پذیرفته‌شدگان در کنکور و مشاوره انتخاب رشته

رده: مقاله
زمان:
پذیرفته‌شدگان در کنکور و مشاوره انتخاب رشته

رتبه‌های کنکور که اعلام می‌شود، بازار داغ کنکور تازه به دست مؤسسات مشاوره انتخاب رشته می‌رسد. مشتریان این مؤسسات هم دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان هستند که یک سال پا‌به‌پای فرزندان‌شان تلاش کرده‌اند؛ حالا ماراتن کنکور برای آن‌ها به قدم‌های آخر رسیده و وقتِ گرفتن تصمیم نهایی است. پاسخ به این سؤال که چطور انتخاب رشته کنیم، با یک رتبه‌ی مشخص در چه رشته‌ای می‌توان تحصیل کرد، در کدام شهرها و دانشگاه‌ها مجاز به انتخاب رشته هستیم، شرایط تحصیل در هر رشته و بازار کار آن چگونه است و مواردی از این دست، چندان ساده نیست.

پذیرفته‌شدگان در کنکور و مشاوره انتخاب رشته

متأسفانه در این میان، مؤسسات انتخاب رشته کنکور سراسری و مشاورانی هم هستند که از آب گل‌آلود ماهی گرفته و با دادن وعده‌های رؤیایی مثل «قبولی پزشکی دانشگاه سراسری با رتبه‌ی 10 هزار با مشاوران مؤسسه‌ی ما!» از احساسات دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان که رؤیای صندلی‌های بهترین دانشگاه‌های پایتخت را در سر دارند، سوء استفاده می‌کنند. البته بهای رسیدن به این رویای شیرین و البته واهی، پول‌های هنگفتی است که خانواده‌ها پرداخت می‌کنند و درنهایت هیچ دستاوردی ندارد. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ آیا باید قید مشاوره گرفتن را زد و با آزمون و خطا انتخاب رشته کرد؟ یا راهی وجود دارد که بتوان یک مشاور خوب و حرفه‌ای را از مشاوری که فقط به کسب درآمد فکر می‌کند تشخیص داد؟ خبر خوب این است که اصلا لازم نیست قید مشاوره گرفتن را بزنید؛ فقط کافی است چند دقیقه زمان صرف کنید و این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا به شما بگوییم یک انتخاب رشته‌ی اصولی چگونه انجام می‌شود و چطور می‌توان بهترین مشاور را انتخاب کرد.

مشاوره انتخاب رشته چقدر در قبولی در دانشگاه تأثیر دارد؟

مشاوره انتخاب رشته چقدر در قبولی در دانشگاه تأثیر دارد؟

واقعیت این است که پاسخ به این سؤال از فردی به فرد دیگر متفاوت است و نمی‌توان گفت همه‌ی افراد به مشاوره گرفتن احتیاج دارند. خیلی از دانش‌آموزانی که صاحب رتبه‌های تک‌رقمی کنکور هستند، فقط دفترچه‌ی راهنمای انتخاب رشته را مطالعه کرده و انتخاب‌های خود را در فرم انتخاب رشته وارد می‌کنند. شرایط این افراد به گونه‌ای است که چندان احتیاجی به دریافت مشاوره ندارند. اما از طرف دیگر، تعداد زیادی از دانش‌آموزان هستند که ما به آن‌ها توصیه می‌کنیم حتما از مشاوره انتخاب رشته کمک بگیرند. این دانش‌آموزان چند دسته هستند:

  • افرادی که رتبه‌ی خوبی به دست نیاورده‌اند و از طرفی هم نمی‌خواهند یک سال دیگر پشت کنکور بمانند.
  • افرادی که رتبه‌ی نسبتا خوب دو یا سه رقمی کسب کرده‌اند، اما شانس قبولی آن‌ها در رشته یا دانشگاه مورد علاقه‌شان چندان بالا نیست.

پذیرفته‌شدگان در کنکور و مشاوره انتخاب رشته

دریافت مشاوره برای دسته‌ی اول بسیار مهم است؛ چرا که اگر انتخاب کد رشته‌ها با آگاهی از شانس قبولی و با دید منطقی انجام نشود، ممکن است حتی فرد در هیچ کد رشته‌ای قبول نشود. حال آنکه بسیاری از این دانش‌آموزان اگر با فردی با تجربه صحبت کنند، می‌توانند با انتخاب‌های منطقی‌تر، حتی در رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود قبول شوند. دسته‌ی دوم دانش‌آموزان را شاید بتوان افرادی دانست که شانس از آن‌ها روی‌گردان بوده و تنها چند تست اشتباه، آن‌ها را از صف قبولی‌های رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان خارج کرده است. شاید برای این افراد چنین شرایطی به شدت ناامید کننده و بغرنج به نظر برسد و همه‌چیز را تمام شده بدانند، تا جایی که تصمیم به عدم انتخاب رشته و شرکت مجدد در کنکور بگیرند! اما بهتر است بدانید که با دریافت یک مشاوره اصولی و چیدن صحیح کد رشته‌ها در فرم انتخاب رشته، می‌توانید امیدوار باشید که در رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود قبول شوید. این را فراموش نکنید که قبولی در کنکور فرمول مشخصی ندارد و ممکن است امسال، همه چیز با سال قبل متفاوت باشد.

تکنیک‌های انتخاب رشته‌ی دانشگاه برای پذیرفته‌شدگان کنکور

تکنیک‌های انتخاب رشته‌ی دانشگاه برای پذیرفته‌شدگان کنکور

بهترین روش انتخاب رشته چیست؟ واقعیت این است که صحبت‌کردن درباره‌ی بهترین روش‌های انتخاب رشته، ساعت‌ها به طول می‌انجامد. طی سال‌های اخیر، بازی کنکور آن‌چنان پیچیده شده و تعداد دانشگاه‌ها و رشته‌های ارائه شده آن‌قدر زیاد شده، که برای همه‌ی افراد نمی‌توان یک نسخه‌ی واحد پیچید. شرایط فردی، ویژگی‌های شخصیتی و روانی، اهداف شغلی، علایق، پیشینه‌ی تحصیلی فرد و چندین عامل دیگر باید به‌طور دقیق بررسی شوند؛ چراکه همه این عوامل می‌توانند دست به دست هم داده و تعیین‌کننده‌ی ترتیب انتخاب رشته‌ها باشند. به‌طور کلی هنگام انتخاب رشته به چند نکته‌ی مهم توجه کنید:

خود و علایق‌تان را ارزیابی کنید.

خود و علایق‌تان را ارزیابی کنید.

یک کاغذ بردارید و خواسته‌ها و نیازهای درونی خود را روی آن بنویسید. سعی کنید برای این پرسش‌ها پاسخ‌های مناسبی پیدا کنید. چون پاسخ به این سؤالات می‌تواند به شما در انتخاب رشته کمک کند.

  • ارزش‌های درونی‌تان چیست؟
  • در چه زمینه‌ای بیشتر استعداد دارید؟
  • دوست دارید در آینده در چه محیطی و با چه افرادی کار کنید؟
  • آیا کار کردن به تنهایی را ترجیح می‌دهید یا به کار تیمی علاقه دارید؟
  • آیا دوست دارید افراد را مدیریت کنید یا ترجیح می‌دهید کارهای عملیاتی را پیش ببرید؟
  • آیا دوست دارید هنگام کار از دست‌هایتان استفاده کنید یا ترجیح می‌دهید کار فکری انجام دهید؟

فهرستی از رشته‌های مورد علاقه‌تان را ایجاد کنید.

فهرستی از رشته‌های مورد علاقه‌تان را ایجاد کنید.

بعد از اینکه خود را بهتر شناختید، وقت آن می‌رسد که درباره‌ی رشته‌های دانشگاهی مختلف تحقیق کنید. باز هم یک کاغذ بردارید و رشته‌هایی را که بیشتر با علایق و روحیات شما سازگار هستند، فهرست کنید. سعی کنید با توجه به پاسخ پرسش‌های بخش قبل، رشته‌ها را اولویت‌بندی کرده و شماره‌گذاری کنید.

از افراد باتجربه کمک بگیرید!

از افراد باتجربه کمک بگیرید!

شناختن رشته‌های دانشگاهی یک بخش ماجراست؛ اما شرایط بازار کار و درآمد مشاغل مربوط به این رشته‌ها، مسئله‌ای است که اغلب دانش‌آموزان آن توجه نمی‌کنند. اینجا شاید زمانی باشد که شما نیاز به مشاوره انتخاب رشته و صحبت با افراد خبره‌ی این حوزه دارید. همچنین، سعی کنید افرادی را که در رشته‌ی مدنظر شما تحصیل کرده‌اند یافته و با آن‌ها درباره‌ی شرایط واقعی تحصیل و بازار کار آن رشته گفت‌وگو کنید.

دفترچه‌ی راهنمای انتخاب رشته را با دقت بخوانید.

دفترچه‌ی راهنمای انتخاب رشته را با دقت بخوانید.

بعد از خودارزیابی، مطالعه درباره‌ی رشته‌ها، انتخاب مسیر و مشاوره گرفتن، وقت آن رسیده که شروع به چیدن کد رشته‌ها در فرم انتخاب رشته کنید. توجه کنید که انتخاب فقط یک کد رشته‌ی اشتباه می‌تواند سرنوشت شما را دگرگون کند! پس بهتر است این کار را با وسواس کافی و در کنار افراد با تجربه‌تر انجام دهید تا احتمال بروز خطا کمتر شود.

یک جلسه‌ی مشاوره انتخاب رشته خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک جلسه‌ی مشاوره انتخاب رشته خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه بتوانید بیشترین استفاده را از جلسه‌ی مشاوره انتخاب رشته خود ببرید، باید از قبل درباره‌ی رشته‌های مدنظرتان فکر کرده باشید. حتی اگر درباره‌ی رشته‌ها اطلاعات کمی دارید، می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت درباره‌ی آن‌ها بخوانید. در این صورت، جلسه‌ی مشاوره‌ی مفیدتری خواهید داشت. یک جلسه‌ی مشاوره انتخاب رشته خوب دارای ویژگی‌های زیر است:

  • در مکانی آرام و با حضور دانش‌آموز و مشاور برگزار می‌شود.
  • اجباری از سوی مشاور برای انتخاب رشته، شهر محل تحصیل و دانشگاه وجود ندارد.
  • توصیه‌های مشاور فقط جنبه‌ی «مشورتی» داشته و هیچ نظری را به دانش‌آموز تحمیل نمی‌کند.
  • مشاور پیش از هر چیز درباره‌ی علایق شخصی و استعدادهای دانش‌آموز و همچنین مسیر شغلی مطلوب او اطلاعات کسب می‌کند.
  • مشاور باید صبور و دلسوز باشد و همه‌ی اطلاعات خود را درباره‌ی مسیر انتخاب رشته، در اختیار دانش‌آموز قرار دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با لزوم دریافت مشاوره برای انتخاب رشته، تکنیک‌های انتخاب رشته‌ی خوب و نحوه‌ی تشخیص مشاور انتخاب رشته‌ی خوب آشنا کنیم. خبر خوب این است که اگر برای انتخاب رشته کنکور سراسری و یا آزاد خود احتیاج به مشاوره دارید، تیم مشاوران تحصیلی علوی در کنار شماست. مشاوران کاربلد علوی با ارزیابی دقیق ویژگی‌های شخصیتی و علایق شما و با در نظر گرفتن رتبه، شرایط خانوادگی و شخصی و اهداف شغلی آینده‌ی شما، تلاش می‌کنند بهترین راهنمایی‌ها را در روند انتخاب رشته به شما ارائه کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: