آیا می‌توان نسبتی میان علاقه به یک رشته و آینده شغلی آن برقرار کرد ؟

رده: مقاله
زمان:

بیشتر آدم‌ها دوست دارند علاقه و موفقیت در کار را کنار هم داشته باشند. اما این سؤال ممکن است به وجود بیاید که انتخاب رشته براساس علاقه منجر به سردرگمی در انتخاب شغل آینده می‌شود؟ به‌راستی علاقه به تنهایی برای انتخاب شغل آینده کافی نیست! اگر یک مثلث را در نظر بگیرید، علاقه یک ضلع و دو ضلع دیگر، ارزش‌ها و زمینه‌های مهارت هستند که سبب می‌شوند علاقه و موفقیت در کار را با هم به دست بیاورید. بهتر است ابتدا با توجه به علایق، زمینه‌های مهارت و ارزش‌های خودتان شروع کنید. سپس آن‌ها را با ویژگی‌های رشته‌ها و مشاغل مقایسه کنید تا شباهت‌ها و تفاوت‌ها را پیدا کنید. پس از اتخاذ تصمیم اولیه، با صحبت کردن با مشاوران حرفه‌ای درمورد گزینه‌های خود، تصمیم نهایی را درباره‌ی شغل مورد علاقه‌تان بگیرید. با کسب تجربه‌ی عملی مثل کارآموزی و کارهای داوطلبانه، تصمیم تئوری خود را درباره‌ی شغل مورد علاقه خودتان امتحان کنید تا ببینید در دنیای واقعی تصمیم تئوری شما به این سؤال که آیا این شغل مناسب من است چه پاسخی می‌دهد و در نهایت به علاقه و موفقیت در کار منجر می‌شود یا خیر!

آیا می‌توان نسبتی میان علاقه به یک رشته و آینده شغلی آن برقرار کرد ؟

سه ضلع اصلی انتخاب شغل چیست؟

  • علاقه
  • مهارت
  • ارزش
برای انتخاب شغل بهتر است، در کنار علاقه دو عامل مهم مهارت‌ها و ارز‌ش‌ها را در نظر بگیرید. وجود هر سه عامل در کنار هم سبب می‌شود تا شما به موفقیت شغلی در آینده نزدیک‌تر شوید. رابطه‌ی علاقه و مهارت در انتخاب شغل مورد علاقه برای این‌که شغل مورد علاقه‌ی خود را طوری انتخاب کنید که به علاقه و موفقیت در کار به‌طور هم‌زمان دست پیدا کنید، ابتدا باید خودتان را بشناسید. باید ببینید بین علاقه و مهارت‌های شما رابطه‌ای وجود دارد یا خیر. آیا بین آن‌چه خوب انجام می‌دهید و آن‌چه از آن لذت می‌برید، رابطه‌ای وجود دارد یا خیر. شما می‌خواهید هر دوی این موارد را در رشته‌ی تحصیلی و شغلی خود هم‌زمان داشته باشید. اگر به شغل یا رشته‌ی تحصیلی‌ای علاقه‌مند هستید، بهتر است در آن زمینه مهارتی کسب کنید تا از کار کردن درحوزه‌ی مورد علاقه‌ی خود مطمئن شوید. اگر در مهارتی عملکرد خوبی دارید، اما علاقه‌ای به آن ندارید، ممکن است خسته و دل‌زده شوید. همین موضوع درمورد مشاغل هم صادق است. چیزی را بیابید که بتوانید در آن خوب باشید و از آن لذت ببرید (چیزی که کنجکاوی شما را برآورده می‌کند!). یکی از راه‌های یافتن این تناسب بین شما و شغل، این است که به شخصیت خود در حین انجام دادن کار دقت کنید و این سؤال را بپرسید که کدام مهارت را با علاقه‌ی بیشتری انجام می‌دهید؟ ارزش‌ها ضلع سوم مثلث انتخاب شغل مورد علاقه ارزش‌ها روی برخی از مهم‌ترین تصمیمات شغلی شما تأثیر می‌گذارند؛ از جمله شیوه‌ی زندگی، محیط کار، تعادل، مسائل خانوادگی و... . شناسایی و شفاف‌سازی ارزش‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری بین چند رشته یا مشاغل مختلف کمک کند. به‌طور مثال، در نظر بگیرید که همه‌ی موارد دیگر برابر هستند، کدام زمینه‌ی شغلی به شما اجازه می‌دهد تا این جنبه‌های شخصیتی خود را برآورده کنید؟ جواب دادن به این سؤال شما را به علاقه و موفقیت در کار نزدیک می‌کند.

کدام را اول انتخاب کنید؟

کدام را اول انتخاب کنید؟

  • شغل آینده
  • علاقه یا رشته
بعضی از افراد فکر می‌کنند که ابتدا باید شغل را انتخاب کنید و سپس دریابید که کدام رشته به شغل مورد علاقه‌ی شما منجر می‌شود؛ زیرا محل کار مکانی است که در نهایت زمان بیشتری را در آینده آن‌جا خواهید گذراند. برخی می‌گویند باید از طریق آموزش دیدن برای زندگی آینده آماده شد و رشته‌ی تحصیلی و شغلی خود را انتخاب کرد. شاید بدانید که دوست دارید تبدیل به چه فردی برای جامعه شوید، ولی نمی‌دانید که می‌خواهید چه کاری انجام دهید (شغل یا رشته). پس کدام را اول انتخاب کنید؟ با انتخاب کلاس‌های موردعلاقه‌ی خود شروع کنید! می‌توانید با هر یک از رشته‌های مورد علاقه‌ی خود شروع کنید. تمرکز خود را روی موضوعی بگذارید که اکنون برای شما منطقی است و در نظر بگیرید که برای چندین سال آینده قرار است این رشته را ادامه دهید؛ پس به رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود از روی کنجکاوی یا علاقه‌ی زودگذر نگاه نکنید و رشته را بر اساس علاقه و موفقیت در کار انتخاب کنید. هر چه این انتخاب رشته بیشتر براساس تجربه‌ی شخصی و ترجیحات شخصی شما باشد، سردرگمی در انتخاب شغل شما در آینده کمتر خواهد بود. هرچه بیشتر بر اساس ترجیحات دیگران (والدین، دوستان یا همسر) باشد، برای آن‌ها انتخاب مناسبی خواهد بود، ولی ممکن است برای شما مناسب نباشد. برای مشورت گرفتن سراغ مشاوران حرفه‌ای بروید تا به شما در تصمیم‌گیری نهایی کمک کنند. برای انتخاب رشته باید صبور باشید. تمایل به انتخاب سریع (بدون تأمل شخصی) ممکن است استعدادهای درونی شما را خفه کند. ممکن است بخواهید بلافاصله رشته را انتخاب کنید و ارزیابی خود را در مورد علاقه و موفقیت در کار شروع کنید و ببینید آیا گزینه‌ی دیگری وجود دارد یا خیر. شاید بهتر باشد نظر خود را تغییر دهید! البته شخصیت شما نقش مهمی در انتخاب رشته ایفا می‌کند؛ برخی از افراد صبورترند و قبل از پیدا کردن رشته‌های مناسب، از روند کاوش در تمام گزینه‌های خود لذت می‌برند. دیگران فقط با انتخاب سریع یک رشته احساس راحتی بیشتری می‌کنند و باید به‌طور فعال فرآیند تصمیم‌گیری را دنبال کنند. هر دو با توجه به شخصیت هر فرد می‌تواند مفید باشد.

3 روش مشاور حرفه‌ای برای انتخاب شغل دانش‌آموزان

3 روش مشاور حرفه‌ای برای انتخاب شغل دانش‌آموزان

مشاور تحصیلی با ارائه‌ی راهنمایی‌های شغلی به دانش‌آموزان، آن‌ها را از قوانین آگاه می‌کند و با نظارت بر عملکرد دانش‌آموزان به آن‌ها در جهت‌گیری شغل آینده کمک می‌کند. یک مشاور تحصیلی می‌تواند برای دانش‌آموزان، در حین پیگیری اهداف آموزشی، سرمایه‌ای بزرگ باشد. آن‌ها افراد با تجربه‌ای هستند که با مشاوره دادن به دانش‌آموزان به آن‌ها کمک می‌کنند تا علاقه و موفقیت در کار آینده را در کنار یکدیگر به دست بیاورند. 1. ارائه‌ی راهنمایی‌های شغلی ارائه‌ی راهنمایی‌های شغلی یکی از مهم‌ترین وظایفی است که مشاوران باید انجام دهند. دانش‌آموزان به مدرسه می‌آیند تا تحصیلات لازم برای رسیدن به علاقه و موفقیت در کار آینده را کسب کنند. با این‌حال، بسیاری از دانش‌آموزان نمی‌دانند که می‌خواهند چه شغلی را دنبال کنند یا در فکر تغییر رشته هستند. مشاوران می‌توانند با گفت‌وگو و استفاده از ابزارهای ارزشیابی که به دانش‌آموزان کمک می‌کند، تعیین کنند چه عوامل شغلی‌ای برای آن‌ها مهم است. همچنین، با تجزیه و تحلیل ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها، شغل متناسب با شخصیت دانش‌آموزان را بیابند. 2. نظارت بر عملکرد دانش‌آموزان مشاوران با نظارت بر عملکرد دانش‌آموزان نقاط ضعف و قوت آن‌ها را در هر زمینه پیدا می‌کنند و برای هر کدام راه‌حلی ارائه می‌دهند. مشاور همچنین می‌تواند فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ای را پیشنهاد کند که ممکن است به کشف شغل مورد علاقه با توجه به عملکرد دانش‌آموز منجر شود. برای مثال، مشاور ممکن است به شما پیشنهاد دهد درصورتی‌که به حرفه‌ی پزشکی علاقه دارید، در یک بیمارستان محلی داوطلب شوید یا اگر به حرفه‌ی تجاری علاقه دارید، در یک شرکت تجاری کارآموزی کنید. این فعالیت‌ها می‌تواند علاقه و موفقیت در کار برای آینده را تضمین کند. 3. تدوین استراتژی شغلی برای دانش‌آموزان راه‌های متعدد و رشته‌های متنوعی که به شغل‌های مختلفی می‌رسد، می‌تواند وسوسه کننده باشد. مشاوران با محدود کردن این راه‌ها با توجه به علاقه و عملکرد دانش‌آموزان یک برنامه‌ی استراتژی بلند مدت برای آینده‌ی شغلی دانش‌آموزان تدوین می‌کنند.

سخن آخر

همان‌طور که مطالعه کردید، علاقه یکی از سه ضلع انتخاب شغل است. برای انتخاب شغل مورد علاقه و رشته‌ی تحصیلی باید علاوه بر علاقه، ارز‌ش‌ها و مهارت‌های دانش‌آموزان را هم در نظر بگیرید. بهتر است ابتدا رشته‌ی تحصیلی را بر اساس این مثلث انتخاب شغل انتخاب کنید؛ سپس در کلاس‌های عملی شرکت کنید و با کسب مهارت در آن رشته، از علاقه و موفقیت در کار برای آینده مطمئن شوید. مشاوران حرفه‌ای با شیوه‌های مختلفی در انتخاب شغل آینده می‌توانند کمک کنند؛ به‌طور مثال، می‌توانند استراتژی‌های شغلی و راهنمایی شغلی برای دانش‌آموزان تدوین کنند. در صورتی‌که نیاز به تدوین استراتژی شغلی برای دانش‌آموزان دارید می‌توانید با مشاوران حرفه‌ای و کاربلد علوی تماس بگیرید تا استراتژی شغلی را براساس ارزشیابی‌های متنوع برای شما تدوین کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: