فعالیت و تکلیف

شعبه: دبستان پسرانه جنت آباد تهران
کلاس: نوآوران 1

زبان‌آموزی پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ مفاهیم نوشتاری، نوآموزان ابتدا با سوزن مخصوص، روی کارت‌های مقوایی اشکال هندسی مختلف مانند دایره، مربع و مثلث را سوراخ کردند. این فعالیت با هدف تقویت مهارت‌های دست‌ورزی، افزایش تمرکز و آماده‌سازی عضلات انگشتان برای نوشتن انجام شد. سپس معلم درباره خط بریل و روش خواندن آن توضیح داد؛ نوآموزان با لمس نقاط برجسته روی کارت‌ها، مفهوم نوشتار لمسی را درک کردند و با شیوه خواندن نابینایان آشنا شدند. این فعالیت ضمن ایجاد حساسیت نسبت به توانایی‌های متفاوت افراد، به پرورش دقت و حس لمس دانش‌آموزان کمک کرد.

ورزش پیش‌دبستانی

مدرس: باقرپور، محمدمبین
فعالیت: گرم کردن اجرای تمرینات هماهنگی گروهی و در آخر فوتبال

ماهرشو

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ «ماهر شو»، ابتدا گفت‌وگویی گروهی میان معلم و نوآموزان درباره پایتخت کشور ایران، شهر تهران، و برخی از مکان‌های دیدنی آن مانند برج آزادی، برج میلاد، پارک آب‌و‌آتش و موزه‌ها انجام شد. سپس با طرح پرسش و پاسخ، آموخته‌های نوآموزان مرور و تثبیت گردید. در ادامه، بچه‌ها با استفاده از خمیر بازی، مدل‌هایی از برج آزادی و برج میلاد ساختند. این فعالیت علاوه بر تقویت دقت، تمرکز و مهارت‌های دست‌ورزی، موجب آشنایی عملی‌تر نوآموزان با نمادهای فرهنگی و شهری تهران شد.

فعالیت

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ فعالیت مناسبتی، معلم با عینک تیره و عصا به شکل یک فرد نابینا وارد کلاس شد تا تجربه‌ای واقعی و ملموس برای نوآموزان ایجاد کند. در ابتدا درباره نحوه استفاده از عصا و نقش آن در راه رفتن و تشخیص مسیر توسط نابینایان گفتگو شد. سپس معلم خط نوشتاری بریل را معرفی کرد و نحوه خواندن و نوشتن با این خط را توضیح داد. نوآموزان با لمس نمونه‌هایی از خط بریل و تمرین شناسایی نقاط برجسته، درکی اولیه از روش ارتباط نابینایان پیدا کردند. این فعالیت باعث تقویت همدلی، احترام به تفاوت‌ها و آشنایی با دنیای افراد دارای محدودیت بینایی شد.
تکلیف: روز عصای سفید بر نابینایان گرامی باد.

زبان‌آموزی پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ خوانداری امروز، ابتدا مطالب جلسات گذشته مرور شد تا نوآموزان با تلفظ و شکل نوشتاری صداهای «آ»، «اَ» و «اِ» دوباره آشنا شوند. پس از مرور و تمرین گروهی این صداها با استفاده از کارت‌کلمات و بازی‌های زبانی، صدای «اُ» معرفی و تمرین شد. نوآموزان با کلمات دارای صدای اُ آشنا شدند و سپس تمرینات مربوط به این صدا در کتاب خوانداری به صورت فردی و گروهی انجام شد. در پایان، چند دانش‌آموز به‌صورت داوطلبانه کلمات جدید با صدای اُ را بیان کردند تا آموخته‌های خود را تثبیت کنند.

هوش و خلاقیت پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ هوش و خلاقیت امروز، مجموعه‌ای از تمرینات دیداری انجام شد که با اهداف تقویت دقت بصری و هماهنگی چشم و دست طراحی شده بود. این فعالیت‌ها شامل تشخیص تفاوت تصاویر، یافتن مسیرهای درست و تطبیق شکل‌ها با الگوهای مشابه بود. تمرین‌ها به‌صورت فردی انجام شد و کاملاً هم‌سو با تمرینات کتاب هوش طراحی گردید تا ضمن ایجاد تمرکز و دقت، مهارت دیداری و نوشتاری نوآموزان تقویت شود.

رایانه

مدرس: سیفی، راضیه
فعالیت: در این جلسه با بخش دیگری از مهارت های آشنایی با کامپیوتر مانند نحوه درست نشستن و استفاده صحیح از کامپیوتر مانند عدم استفاده از نوشیدنی هنگام کار با کامپیوتر و غیره پرداختیم. همچنین با لوازم جانبی که به کامپیوتر متصل میشوند مانند موس، چاپگر، بلندگو، اسکنر، صفحه نمایش، هدفون و طریقه استفاده از آنها آشنا شدیم.

بازی دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ بازی هدفمند امروز، نوآموزان با اسباب‌بازی‌های شخصی خود به صورت آزاد و در فضایی شاد و آرام به بازی پرداختند. هدف از این فعالیت، تقویت تعامل اجتماعی، پرورش خلاقیت و تخلیه انرژی در محیطی ایمن و دوستانه بود. کودکان ضمن بازی، مهارت‌هایی مانند نوبت‌گیری، همکاری و احترام به وسایل دیگران را نیز تمرین کردند.

مفاهیم ریاضی پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: نوآموزان امروز با حضور در پارک ژوراسیک، با دایناسورها و محیط طبیعی پارک آشنا شدند. بازی‌های آموزشی و فعالیت‌های گروهی انجام شد و لحظاتی شاد و آموزنده را تجربه کردند.

مفاهیم علوم پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: گزارش جامع زنگ علوم در زنگ علوم امروز، ابتدا نوآموزان مطالب جلسه قبل با موضوع غذاهای سالم و ناسالم را مرور کردند. در این مرحله، معلم با طرح پرسش‌های کوتاه و گفت‌وگوی گروهی، مفاهیم اصلی مانند اهمیت صبحانه، مصرف میوه و سبزی، و مضرات خوراکی‌های ناسالم را یادآوری کرد. سپس نوآموزان به صورت فردی و گروهی تمرین‌های مربوط به درس غذاهای سالم و ناسالم را در کلاس حل کردند. در حین انجام تمرین‌ها، درباره‌ی تصاویر و مثال‌های مختلف مواد غذایی بحث و تبادل نظر شد تا کودکان بتوانند به درک دقیق‌تری از تفاوت بین خوراکی‌های مفید و مضر برسند. در پایان، با اجرای بازی کوتاه «خوراکی خوب، خوراکی بد» و نمایش کارت‌های تصویری، مفهوم درس به صورت شاد و ملموس برای نوآموزان تثبیت شد. این جلسه با یادگیری فعال، تقویت مهارت تصمیم‌گیری و افزایش آگاهی تغذیه‌ای دانش‌آموزان همراه بود.
تکلیف: باتشکر فراوان از همکاری اولیا محترم،برای فردا زنگ بازی هدفمند نوآموزان می‌توانند همراه خود اسباب بازی مورد علاقه خود را با رعایت مقررات مدرسه بیاورند.

مهارت زندگی پیش‌دبستانی

مدرس: کاظمی، نیره
فعالیت: به دلیل برگزاری اردو کلاس مهارت زندگی تشکیل نشد.

زبان‌آموزی پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ خوانداری امروز، نوآموزان با صدای اُ آشنا شدند. در آغاز جلسه، با اجرای شعر آموزشی و آهنگین درباره‌ی صدای اُ، بچه‌ها با تلفظ درست و جایگاه این صدا در کلمات آشنا شدند. سپس پاورپوینت آموزشی «اُ» پخش شد که شامل تصاویر و واژه‌های مرتبط بود؛ نوآموزان با دقت تصاویر را مشاهده کرده و کلمات را با صدای بلند تکرار کردند. برای ایجاد انگیزه و تثبیت یادگیری، فعالیت هنری جذابی اجرا شد؛ بچه‌ها با استفاده از کاغذرنگی، چشم متحرک، اردک کوچولوی صدادار اُ درست کردند و شعر کوتاهی درباره‌ی اردک و صدای اُ خواندند. در پایان، چند تمرین گروهی برای تشخیص و تفکیک صدای اُ در اول، وسط و آخر کلمات انجام شد. فضای کلاس شاد، خلاق و سرشار از مشارکت فعال نوآموزان بود.

آسمانه پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ آسمانه امروز، ابتدا نوآموزان سوره توحید را با صوت زیبا و جمع‌خوانی تکرار و تمرین کردند . سپس داستان حضرت نوح (ع) به‌صورت تصویری و جذاب روایت شد. پس از پخش داستان، گفت‌وگویی کوتاه و نقد و بررسی درباره‌ی پیام‌های اخلاقی آن انجام گرفت؛ کودکان درباره‌ی صبر، ایمان و مهربانی در رفتار حضرت نوح صحبت کردند و برداشت‌های خود را بیان نمودند. در پایان، به‌عنوان فعالیت عملی و هنری، نوآموزان با استفاده از مقوا، چسب و تزیینات رنگی، رحل قرآن ساختند. این کاردستی نمادی از احترام به کتاب آسمانی بود و با ذوق و علاقه توسط همه اجرا شد. فضای کلاس آرام، معنوی و همراه با شور یادگیری بود.

ماهرشو

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ ماهر شو امروز، ابتدا مطالب و فعالیت‌های جلسه قبل مرور شد تا نوآموزان آموخته‌های خود را به یاد آورند و تثبیت کنند. سپس ادامه‌ی فعالیت ساخت رحل قرآن انجام گرفت. بچه‌ها با دقت و همکاری، بخش‌های باقی‌مانده از رحل را با مقوا، قیچی، چسب و تزیینات رنگی کامل کردند. برخی گروه‌ها نیز با ذوق خاصی نوشته‌های زیبا یا طرح‌های کودکانه روی رحل خود اضافه کردند. در پایان، آثارشان در کلاس به نمایش گذاشته شد و احساس افتخار و رضایت در چهره‌ی همه دیده می‌شد. فضای کلاس پر از نظم، خلاقیت و آرامش بود.
تکلیف: اولیا محترم فردا نوآموزان در اردو شرکت خواهند کرد. درصورت صلاح دید بابت خوراکی و قمقمه آب که همراه دارند کیف کوچکی همراه داشته باشند.لطفا روی ساک لیبل اسم چسبانده شود.

مفاهیم ریاضی پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در این جلسه، با هدف تثبیت مفهوم تشخیص دست راست و دست چپ، فعالیت‌های متنوع و کاربردی اجرا شد. در آغاز، برای تقویت یادگیری دیداری، روی دست چپ نوآموزان روبان رنگی بسته شد تا هنگام مشاهده‌ی تصویر خود در آینه بتوانند تفاوت و تشخیص جهت را بهتر درک کنند. این تمرین باعث افزایش دقت و تمرکز دیداری آنان شد. سپس بازی حرکتی و گروهی «روبه‌رو، دست به دست» اجرا شد که در آن دانش‌آموزان با حرکات هماهنگ و تقلید از معلم، دست‌های راست و چپ را به‌درستی تشخیص داده و حرکت می‌دادند. بازی با شور و نشاط بالا همراه بود و همه‌ی نوآموزان در آن مشارکت فعال داشتند. در پایان، تمرینات کتاب کار مربوط به درس دست راست و چپ حل شد تا یادگیری به‌صورت مکتوب نیز تثبیت گردد. فضای کلاس شاد، منظم و هدفمند بود و هدف آموزشی «تشخیص و استفاده‌ی صحیح از دست‌ها در موقعیت‌های مختلف» به‌طور کامل محقق شد.

مفاهیم علوم پیش‌دبستانی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در زنگ علوم، موضوع غذای سالم و ناسالم به‌طور کامل آموزش داده شد. ابتدا با قصه‌گویی جذاب درباره‌ی عادت‌های غذایی درست و نادرست، توجه نوآموزان جلب شد. سپس با اجرای نمایش خلاق، گروهی از دانش‌آموزان نقش خوراکی‌های سالم مانند میوه، شیر و سبزیجات و گروه دیگر نقش خوراکی‌های ناسالم مانند پفک و نوشابه را ایفا کردند تا مفهوم تغذیه سالم به‌صورت عینی‌تر درک شود. در پایان، مسابقه‌ی شاد و آموزشی میان نوآموزان برگزار شد تا با شناسایی خوراکی‌های سالم، آموخته‌های خود را تثبیت کنند. دانش‌آموزان با علاقه و هیجان در تمام مراحل شرکت داشتند.

دانشمند کوچک

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: گزارش زنگ دانشمند کوچک: در زنگ دانشمند کوچک، آزمایش‌های انجام‌شده‌ی جلسات قبل توسط نوآموزان مرور و یادآوری شد. دانش‌آموزان درباره‌ی مراحل هر آزمایش، مواد مورد استفاده و نتیجه‌ی مشاهده‌شده توضیح دادند. سپس به مقایسه‌ی نتایج پرداختند و تفاوت‌ها و شباهت‌ها را بیان کردند. این مرور موجب تثبیت آموخته‌ها، تقویت حافظه و پرورش توانایی بیان علمی در نوآموزان شد.
تکلیف: اولیا محترم پایان هفته شاد ولذت بخشی را برایتان آرزومندم. رضایت نامه تحویل نوآموزان شد امضا واثر انگشت زده وشنبه تحویل معلم گردد.با تشکر فراوان از همکاری شما

قصه‌های فارسی

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: در این زنگ، فعالیت «نمایش خلاق عروسک پریا» در کلاس اجرا شد. نوآموزان با اشتیاق در قالب نقش‌های مختلف وارد نمایش شدند و با هدایت معلم، گفت‌وگوها و حرکات نمایشی را به‌صورت بداهه اجرا کردند. هدف از این فعالیت تقویت تخیل، بیان عاطفی، اعتمادبه‌نفس و همکاری گروهی بود. فضای کلاس شاد و پرانرژی شد و کودکان با علاقه داستان عروسک پریا را دنبال کردند و در پایان درباره پیام اخلاقی نمایش گفت‌وگو کردند.
تکلیف: ارمغان هفته تحویل نوآموزان شد لطفا ارمغان 3 کامل شود وروز شنبه تحویل معلم گردد. توجه: ارمغان 2حل نگردد.

دومینو

مدرس: محمدی، سمانه سادات
فعالیت: گزارش فعالیت زنگ دومینو: در زنگ دومینو، نوآموزان با شور و دقت در یادگیری شرکت کردند. در این جلسه، تکنیک‌های «دو‌راهی» و «سه‌راهی» به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و اصولی آموزش داده شد. ابتدا ساخت مسیر ساده تمرین شد، سپس دانش‌آموزان یاد گرفتند چگونه با چیدمان دقیق مهره‌ها مسیر را به چند جهت هدایت کنند. در ادامه هر گروه با همکاری هم مسیرهای خلاقانه طراحی کردند و نتیجه را با افتادن دومینوها مشاهده نمودند. این فعالیت باعث افزایش تمرکز، نظم و مهارت کار گروهی شد.
b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: