نقش مشاوران تحصیلی در موفقیت دانش‌آموزان

رده: مقاله
زمان:

درس خواندن برای کنکور یکی از اهداف مهم دانش‌آموزان برای رسیدن به موفقیت است. دانش‌آموزان برای موفقیت در کنکور نیازمند اصول و متدهای جدید هستند که یکی از این اصول برای رسیدن به موفقیت، کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی است. مشاوران تحصیلی اصولأ نزد خانواده‌ها به علت نقش مهمی که در موفقیت‌ها و شکست‌های دانش‌آموزان و دانش‌جویان در مسیر تحصیلی و شغلی آن‌ها دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی وظیفه‌ی مشاوران تحصیلی، هدایت تحصیلی، آموزش مهارت‌های مطالعه و یادگیری، حل مشکلات افت تحصیلی، کاهش استرس و اضطراب در زمان امتحانات، ارائه‌ی راه حل‌هایی برای رفع مشکلات روحی و روانی و در نهایت آسان کردن مسیر موفقیت تحصیلی و قبول شدن در رشته‌ی دل‌خواه دانش‌آموزان است. مشاوران تحصیلی زمانی عمل‌کرد خوبی دارند که بتوانند توانایی‌ها و محدودیت‌های دانش‌آموزان را به خوبی بشناسند و با توجه به شرایط و امکانات موجود برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

نقش مشاوران تحصیلی در موفقیت دانش‌آموزان

ضرورت مشاوره تحصیلی

مشاوران تحصیلی می‌توانند با دانش خود، توانایی‌ها، نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان را بشناسد و در پیشرفت هر چه بهتر از توانایی‌های بالقوه‌شان به آن‌ها کمک کند. همان‌طور که قبل‌تر نیز گفتیم، مشاوران تحصیلی با ارائه‌ی راه حل‌هایی برای مطالعه و یادگیری، روش‌های برنامه ریزی درسی، راه حل‌هایی برای غلبه بر افت تحصیلی، استرس امتحان و در نهایت انتخاب بهترین رشته و شغل از نظر منطق شرایط لازم را برای موفقیت هر چه بیشتر دانش‌آموزان فراهم می‌کنند. لازم است بدانید که مشاوره تحصیلی فقط برای دانش‌آموزان نیست بلکه والدین و خانواده‌ها نیز به مشاوره تحصیلی نیاز دارند، زیرا تأثیر بسزایی در سرعت دانش‌آموزان برای رسیدن به اهدافشان دارند. مشاوران تحصیلی والدین و خانواده‌ها را از استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموزان که معمولأ دیده نمی‌شوند، آگاه می‌کنند. هم‌چنین مشاوران تحصیلی می‌توانند با حل مشکلات درون‌خانوادگی از افت تحصیلی دانش‌آموزان جلوگیری کنند. تحقیقات نشان دادند که افت تحصیلی دانش‌آموزان به عوامل بیرونی مثل خانواده، مدرسه و ... بستگی دارد. گاهی اوقات افت تحصیلی به خود فرد برمی‌گردد که می‌تواند به دلیل بی‌انگیزگی، عدم آشنایی با روش‌های مطالعه و برنامه ریزی و ... باشد که مشاوران تحصیلی برای این گروه از دانش‌آموزان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، آن‌ها با شناسایی علل افت تحصیلی راه‌کارهای مناسبی را برای رفع آن‌ها به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

مراجعه به مشاوران تحصیلی جهت انتخاب رشته

متأسفانه اکثر دانش‌آموزان که به مشاوران تحصیلی مراجعه نمی‌کنند، بدون هیچ دلیل منطقی و اطلاعات کافی، رشته‌ای را برای مدرسه و دانشگاه انتخاب می‌کنند که در آن موفق نیستند. به همین دلیل به مرور نسبت به درس و آینده خود ناامید می‌شوند و انگیزه‌ی خود را برای تلاش از دست می‌دهند. معمولأ ملاک‌های انتخاب این افراد، انتخاب‌های دیکته شده‌ی اطرافیان هستند که ممکن است هیچ استعدادی در آن نداشته باشند. مشاوران تحصیلی در این زمینه می‌توانند با یک انتخاب آگاه و حرفه‌ای و با منطق صحیح در انتخاب بهترین رشته‌ی تحصیلی با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان، به آن‌ها کمک بسزایی کنند. بنابراین می‌توان بدون هیچ تردیدی گفت که مشاوران تحصیلی نقش بسیار مهمی را در موفقیت دانش‌آموزان در کنکور دارند. متأسفانه امروزه بازار داغ کنکور پر شده از مشاوران تحصیلی کم‌سواد که بیشترین افتخار آن‌ها در کنکور کسب رتبه‌ی 6 رقمی است. به همین دلیل باید در انتخاب مشاوران تحصیلی بسیار دقت کنید و کسانی را انتخاب کنید که خودشان در کنکور بهترین رتبه‌ها (رتبه‌های تک‌رقمی) را کسب کرده اند.

وظایف مشاوران تحصیلی و کنکور

وظایف مشاوران تحصیلی و کنکور

  • شناسایی توانایی‌ها و استعدادهای بالقوه‌ی دانش‌آموزان و دانش‌جویان و هدایت آن‌ها در مسیر درست.
  • آموزش روش‌های درست مطالعه، یادگیری، نکته‌برداری، خلاصه‌نویسی و ارائه‌ی راه حل‌هایی برای جلوگیری از افت تحصیلی.
  • کمک به والدین برای شناختن بهتر و بیشتر توانایی‌ها و استعدادهای دانش‌آموزانشان و میسر کردن بستری برای رشد و شکوفایی استعدادهای آن‌ها.
  • آموزش مهارت‌هایی برای بالا بردن تمرکز و دقت دانش‌آموزان و دانش‌جویان و تقویت حافظه‌ی آن‌ها.
  • آموزش مهارت‌های صحیح تست‌زنی و تکنیک‌های آن، مدیریت استرس و اضطراب ناشی از امتحان و نحوه‌ی مدیریت زمان هنگام آزمون.
  • ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و دانش‌جویان و افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها.
  • ارائه‌ی رژیم غذایی مخصوص برای بالا بردن عمل‌کرد حافظه و کاهش خستگی ذهن.

انتظاراتی که باید از مشاوران تحصیلی حرفه ای داشته باشید

یک مشاور تحصیلی حرفه‌ای باید بتواند وضعیت درسی دانش‌آموزان را با تمام جزئیات و به صورت دقیق بررسی کند و او را در طول روز، هفته و در مدرسه کنترل کند. درباره‌ی منابع درسی که دانش‌آموزان استفاده می‌کنند، کلاس‌های کنکور و برنامه‌ی هفتگی که دارند سؤال بپرسد و در جریان همگی این موارد باشد. مشاور تحصیلی حرفه‌ای باید بتواند بر اساس سطح درسی و توان‌مندی‌های دانش‌آموزان به آن‌ها مهارت‌های مطالعه، تست‌زنی و مرور را آموزش دهد و در نهایت در دانش‌آموزان ایجاد انگیزه کرده و آن‌ها از لحاظ روحی تأمین کند. مشاوران تحصیلی حرفه‌ای باید از صفر با داوطلب شروع کنند و هرگز از همان ابتدای مسیر به او وعده‌ی رتبه و قبولی در رشته‌ای را ندهند، زیرا ممکن است در میانه‌ی راه دانش‌آموز احساس ناتوانی کند و انگیزه‌ی خود را برای تلاش از دست بدهد. یک مشاور تحصیلی باید به صورت آهسته و گام به گام مسیر درست را به دانش‌آموز نشان دهد و به او در موفقیت و رسیدن به اوج کمک کند. از طرف دیگر دانش‌آموزان باید دقت کنند که کلاس‌های متعدد کنکوری و منابع درسی مختلف مورد نیاز همه‌ی داوطلبان نیست. دانش‌آموزان باید منابع متناسب با سطح خود را تهیه و استفاده کنند که معمولأ مشاوران تحصیلی حرفه‌ای باید منابع مناسب را به داوطلبان معرفی کنند. هم‌چنین یک مشاور تحصیلی خوب باید بتواند با داوطلب دوست باشد؛ به گونه‌ای که دانش‌آموز بتواند به راحتی مسائل خود را با او در میان بگذارد و از مشکلاتش بگوید و از همین طریق برای حل مشکلات و موانع سر راه دانش‌آموزان استفاده کند.

نقش مشاوران تحصیلی در موفقیت دانش‌آموزان

سخن آخر

مشاوران تحصیلی حرفه‌ای، راه‌شناس و کار بلد کنکور کسانی هستند که خود چندین بار این مسیر را طی کرده و با موفقیت برگشته باشند. بنابراین در انتخاب مشاور تحصیلی خود بسیار دقت کنید و از افرادی کمک بگیرید که خود جز رتبه‌های برتر کنکور بوده‌اند. اگر می‌خواهید برای کنکور درس بخوانید و نمی‌دانید از کجا و چگونه شروع کنید حتمأ به مشاوران تحصیلی حرفه‌ای مراجعه کنید و از آن‌ها کمک بگیرید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: