کنکور است. حتماً برای شما پیش آمده که بخواهید زمان کوتاهی از تلفن همراه یا تلویزیون استفاده کنید. اما تا به خود آمدید مدت زیادی گذشته است. اگر می‌خواهید در کنکور به موفقیت برسید باید از تلفن همراه و فضاهای مجازی دور باشید. این ابزارها ذهن شما را مشغول و تمرکزتان را کم می‌کنتد.

روش‌های افزایش ساعت مطالعه‌ی کنکور

افزایش ساعت مطالعه برای کنکور پیش‌نیازهایی دارد. قبل از انجام هر کاری ابتدا باید دلیل بیشتر کردن ساعت مطالعه را مشخص کنید. آیا این کار را برای بالا بردن کیفیت درس خواندن انجام می‌دهید؟ یا فقط می‌خواهید از دوستان و اطرافیان عقب نمانید؟ باید بدانید که برای رسیدن به موفقیت، کمیت زمانی مفید واقع می‌شود که با کیفیت همراه باشد. در ادامه با روش‌های افزایش ساعت مطالعه کنکور و روش‌های صحیح مطالعه آشنا می‌شویم. 1-زمان‌های دقیق برای مطالعه یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش ساعت مطالعه کنکور افزایش تدریجی زمان است. افزایش ناگهانی زمان مطالعه نه تنها به موفقیت شما کمکی نمی‌کند، بلکه بعد از مدتی خستگی، دلسردی و فشار روحی به سراغتان می‌آید. ابتدا با استفاده از کرنومتر، زمان دقیق مطالعه‌ی روزانه‌ی خود را یادداشت کنید. این کار علاوه بر افزایش انگیزه، به شما در نوشتن یک برنامه‌ی درسی خوب کمک می‌کند و باعث شناسایی زمان‌های هدر رفته می‌شود. 2-شناسایی زمان‌های مرده مرحله‌ی بعد شناسایی زمان‌های مرده است. زمان مرده یعنی ساعاتی از روز که به هر نحوی از دست شما خارج شده باشد. مثلاً دقایقی را که برای رسیدن به خانه یا مدرسه در ماشین می‌گذرانید. شما می‌توانید با شنیدن فایل‌های صوتی و یا همراه داشتن فلش کارت از این زمان‌ها برای افزایش ساعت مطالعه و مرور درس‌هایتان استفاده کنید. 3-بالا بردن تمرکز در حین مطالعه بعضی داوطلبان حین درس خواندن تمرکز کافی ندارند و در نتیجه ساعت مطالعاتی مفید کمی دارند. همان طور که گفتیم عدم تمرکز و حواس پرتی به علت افکار منفی، استفاده از تلفن همراه و ... مانع از رسیدن شما به هدفتان می‌شوند. اگر می‌خواهید زمان مطالعه‌ی خود را افزایش دهید، ابتدا عوامل تأثیرگذار را شناسایی کنید. سپس برای رفع آن‌ها راه‌حل بیابید. مثلاً برای بالا بردن تمرکز از مشاور یا مقالاتی در این زمینه بهره ببرید. براساس کارهای روزانه برای خود یک برنامه‌ریزی درست و منطقی انجام دهید. روش‌های صحیح مطالعه را به کار ببرید. از همه‌ی زمان‌های مرده‌ی خود استفاده کنید. مدام امروز و فردا نکنید. شما باید هر لحظه را غنیمت شمارید و از آن بهره‌مند شوید. خواب خود را تنظیم و بیشتر از 8 ساعت در شبانه‌روز نخوابید. شاید این کار ابتدا سخت باشد ولی به مرور عادت می‌کنید. برای افزایش انگیزه، هر روز اهدافتان را با خود تکرار کنید. 4- خوردن قورباغه اول صبح روزتان را با خوردن قورباغه‌ای شروع کنید که از همه بزرگ‌تر و زشت‌تر است. این قورباغه مهمترین کار شماست. گاهی اوقات بعضی دانش‌آموزان با اینکه زمان مطالعه‌ی بالایی دارند، ولی به نتیجه دلخواهشان نمی‌رسند. مشکل آن‌ها چیست؟ حتماً این اتفاق نیز برای برخی از شما پیش آمده است. اگر صبح تا شب درس می‌خوانید ولی به هدفتان نمی‌رسید، حتماً حین مطالعه زمان زیادی را از دست داده‌اید. علاوه بر ساعات مطالعه، روش‌های صحیح مطالعه برای رسیدن به موفقیت بسیار اهمیت دارند. در طول روز ساعاتی وجود دارند که در آن‌ها بازدهی یادگیری شما به بالاترین حد خود می‌رسد. ساعت اوج انرژی خود را بشناسید و آن را به درس‌های سخت اختصاص دهید. معمولاً صبح‌ها بعد از صبحانه بهترین و بعد از ظهرها بدترین زمان یادگیری است. پس درس‌هایی که دوستشان ندارید و یا در آن‌ها ضعیف هستید را انتخاب و در زمان‌های اوج یادگیری مطالعه کنید.

5 روش اصلی برای افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

5-پیدا کردن بهترین مکان مطالعه گوشه‌ی دنجتان را پیدا کنید. نتایج پژوهش از دانش‌آموزان ژاپنی نشان می‌دهد تمرکز شما با خلوت بودن و تمیز بودن محیط مطالعه رابطه مستقیم دارد. پس قبل از بالا بردن ساعت مطالعه اطرافتان را تمیز کنید. این کار باعث می‌شود ذهن شما بازدهی یادگیری بیشتری داشته باشد. سخن آخر یکی از موضوعات مهمی که در افزایش ساعت مطالعه برای کنکور باید مورد توجه قرار گیرد، رقابت فرد با خودش است. مقایسه‌ی خود با دیگران فقط شما را از هدفتان دور می‌کند. برای رسیدن به موفقیت، هرگز کیفیت را فدای کمیت نکنید چرا که این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و در برنامه‌ریزی، باید با هم در نظر گرفته شوند. روش‌های افزایش ساعت مطالعه کنکور و روش‌های صحیح مطالعه که در این مقاله به آن اشاره شد را در نظر بگیرید و برنامه‌ی درسی خود را به صورت روزانه و هفتگی مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید مشکلات خود را در هنگام مطالعه شناسایی و برطرف کنید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: