جزئیات اعلام نتیجه کنکور 1402

رده: خبر
زمان:

جزئیات اعلام نتیجه کنکور 1402؛

جزئیات اعلام نتیجه کنکور 1402؛

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور نتایج اولیه کنکور سراسری سال 1402 تا پایان هفته جاری اعلام می‌شود و به گفته رئیس سازمان سنجش نتیجه نهایی این آزمون نیز هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد. عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش درباره جزئیات اعلام نتیجه کنکور سراسری سال 1402 به پانا گفت: «نتایج اولیه آزمون طبق وعده‌ای که داده شد، در همین هفته اعلام می‌شود. پس از اعلام نتایج اولیه، چند روز به داوطلبان فرصت داده می‌شود تا علاوه بر مطالعه دفترچه راهنما، فرایند انتخاب رشته را انجام دهند.» وی ادامه داد: «آموزش و پرورش نتایج سوابق تحصیلی را استخراج کرده و داوطلبان نیز نتایج خود را در این بخش مشاهده کردند. سازمان سنجش در تعامل با آموزش و پرورش داده‌های مربوط به سوابق تحصیلی داوطلبان را نهایی کرده است. در واقع نمرات تراز شده آموزش و پرورش با نمره کنکور داوطلبان به نسبت 40 بر 60 اعمال می‌شود تا نتایج استخراج شود.» رئیس سازمان سنجش درباره اعلام نتایج نهایی کنکور 1402 نیز گفت: «نتیجه نهایی این آزمون هفته آخر شهریور اعلام می‌شود.» وی در پاسخ به اینکه اگر داوطلبی دارای سوابق تحصیلی نباشد، تکلیفش چه می‌شود، گفت: «طبق مصوبه شورای سنجش و پذیرش همه افراد نمره سوابق تحصیلی دارند و آموزش و پرورش سوابق تحصیلی را به ما اعلام می‌کند و اگر کسی سوابق تحصیلی نداشته باشد، به‌طور طبیعی نمره صفر به عنوان سابقه او در کارنامه آزمون قرار می‌گیرد.» مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیر سال 1401 ابلاغ شد و طبق این مصوبه چهار تغییر مهم در کنکور 1402 «حذف دروس عمومی»، «تاثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه‌ها» و «برگزاری دو بار در سال» از امسال اعمال شد.

ابطال 2 مصوبه مهم آموزش و پرورش توسط دیوان عدالت اداری

ابطال 2 مصوبه مهم آموزش و پرورش توسط دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری دو مصوبه وزارت آموزش و پرورش درباره سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان و مجوز جذب 6 هزار معلم قرارداد کار معین از بخش‌های خاص را ابطال کرد. موسی‌الرضا کفاش؛ مدیر کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش به تسنیم گفت: دیوان عدالت اداری مصوبه اخیر شورا درباره سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را ابطال کرد و رأی دیوان عدالت از زمانی که مصوبه را ابطال می‌کند، حاکم است. وی افزود: سقف سنی برای افرادی که از طریق آزمون استخدامی به شغل معلمی وارد می‌شوند، 40 سال است اما سقف سنی برای دانشجویانی که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، 22 سال است. موضوع دیگر مربوط به مجوز جذب 6 هزار و 382 نفر به صورت قرارداد کار معین برای تدریس در دوره ابتدایی است. براساس مجوز سازمان اداری و استخدامی، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در مناطقی که دارای کلاس‌های با تراکم 45 نفر یا بیشتر یا کلاس‌های متعدد فاقد معلم هستند به مدت یک سال افرادی را به عنوان آموزگار از میان اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، سازمان مدارس صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، مؤسسه آموزشی راهیان کوثر، طرح شهید بهنام محمدی وابسته به بسیج دانش‌آموزی کشور و سایر طرح‌های آموزشی و تربیتی همچون طرح مدارس امین با نظر ستاد حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش به کار گیرد. دیوان عدالت اداری این مجوز را ابطال کرد.

مخالفت آموزش و پرورش با شناورسازی ساعت شروع دبستان‌ها

مخالفت آموزش و پرورش با شناورسازی ساعت شروع دبستان‌ها

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از مخالفت با شناورسازی ساعت کار مدارس خبر داد. شناورسازی ساعت کار ادارات و مدارس به‌عنوان یکی از پیشنهادات برای کاهش ترافیک در مهر ماه مطرح است و مدیرکل حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران از کاهش 10 تا 15 درصدی ترافیک پایتخت با اجرای این طرح خبر داده است، با این حال معصومه نجفی پازوکی معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره شناور شدن زمان آموزش گفت: طبق تجربه مخصوصاً در شهرهای بزرگ این کار بسیار دردسرساز است، سال گذشته که ساعت شروع کلاس‌های ابتدایی 8.30 صبح اعلام شد، والدین شاغل معترض بودند. وی در برنامه تلویزیونی افزود: در مقطع ابتدایی کودک نیاز به مراقبت دارد و والدین ساعت خود را با آن تنظیم می‌کنند و از طرفی بسیاری از مدارس دوشیفته هستند و امکان این وجود ندارد که ساعت فعالیت خود را دیرتر آغاز کنند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: این امر خانواده‌ها را به دردسر انداخت و خروجی این بود که زمان آموزش دوره ابتدایی یک ساعت کوتاهتر شد، هرچقدر اعلام کردیم که "بسیاری از مدارس دوشیفته هستند و نمی‌توان این طرح را اجرا کرد"، گفتند که "دانش‌آموزان یک ساعت بیشتر در مدرسه بمانند". نجفی پازوکی ادامه داد: این موضوع می‌تواند برای دبیرستان‌ها مطرح شود اما برای دبستان‌ها مناسب نیست.

چه عواملی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان کلاس دهمی تاثیر دارند؟

چه عواملی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان کلاس دهمی تاثیر دارند؟

نعمت فتحی اظهار کرد: به طور کلی شش عامل در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ورودی پایه دهم موثر بوده و تعیین کننده هستند که دانش آموز با تحصیل در کدام رشته تحصیلی در مسیر شکوفایی توانایی‌ها و استعدادهای خود قرار خواهد گرفت. فتحی مهمترین عامل در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: از مجموع 100 نمره در نظر گرفته شده برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان 35 نمره به عملکرد تحصیلی دانش‌آموز شامل نمره امتحانات نوبت پایانی پایه‌های هفتم و هشتم (با ضریب یک) و نهم (با ضریب سه) اختصاص دارد. این مشاور تحصیلی سهم آزمون‌های مشاوره‌ای را در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ورودی پایه دهم 30 نمره عنوان کرد و افزود: با برگزاری آزمون‌های مشاوره‌ای، توانایی و رغبت دانش‌آموز برای تحصیل در رشته‌های مختلف مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. وی دیگر فاکتورهای مورد ارزیابی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ورودی پایه دهم را شامل نظرخواهی از دانش‌آموز، والدین، دبیران و مشاور مدرسه عنوان کرد و افزود: سهم هر یک از این موارد، بجز نظر والدین که پنج نمره امتیاز دارد، 10 نمره‌ای است. فتحی با بیان اینکه مجموع نمرات حاصل از فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نقش تعیین کننده در انتخاب رشته دانش‌آموز دارد، گفت: بجز این موارد، ظرفیت پذیرش در رشته‌های نظری مثل علوم تجربی در هر ناحیه، منطقه و مدرسه نیز محدود است و از نمرات بالا شروع می‌شود تا وقتی که ظرفیت پذیرش تکمیل شود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: